Rabu, 22 Jun 2016

Bandingkan ciri-ciri masyarakat industri di England dan di Jerman.20m

Pendahuluan                                                                                                            
Revolusi perindustrian bermaksud proses perubahan sebuah ekonomi yang mudah kepada satu ekonomi yang kompleks. Revolusi Perindustrian berlaku dalam dua tahap iaitu tahap pertama berlaku di England pada tahun 1760 hingga tahun 1860.Manakala tahap kedua pula Revolusi Perindustrian telah berkembang ke bahagian barat benua Eropah, Amerika Syarikat, Rusia dan Jepun antara tahun 1860-an hingga tahun 1914.

Masyarakat industri di Jerman lahir kesan daripada ledakan Revolusi Industri di England pada tahun 1860-an hingga 1914. Kesan daripada revolusi ini, kerajaan telah memberi tumpuan untuk memajukan kemudahan infrastruktur seperti sistem pengangkutan dan komunikasi. Kerajaan juga mewujudkan lebih banyak kilang bagi menjana pertumbuhan ekonomi.
Isi
Kemajuan dalam sistem Pertanian
England
sistem Tanaman Bergilir Norfolk telah diperkenalkan pada akhir abad ke-18.Dalam sistem ini tanah pertanian akan digunakan sepanjang tahun melalui penanaman secara bergilir dengan jenis tanaman yang berlainan,seperti lobak, gandum, barli dan rumput. Kaedah ini dapat mengekalkan kandungan nitrogen  dalam tanah dan mengekalkan kesuburan tanah setiap masa.

Petani juga turut memperkenalkan sistem.pertanian campuran iaitu menternak biri-biri serta menanam rumput dalam kawasan yang sama Pengenalan teknik penanaman baharu dan jentera seperti alat penggali dan penabur benih yang diipta  oleh Jethro Tull.
Jerman
Kemajuan teknologi telah meningkatkan mekanisme dalam kegiatan pertanian seperti masalah pembajakan tanah aupit. diatasi apabila traktor dicipta bagi menggantikan penggunaan kuda.
Kemajuan dalam pertanian juga menghasilkan kajian saintifik tentang tanah,misalnya melalui penemuan Humphry Davy (1802) tentang sumbangan ilmu kimia dalam mengatasi masalah kesuburan tanah dan tanaman. Pada tahun 1840 pula, saintis Jerman Justud von Leibig telah menemui formula untuk menghasilkan baja tiruan.

Selain itu petani juga turut memperkenalkan sistem pertanian campuran iaitu menternak lembu dengan diringi oleh penanaman bijirin khasnya jagung dan ubi kentang. Masyarakat yang berasaskan kepada perindustrian.
England
Perkembangan industri tekstil membawa kepada tenun yang menggunakan kuasa air.
penciptaan mesin pemintal dan mesin
Perindustrian besi telah membawa kepada kemajuan peleburanbesi dengan menggunakan arang bagi menghasilkan besi tempa
Jerman
pembukaan lombong arang batu dan bijih besi di Saxony dan Silesia telah mendorong kepada kewujudan masyarakat industri.
Ciptaan-ciptaan baru mencetuskan inovasi baru dalam teknologi di ]erman seperti industri kimia dan elektrik.
Kemajuan dalam sistem pengangkutan
England
Masyarakat industri juga menikmati kemajuan dalam bidang pengangkutan seperti perkapalan jalanraya,jalan kereta api dan terusan
- Pembinaan kapal menggunakan rangka besi pada tahun 1787 dan Penggunaan enjin berkuasa wap  1802 menjadikan industri pembuatan kapal semakin berkembang
Pembinaan lokomotif pada 1801 dan penggunaan minyak tar untuk menurap jalan menjadikan sistem pengangkutan lebih lancar.
Jerman
Kemajuan yang pesat dalam industri besi dan keluli telah membawa perkembangan dalam
sektor pengankutan khususnya dalam pembinaan jalan kereta api.
Borsig telah muncul sebagai pengeluar utama kereta api dan kemudian diikuti oleh pembinaan jalan kereta api ke bandar-bandar lain di Jerman.
Perdagangan antarabangsa
England
Masyarakat industri juga terlibat dalam perdagangan antarabangsa apabila berlaku pertambahan pengharilur', bu.uttgan dalam industri pembuatan' Kemajuan dalam industi tekstil telah menyebabkan pengeksportan kain kapas dari Manchester dan Leeds'
Jerman
pada tahun 1870-an berlaku perkembangan pesat dalam perindustrian di Jerman yang menyebabkan pertambahan dalam eksport sehingga mencetuskan masalah dalam memasarkan barangan dan mendapatkan lebih banyak sumber bahan mentah.
Kesimpulan
Kemajuan dan perkembangan seperti berikut wajar dicontohi oleh masyarakat pada masa kini

Kedua-dua negara muncul sebagai kuasa imperialis pada abad ke-19

Tiada ulasan:

Catat Ulasan