Usaha untuk melatih kaum
bumiputra dalam bidang-bidang profesional telah dimulakan sejak negara
mencapai merdeka. Berbagai usaha telah
dijalankan oleh kerajaan bagi memenuhi hasrat tersebut. Antaranya membuka Dewan
Latihan RIDA yang berperanan untuk memberikan latihan kepada bumiputra di dalam
bidang-bidang yang tidak dapat diberikan oleh badan-badan kerajaan yang lain,
termasuklah bidang perniagaan dan perindustrian. Dewan Latihan RIDA ini
kemudian dikenali sebagai Maktab MARA dan selepas itu dikenali sebagai Institut
Teknologi MARA (ITM). Urusan pentadbirannya dipisahkan daripada Bahagian
Latihan MARA pada 14 Mac 1970. Tarikh ini merupakan permulaan zaman baru dalam
pentadbiran ITM yang ditadbir oleh satu majlis yang dikenali sebagai Majalis
ITM atau `Governing Council’. Ahli-ahli Majlis ITM adalah terdiri dari seorang
Pengerusi, Timbalan Pengerusi, dan ahli antara 9 hingga 17 orang yang akan
dilantik oleh Menteri Pembangunan Negara dan Luar Bandar. Tugas dan
tanggungjawab Majlis diterangkan dengan terperinci dalam `Majlis Amanah Rakyat
Act 1966’ dan `MARA (Institute Technology) Regulations 1970’. Lima Jawatankuasa
khas telah ditubuhkan di bawah Majlis ITM untuk tujuan pentadbiran iaitu:-
· Finance and Development Committee
· Personnel Management Committee
· Board of Studies
· Board of Student Welfare
· Board of Examinations
Pengerusi pertama Majlis ini
ialah Y. Bhg. Tan Sri Ghazali Shafie dan Timbalan Pengerusi pula YAB. Datuk
Mansor Osman. Bermula dari perubahan pentadbiran
ini ITM telah dapat mengembangkan sayapnya untuk melatih bumiputra dalam
bidang-bidang profesional. Kejayaan ini adalah hasil kegigihan dan kesungguhan
pihak pentabiran yang ketika itu diterajui oleh Datuk Dr. Arshad Ayub selaku
Ketua Eksekutif ITM. Beliau adalah orang yang telah banyak berjasa dan berjaya
memperkenalkan ITM bukan sahaja di dalam negara malah telah meningkatkan lagi
perhubungan dengan universiti luar negara termasuklah Amerika Syarikat, United
Kingdom, Australia dan negara-negara Eropah.
Sehingga hari ini ITM telah berjaya melahirkan ramai ahli profesional
yang setaraf dengan lepasan institusi luar negara. Pelajar-pelajar lepasan ITM
telah dapat membantu negara mencapai matlamat pembangunan negara dan dapat
memenuhi keperluan tenaga kerja di dalam bidang-bidang yang sebelum ini tidak
dapat diceburi oleh mereka.
SUMBER- http://hids.arkib.gov.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan