Isnin, 21 Mac 2016

Ciri-ciri Pendidikan

Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Pendidikan Islam merupakan  tanggungjawab  peribadi,Islam tanggungjawab masyarakat  dan tanggunglawab pemerintah.
Pendidikan Islam bersifat pragmatis - teori dan praktik sekaligus.
Pendidikan Islam zaman Khalifah Umayyah mencapai  tahap kecemerlangan.
 Faktor-faktor  yang mendorong  peningkatan kemajuan pendidikan  pada zaman  kerajaan Umayyah  
a. Perkembangan  kerajaan  Islam itu sendiri
b. Perkembangan  ilmu
c. Perkembangan  masyarakat  Islam.
Faktor-faktor  yang menyumbang  kepada perkembangan pendidikan  pada zaman Umayyah 
a. Gerakan agama
b. Gerakan falsafah
c. Gerakan  sejarah.[1]

Ciri-ciri Pendidikan
Pendidikan Islam merupakan  tanggungjawab  peribadi,Islam tanggungjawab masyarakat  dan tanggunglawab pemerintah.
Pendidikan Islam bersifat pragmatis - teori dan praktik sekaligus.
Pendidikan Islam zaman Khalifah Umayyah mencapai  tahap kecemerlangan.
 Faktor-faktor  yang mendorong  peningkatan kemajuan pendidikan  pada zaman  kerajaan Umayyah  :
a. Perkembangan  kerajaan  Islam itu sendiri
b. Perkembangan  ilmu
c. Perkembangan  masyarakat  Islam.
Faktor-faktor  yang menyumbang  kepada perkembangan pendidikan  pada zaman Umayyah 
a. Gerakan agama
b. Gerakan falsafah
c. Gerakan  sejarah.[2]
 Ciri-ciri  pendidikan  pada zaman khalifah  Umayyah  :
a. Institusi pendidikan  dan bentuk pengajaran
. Masjid-masjid, istana khalifah  dan Kuttab.
. Kurikulum  - ilmu tafsir, hadis, fiqh, bahasa,
kesusasteraan  Arab dan lain-lain. Pengajaran dalam bentuk syarahan.
, Cara penyamapaian  ilmu berbentuk  halaqah
Terdapat pengajaran qira'ah al-Quran dan qasidah yang berpusat di Kota Makkah  dan Madinah.
Terdapat tujuh  jenis bacaan mengikut  loghat suku kaum Arab. Bagi membolehkan  orang Islam bukan Arab membaca ak-Quran,  diwujudkan  tanda-tanda bunyi seperti fathah,  dammah dan kasrah.  Al-Quran kemudian dibariskan dengan  lengkap  serta ditanwimkan serta diletakkan tanda syaddah.
. Masjid-masjid  di Basrah dan Kufah (Iraq) – pusat pengajian  bahasa
. Istana khalifah berfungsi sebagai tempat belajar dan perpustakaan
' Subjek yang diajar - sejarah,  kesusasteraan,  ilmu pidato dan lain-lain
. Kuttab - sekolah permulaan.  Dua jenis
- Kuttab  untuk orang awam yang dikenakan  yuran dan kutttab alSabil untuk kanak-kanak  miskin  yang diberi percuma.
. Penekanan  kepada  pengajian  al-Quran dan asas-asas ilmu agama.
Tenaga-tenaga pengajar  :
-Mempunyai  pengetahuan  yang berbeza-beza  antara satu sama lain
-Guru-guru di masjid mempunyai asas-asas  ilmu pengetahuan  yang kukuh  dan pelbagai  kemahiran berbanding  dengan  guru-guru di istana dan kuttab.
Guru-guru di masjid mengajar tanpa sebarang ganjaran.
Guru-guru yang mengajar di istana  khalifah dikenali sebagai muaddih
- guru yang mengajar berkenaan budi pekerti, adab-adab  dan sahsiah. Mereka ditugaskan  mengajar  putera-putera  khalifah dan anak
pembesar.
c. Bidang-bidang  pengajian :
. Pengajian  senik muzik dan puisi - berpusat di KotaMakkah  dan Madinah. Pemuzik dan penyanyimenjadikan istana khalifah sebagai  tempat untukmendapat ganjaran.
. Pengajian  kesusasteraan  dan ilmiah
- berkembangpesat  di masjid-masjid  di Basrah dan Kufah
. Pengajian  sains dan perubatan  - mencapai  kemajuantinggi hingga melahirkan pakar-pakar  perubatan
. Pengajian  seni ukir dan seni pahat
- banyak ayatQuran,  hadis,  syair dan kata-kata  hikmat dipahat  dandiukir  pada dinding dan mimbar masjid, istana danlain-lain.
. Pengajian membuat  kertas, kompas  dan mensiu  (alatmillliliter)
d. Dasar dan perkembangan pendidikan  :
. Percuma bagi golongan kurang berkemampuan  dikuttab dan percumabagi  pengajian secara terbuka dimasjid-masjid. Kebanyakan rakyat menuntut ilmuwalaupun tiada  dasar wajib belajar. Berbeza denganputera mahkota  yang diberikan pendidikan wajib diistana atau mereka  dihantar  ke halaqah pengajian.
. Tiada sukatan pelajaran  ditetapkan.
. Perkembangan  ilmu pengetahuan  seiring denganpenyebaran  agama Islam.
. Lahir tokoh-tokoh  agama  dan cendiakawan  Islam.[3]
Peranan  khalifah dalam perkembangan  ilmu dan penyebaran  Islam.
Kemunculan  ilmu falsafah (suatu ilmu yang banyakmenggunakan  akal untuk berhujah) menyumbangperkembangan  sistem pendidikan.

. Akhir zaman pemerintahan Bani Umayyah, ulamaIslam terpaksa menggunakan  falsafah  sebagai  senjata bagi menentang hujah-hujah orang yahudi danNasrani.  Bentuk pendidikan mengalami  perubahanmengikut tuntutan dan situasi  semasa.
. Ilmu sejarah menjadi salah satu faktor penting dalam perkembangan  sistem  pendidikan. Ilmu ini dikhususkan  untuk putera-putera  khalifah kerana mereka bakal memimpin kerajaan. Dengan adanya pengetahuan berkenaan sejarah, mereka dapat memahami ilmu ketatanegaraan, sistem pemrintahan, pentadbiran dan menjadikan pengalaman pemerintahan terdahulu sebagai pengajaran bagi mengukuhkan pemerintahan pada masa hadapan.[4]   



[1]“Falsafah Pendidikan Islam ”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),61.
[2]Ibid, 61.
[3] Ibid,64
[4] Mohd Sukki Othman dan Wan Muhammad  Wan Sulong ,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, Edisi Kedua, (Kuala Lumpur: Pearson Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 234.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan