Selasa, 22 Mac 2016

b.Sistem pendidikan fardu ain dan kifayah

Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Pendidikan fardu ain dan fardu kifayah  :
a. Pendidikan fardu ain  :
Ilmu asas ajaran lslam seperti akidah, syariat dan akhlak.Ilmu ini wajib dipelajar  dan diamalkan oleh setiap umat Islam yang mukallaf. Sumber utama ialah al-Quran dan sunnah, manakala sumber kedua ialah ijmak dan qias.[1]
b. Pendidikan fardu  kifayah :
. Ilmu pengetahuan yang wajib dituntut  olehsebahagian  umat Islam.
. Ia adalah semua disiplin ilmu yang diperlukan bagimenyempurnakan  keperluan  hidup manusia samadaberbentuk  keagamaan  atau keduniaan  sepertiperubatan, ekonomi, pendidikan dan lain-lain.
. Ilmu-ilmu fardu  kifayah merupakan  ilmu yangbersandarkan akal.
. Sumber ilmu ini ialah al-euran dan as-Sunnahsebagai  dasar, akal, pancaindera, pengkajian,
eksperimen  dan lain-lain.
. Ilmu fardu  kifayah  terbahagi  kepada  tiga : ilmu indera, ilmu sains dan ilmu falsafah.
o Pendidikan fardu ain dan kifayah  di Mesir :
a. Di Mesir,  ilmu fardu ain dan kifayah  amat ditekankandan dipelajari  di institusi pendidikan meskipun  padaperingkat awal penekanan berkisar  tentang akidah  dankeimanan.
b. Perkembangan pendidikan, interaksi dengan  luar,pertembungan  budaya dan sebagainya menyebabkansistem kurikulum asal Mesir dicampuri  dengan  ilmufardu kifayah  seperti falsafah, perubatan, astronomi  dansebagainya.
c. Lahir tokoh-tokoh  ilmuan Islam terkemuka  di Mesir.
Pendidikan fardu ain dan kifayah  di Acheh  :
a. Di Acheh, ilmu fardhu  ain amatditekankan padaperingkat awal pendidikan, pengajian  al euran, al Hadisdi ajar di semua institusi,serta  ilmu-ilmu lain sepertifekah, tauhid dan tasawuf.
b. Pengajian fardhu kifayah  diajar pada peringkatmenengah  dan tinggi. Di peringkat Dayah ilmu fardhukifayah di ajar menggunakan  kitab-kitab dariArab.Antara  ilmu tersebut ialah geografi,  sejarah, danmatematik.
c. Pendidikan khusus untuk wanita dalam bidang pertanian,  pertukangan,  ilmu perniagaan  turut diajar diDayah.Di peringkat Dayah ilmu fardhu kifayah di ajar menggunakan  kitab-kitab dari Arab.Antara  ilmu tersebut ialah geografi,  sejarah, danmatematik.



[1] “Pendidikan”, ”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),70.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan