ARKIB : 19/01/2009
Susunan SITI AINIZA KAMSARI
BENTUK asal telaga zam zam yang
dipamerkan di Muzium Kota Mekah, Mekah.
SIRAH Nabi Muhammad SAW
memerlukan kita mengenali sejarah Tanah Arab terutama dari aspek geografi,
sosial dan peradaban dan ekonomi. Sebagai pendakwah khususnya, bagi menarik
perhatian orang yang didakwah menceritakan kedudukan Tanah Arab mampu menarik perhatian
pendengar.
Ini kerana membawakan kepada
gambaran dan suasana Tanah Arab akan mendekatkan lagi mereka terhadap diri
Rasulullah itu sendiri. Menerima sejarah Nabi bererti kita perlu menerima
terlebih dahulu negara yang menjadi tanah kelahiran baginda itu sendiri.
Justeru memahami kedudukan
Tanah Arab yang merupakan satu semenanjung yang berkeluasan antara sejuta batu
persegi sehingga 1,300,000 juta batu persegi amatlah penting.
Tanah Arab merupakan sebuah
semenanjung tetapi lebih dikenali juga sebagai Jaziratul Arab yang bermakna
kepulauan Arab. Malah ada yang menyebutnya sebagai Shibhul Jazirah (Pulau
Semenanjung).
Ini kerana Tanah Arab ini
dikelilingi dengan tiga lautan, menyebabkan ada yang memanggil Tanah Arab ini
sebagai pulau. Kalau diperhatikan, Jazirah Arab itu berbentuk semenanjung yang
berbentuk empat persegi yang setiap sisinya tidak sama atau tidak sejajar.
Di sebelah barat bersempadan
dengan Laut Merah, di sebelah selatan dengan Laut Arab dan Lautan Hindi, di
sebelah timur dengan Teluk Arab (dahulu dikenali namanya Teluk Persia atau
Parsi) dan hanya disebelah utaranya di sebelah utara dengan Gurun Iraq dan
Gurun Syam (Gurun Syria).
Kedudukan unik Semenanjung Arab
ini memberikan banyak keistimewaan apabila menjadi laluan penting bagi menghubungi
benua ke benua, sama ada dari darat mahupun laut.
Bahagian barat lautnya menjadi
penghubung ke benua Afrika manakala barat dayanya menjadi laluan ke benua
Eropah. Bahagian timurnya, terutama melalui jalan darat dan laut untuk ke Timur
Tengah dan Timur Jauh termasuk Asia Tenggara.
Maka tidak menghairankan jika
kita mendapati zaman sebelum kelahiran Rasulullah menyaksikan Tanah Arab telah
mempunyai kehidupan yang aktif. Begitupun faktor geografi Semenanjung Arab
telah berjaya membebaskan mereka dari sebarang penjajahan sehinggalah pada
detik hari ini.
Walaupun diapit oleh dua kuasa
dunia, iaitu empayar Rom dan Parsi namun kedudukan geografi yang hanya dipenuhi
belantara padang pasir Berjaya menjadi tembok penghalang kepada sebarang
gerakan penjajahan.
Pada bab pertama buku Sirah
Nabawiyyah, pembaca akan dijelaskan mengenai sejarah bangsa Arab, penduduk yang
menghuni Semenanjung Arab mengikut salasilah asal kelahiran bangsa tersebut.
Pada asasnya, bangsa Arab
merupakan golongan semitik yang paling besar di dunia sebagai menyangkal
tuduhan bahawa bangsa Arab mengamalkan dasar anti semitik sedangkan pada
hakikat sejarahnya kesemua mereka berketurunan dari Sam bin Noh (anak cucu
keturunan Nabi Allah Adam).
Daripada ketiga-ketiga jenis
bangsa Arab telah melahirkan pelbagai jenis puak dan kaum yang menghuni seluruh
pelosok semenanjung Arab.
Ini membawakan kepada jurai
keturunan kepada baginda Rasulullah SAW dan jurai keturunan kepada penduduk
asal Mekah yang dikenali sebagai puak Jurhum.
Jika dikirakan terdapat
beratus-ratus kaum dan puak Arab yang lahir dari tiga kumpulan Arab yang utama
ini. Setiap dari mereka dapat dikenalpasti keturunan asal masing-masing ini
termasuklah Bangsa Arab Aribah misalnya melahirkan dua kabilah utama iaitu Himyar
dan Kahlan. Namun menyaksikan persaingan sesama mereka membawa kepada usir
mengusir antara satu sama lain.
Puak Kahlan yang terusir dari
Yaman setelah dikuasai oleh Himyar kemudiannya bertebaran ke kawasan lain dari
empat kumpulan yang lahir puak ini, iaitu Al Azd, Lakh (dan Judham), Bani
Tayyyi dan Kindah.
Begitupun yang jelas,
kedatangan Nabi Ibrahim yang berasal dari Iraq, yang kemudiannya berhijrah ke
Haran diikuti Palestin merupakan detik paling bersejarah kepada lahirnya
kabilah yang menjadi keturunan besar kepada junjungan besar Nabi Muhammad.
Seperti yang diceritakan dalam
buku ini. Nabi Ibrahim, seorang yang banyak mengembara ke segenap pelosok tanah
Arab malah sehingga membawakan baginda sampai sehingga ke negara Mesir.
Di negara itu, Firaun yang
memerintah ketika itu telah cuba membuat sesuatu yang tidak baik terhadap
isteri Nabi Ibrahim, Sarah namun perbuatan tersebut gagal dengan bantuan Allah.
Ini menyebabkan timbul kesedaran kepada Firaun mengenai kekuatan yang dimiliki
oleh Sarah lalu beliau kemudiannya memuliakan isteri Nabi Ibrahim itu.
Lalu Firaun sanggup menyerahkan
salah seorang anak perempuan, Hajar (Siti) kepada Sarah untuk dijadikan
pelayan. Diriwayatkan Sarah kemudiannya menerima Hajar sebagai isteri yang baru
kepada Nabi Ibrahim.
Mereka kemudiannya kembali
semula ke Palestin dan hasil dari perkahwinan Ibrahim dan Hajar lalu mereka
dikurniakan Nabi Allah Ismail. Namun kelahiran Ismail telah menimbulkan rasa
cemburu kepada Sarah lalu Nabi Ibrahim dipaksa supaya meninggalkan Hajar.
Ibrahim pun membawa isterinya
dan Ismail ke Hijaz lalu meninggalkan mereka di sebuah lembah yang kering
kontang dan langsung tiada tumbuh-tumbuhan apatah lagi sumber air.
Nabi Ibrahim telah meninggalkan
mereka dengan hanya berbekalkan kantung yang berisi buah kurma dan kendi atau
bekas air. Baginda kemudiannya kembali semula ke Palestin.
Diceritakan ibunda Nabi Ismail,
Hajar berseru kepada suaminya; "Hendak ke mana engkau, hai Ibrahim? Adakah
engkau hendak tinggalkan kami berdua di lembah ini?"
Oleh kerana Ibrahim tidak
menoleh, maka ibunda Ismail bertanya lagi: "Apakah Allah yang menyuruhmu
berbuat begini?"
"Betul!" jawab
Ibrahim. "Kalau begitu tentu Dia tidak akan mensia-siakan kami?" ujar
ibu Ismail lagi.
Setelah beberapa hari
berselang, maka habislah makanan dan air yang ditinggalkan Nabi Ibrahim.
Akhirnya air susu Hajar juga menjadi kering untuk diberikan kepada Nabi Ismail
yang masih bayi ketika itu. Lalu Hajar berlari-lari antara antara bukit Safa
dan bukit Marwa, untuk melihat kalau-kalau ada orang yang dapat memberi mereka
makanan dan minuman.
Tujuh kali dia berlari-lari
itu, tetapi hasilnya menghampakan. Untuk memperingati peristiwa inilah maka
orang yang mengerjakan ibadah haji akan berlari-lari tujuh kali antara dua
bukit itu.
Berkat tidak berputus asa,
akhirnya di celah-celah lembah yang kering dan kontang itu Allah cetuskan mata
air hasil hentakan kaki Nabi Ismail yang menangis kehausan.
Perbuatan Hajar yang
mengumpulkan air yang keluar dari celah tanah itu sambil menyebut zam, zam
bermakna kumpullah, kumpullah ini yang membawa nama kepada pertemuan telaga
zam-zam yang amat terkenal dan masih melimpahkan air sehingga ke hari ini tanpa
pernah kering dan putus.
Kisah yang sangat terkenal ini,
membuka lembaran baru kepada pembukaan Kota Mekah yang asalnya merupakan lembah
yang sangat tandus.
Siapakan puak Jurhum dan apakah
dugaan besar besar dan hebat yang terpaksa dilakukan oleh nabi Allah Ibrahim
selepas baginda terpaksa meninggalkan Hajar dan Ismail di lembah itu.
Siapakah nama-nama berikut:
Nabit atau Binalut, Qaydar, Adbail, Mibsham, Mishma, Duma, Misha, Hadah, Yatma,
Yatur, Nafis dan Qayduman dalam sejarah awal Tanah Arab itu. Ikuti dalam
keluaran seterusnya!
sumberArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0119&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz51VlBoFog
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan