ARKIB : 02/02/2009
Susunan SITI AINIZA KAMSARI
RUMAH ibadat yang dimaksudkan
oleh ayat itu merupakan Kaabah. Iaitu perkataan Arab bermaksud tempat tinggi
yang dihormati dan penuh kebesaran, selain turut bermakna segi empat berbentuk
kiub.
Kaabah di Kota Mekah tidak
sahaja disifatkan sebagai rumah ibadat pertama malah dikatakan binaan pertama
dibina di muka bumi ini, iaitu sejak zaman Nabi Adam a.s lagi.
Mungkin sesuai dengan antara
gelaran lain yang diberikan kepada Kaabah, iaitu Baitul Ateeq yang bermakna
paling awal atau paling lama (Kaabah juga digelar Baitul Haram yang bermakna
Rumah yang dihormati).
Dikatakan Allah telah
memerintahkan Nabi Adam supaya mendirikan sebuah binaan seakan-akan sama dengan
Baitul Makmur di langit.
Itulah keistimewaan Kaabah yang
kekal sehingga ke hari ini apabila mempunyai kedudukan yang selaras dengan
kedudukan Baitul Makmur di langit.
Menurut riwayat Ibnu Abbas,
Rasulullah s.a.w menyebut Kota Mekah dipilih sebagai tempat binaan Kaabah
kerana kedudukannya yang selaras dengan kedudukan Baitul Makmur di alam
malaikat.
Baitul Makmur merupakan tempat
khas yang diciptakan Allah khusus untuk malaikat melakukan tawaf menggantikan
tempat yang asal iaitu di Arasy.
Ini kerana Arasy kawasannya
amat luas dan sekiranya melakukan untuk menghabiskan satu tawaf ia mungkin
menjangkau waktu hingga ke hari Kiamat.
Sebelum terciptanya Baitul
Makmur, seluruh malaikat bertawaf di sekitar Arasy sambil beristighfar,
bertasbih dan membesarkan Allah sebagai bukti kepatuhan mereka kepada Allah
Yang Maha Agung.
Dikatakan ketika Nabi Ibrahim
dalam usia yang lewat, baginda diperintahkan oleh Allah untuk membina Kaabah
dengan bantuan putera baginda Nabi Ismail.
Nabi Ibrahim dan anaknya itu
diperintahkan oleh Allah supaya membina semula Kaabah yang sesetengah riwayat
binaan itu dibina di atas timbunan batu dan tanah liat daripada bekas binaan
Kaabah yang runtuh akibat banjir besar dan taufan yang melanda di zaman Nabi
Nuh as.
Ini disebut dalam firman Allah
yang bermaksud: "Dan ketika Kami tentukan bagi Nabi Ibrahim tempat Kaabah
(untuk membina, lalu Kami berfirman kepadanya): Janganlah engkau menyekutukan
sesuatu pun denganKu dan bersihkanlah rumah-Ku (Kaabah ini) bagi orang yang
tawaf dan orang yang berdiri dan yang rukuk serta yang sujud." (Surah
al-Hajj: 26-27)
Pembinaan Kaabah oleh Nabi
Ibrahim dikatakan menggunakan batu-batu dari tujuh bukit di sekitar kota Mekah.
Binaan Kaabah kali ini mempunyai dua sudut utama iaitu sudut Rukun Al-Hajarul
Al-Aswad dan Rukun Yamani dan satu sudut berbentuk melengkung pada bahagian
yang bertentangan dengan kedua-dua sudut.
Ketika membina Kaabah itu, Nabi
Ibrahim berkata kepada Ismail: "Bawakan batu yang baik kepadaku untuk aku
letakkan di satu sudut supaya ia menjadi tanda kepada manusia".
Hajar Aswad
Kemudian Malaikat Jibril
memberi ilham kepada Ismail supaya mencari batu hitam (Hajar Aswad) untuk
diserahkan kepada Nabi Ibrahim.
Persoalan mengenai batu hitam
atau Hajar Aswad ini benarkah batu ini dikatakan berasal dari syurga? Benarkah
malaikat Jibrail mengambilnya dari syurga dan menyerahkan batu itu kepada Nabi
Ismail?
Menurut banyak riwayat, antara
lain daripada Abdullah bin Umar bin Khattab, Hajar Aswad berasal dari syurga.
Riwayat oleh Sa'id bin Jubair r.a daripada Ibnu Abbas daripada Ubay bin Ka'b
r.a, menerangkan bahawa Hajar Aswad dibawa turun oleh malaikat dari langit ke
dunia.
Abdullah bin Abbas juga
meriwayatkan bahawa Hajar Aswad ialah batu yang berasal dari syurga, tidak ada
sesuatu selain batu itu yang diturunkan dari syurga ke dunia ini.
Riwayat-riwayat di atas
disebutkan oleh Abu al-Walid Muhammad bin Abdullah bin Ahmad al-Azraki (224
H/837 M), seorang ahli sejarah dan penulis pertama sejarah Mekah.
Tidak ditemukan maklumat yang
jelas tentang siapa yang meletakkan Hajar Aswad itu pertama kali di tempatnya
di Kaabah; apakah malaikat ataukah Nabi Adam a.s.
Sesetengah ada diceritakan
bahawa batu tersebut berasal dari syurga yang sama-sama turun ke bumi
bersama-sama dengan Nabi Adam dan isterinya, Siti Hawa.
Batu itu kemudiannya hilang
ketika berlaku banjir besar zaman Nabi Nuh dan sehinggalah ditemui semula oleh
Nabi Ismail dengan bantuan Malaikat Jibrail.
Walau apa pun mengenai latar
belakang dan asal usul batu ini, setelah beroleh batu tersebut Nabi Ibrahim
berdiri dan meletakkan batu itu di sudut timur Kaabah atau sebelah kiri
Multazam (antara Hajar Aswad dan pintu Kaabah), yang tingginya sekitar 150
sentimeter dari permukaan tanah.
Setiap kali bangun, mereka
berdoa: "Wahai Tuhan kami, terimalah daripada kami (amalan kami),
sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui".
Ketika Nabi Ibrahim berdiri di
satu sudut, bekas tapak kaki baginda itu yang kini dikenali sebagai Makam
Ibrahim.
Sementara Hijir Ismail
merupakan suatu kawasan lengkungan yang berbentuk separa bulatan yang terletak
di Utara Kaabah.
Pada asalnya kawasan ini
merupakan tempat berteduh bagi Nabi Ibrahim sepanjang sesi pembinaan Kaabah dan
menunaikan ibadah haji di Baitullah.
Seterusnya ia menjadi kandang
kambing kepunyaan Nabi Ismail. Pada waktu itu juga, kawasan itu tidak menjadi
sebahagian daripada binaan Kaabah.
Namun begitu, selepas pembinaan
Kaabah oleh bangsa Arab Quraisy, ukuran panjangnya telah dikecilkan sebanyak 6
hasta 1 jengkal, sebahagian daripada Hijir Ismail telah dimasukkan sebagai
kawasan Kaabah.
Justeru, bagi mereka yang tiada
kesempatan untuk masuk ke dalam Kaabah, memadailah bagi dirinya berada di Hijir
Ismail untuk beribadat.
Diingatkan bahawa seseorang itu
adalah dilarang melakukan tawaf di Hijir Ismail kerana ia merupakan sebahagian
daripada Kaabah.
Selepas menyempurnakan binaan
itu, Nabi Ibrahim dan keluarganya diperintahkan pula mengerjakan ibadat tawaf
mengelilingi Kaabah sebagai sebahagian daripada ibadat haji.
Kaabah dengan segala macam
keistimewaan telah berdiri kukuh selama hampir 2,000 tahun hingga ke saat ini.
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0202&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz51c3RJgMO
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan