Khamis, 9 Julai 2015

2.Penghijrahan buruh Cina


Kedatangan orang Cina secara besar-besaran ke Tanah Melayu bermula pada abad ke-19.Pada peringkat awal, mereka lebih tertumpu di Negeri-Negeri Selat sebelum memasuki negeri-negeri Melayu yang lain.Kebanyakkan orang Cina berasal dari tiga buah wilayah di Tenggara China iaitu Kwangtung, Kwangsi dan Fukien. Mereka tinggal di persisir pantai dan terkenal dengan sifat keberanian  ingin mengembara dan mahir dalam ilmu pelayaran.[1]
Sebab-sebab penghijrahan orang Cina
1.Kesengsaraan ekonomi dan sosial kaum tani
China mengalami pertambahan penduduk yang pesat. Ini menjadikan keluasan tanah yang boleh diusahakan untuk kegiatan pertanian semakin terhad. Keluaran pertanian yang dapat dihasilkan untuk keperluan makanan semakin berkurangan sehingga menimbulkan masalah kebuluran. Masalah kekurangan makanan diburukkan lagi oleh rencana alam seperti banjir, kemarau dan gempa bumi yang sering melanda China. Bencana alam ini telah meragut banyak nyawa dan memusnahkan harta benda serta mengakibatkan sebahagian besar keluaran pertanian yang dihasilkan turut musnah.
Akibat pelbagai masalah sosial dan ekonomi yang melanda, taraf hidup kaum tani semakin merosot dan hal ini memaksa mereka untuk berhijrah ke negara lain bagi memulakan kehidupan baharu.Kerajaan China memberi galakan kepada rakyatnya berhijrah ke negara lain untuk mencari kehidupan baharu yang lebih baik.
2.Ketidakstabilan politik di Negara China.
Chinadiperintah oleh dinasti Manchu dari tahun 1644-l9ll.Orang Manchu bukan orang Cina yang sebenar. Mereka pemerintah asing yang berjaya menakluki dan memerintah China Semasa pemerintahan dinasti Manchu, pemberontakan dan kekacauan sering berlaku akibat perasaan tidak puas hati rakyat seperti Pemberontakan Thiping (1850-1964) dan Pemberontakan Boxer (1899-1900). Setiap kali pemberontakan dan kekacauan tercetus, ribuan nyawa yang menjadi korban.Walaupun semua pemberontakan itu dapat ditumpaskan, tetapi keadaan politik dalam negeri sentiasa tidak stabil dan rakyat hidup dalam ketakutan. Keadaan ini mendorong rakyat biasa untuk berpindah ke tempat lain yang lebih selamat.[1]

3.Perkembangan ekonomi di Tanah Melayu.
Perkembangan ekonomi yang pesat dan pertapakan modal asing menjelang pertengahan abad ke-19 turut menarik minat penghijrah China untuk berhijrah ke Thnah Melayu.Pada ketika itu, ekonomi Tanah Melayu sedang berkembang pesat ekoran pelaburan modal British dalam perusahaan bijih timah dan getah. Selain itu, saudagar Cina juga sudah lama bertapak di Negeri-negeri Selat dan mereka berminat untuk melabur dalam perusahaan bijih timah dan getah.

      Kehadiran pemodal asing, terutamanya dalam perusahaan bijih timah merupakan antara faktor penting yang menjadi daya tarikan kepada penghijrahan beramai-ramai buruh asing Cina ke Tanah Melayu menjelang pertengahan abad ke-19 dan awal abad ke-20.Akibat perkembangan Revolusi Perindustrian di Britain, permintaan terhadap bijih timah semakin bertambah. Ini menyebabkan lebih banyak lombong baharu dibuka dan semakin ramai tenaga buruh diperlukan.

     Kemasukan buruh asing Cina lebih tertumpu di kawasan yang mengusahakan kegiatan melombong bijih timah seperti Kuala Lumpur, Thiping, Ipoh, Kampar dan Lukut. Pembukaan Pulau Pinang dan Singapura sebagai pelabuhan antarabangsa turut menjadi tarikan untuk mereka berhijrah ke Tirnah Melayu.Negeri-negeri Selat menjadi pangkalan utama kemasukan penghijrah Cina ke negeri-negeri Melayu. Mereka bekerja dalam sektor perniagaan atau perladangan seperti di ladang gambir, lada hitam dan tebu.

4.Kestabilan politik di Tanah Melayu.
Dasar pentadbiran British di Thnah Melayu turut menggalakkan kemasukan buruh asing Cina. Selepas campur tangan di negeri-negeri Melayu, British berjaya menamatkan persengketaan antara kongsi gelap, perebutan takhta dan perang saudara seperti di Perak, Selangor dan Sungai Ujong.Perkembangan ini dapat menyakinkan kaum Cina bahawa kestabilan politik di negeri-negeri Melayu telah dipulihkan. Ini membawa kepada bertambahnya bilangan buruh asing Cina yang berhijrah ke Tanah Melayu.

      Pada mulanya, lebih 90 peratus daripada orang Cina yang berhijrah ke Negeri-negeri Selat terdiri daripada lelaki. Ini kerana kerajaan china tidak membenarkan kaum wanita berhijrah ke luar negara.Akibatnya, ramai lelaki Cina yang berhijrah ke Negeri-negeri Selat mengahwini wanita tempatan. Anak cucu mereka yang dilahirkan terus menetap di sini dan mereka dikenali sebagai 'orang Cina Selat'.Tidak lama kemudian, orang cina Selat memutuskan hubungan mereka dengan China dan menganggap diri mereka sebagai sebahagian daripada rakyat di Tanah Melayu' Mereka boleh bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik dan ada yang terlibat dalam memperjuangkan kemerdekaan Tanah Melayu.
Cara kemasukan orang Cina
1.Melalui ejen atau Sistem Tiket Kredit.
2.Sistem pengambilan kakitangan
3.Sistem pengambilan rumah kongsi.



[1]Ruslan Zainuddin dan Abd Sukor Yusuf,AceAhead Teks STPM Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara (1800-2000)Penggal 3  Edisi Kemaskini, 142.
[2]ibid,144.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan