ARKIB :
05/02/2006
Oleh: MOHD.
SHAUKI ABD. MAJID
MUHARAM
mempunyai tradisi panjang sebagai bulan suci dalam Islam. Misalnya, pada 16
Muharam, kiblat dialihkan dari Jerusalem (Baitulmaqdis) ke Mekah. Daripada
kalangan penganut Syiah, bulan Muharam mempunyai makna khusus sebagai bulan
ketika Imam Hussain ibnu Ali, cucu Nabi Muhammad s.a.w. syahid.
Pada 81H/680M,
di tempat yang disebut Karbala di pinggir Sungai Eufrat, pasukan Yazid ibnu
Muawiyah di bawah komando ibnu Ziyad mengepung Imam Hussain dan rombongannya.
Seluruh laki-laki dalam keluarga Hussain kecuali puteranya yang masih kecil,
Zainal Abidin, terbunuh. Hussain dipenggal dan tubuhnya dipotong-potong.
Kemudian kepala Hussain dibawa kepada Yazid bin Muawiyah. Yazid menangis di
atas kejadian tersebut. Dia kemudian berkata, ``Sebenarnya saya sudah berasa
puas terhadap ketaatan kamu tanpa harus membunuh Hussain, semoga Allah
melaknati ibnu Sumaiyah (Ibnu Ziyad), demi Allah seandainya saya menyertainya
pasti saya akan memaafkannya dan semoga Allah melimpahkan rahmat kepada
Hussain.''
Ini merupakan
fitnah dan tragedi besar yang menyayat hati pernah berlaku dalam sejarah Islam.
Peristiwa ini telah melebarkan pintu perpecahan sesama umat Islam. Walaupun
penganut fahaman Sunni dan Syiah sama-sama mengakui tragedi pengorbanan
Hussain, bagi Syiah, peristiwa ini mempunyai erti khusus sebagai saat kritis
dalam sejarah Islam ketika rejim rasmi Islam membunuh satu-satunya cucu Nabi
Muhammad yang masih hidup.
Dalam
memperingati kesyahidan Hussain ini, sepuluh hari pertama bulan Muharam
merupakan saat kesedihan yang amat mendalam bagi penganut ajaran Syiah. Bagi
memperingatinya, penganut Syiah mengadakan majlis ratapan, perarakan umum, dan
kegiatan-kegiatan lain. Kemuncak peringatan ini ialah bermula pada tanggal 10
Muharam di mana Hussain terbunuh yang dikenali pula sebagai hari Asyura.
Tujuan kegiatan
ini adalah untuk mengingatkan peristiwa Karbala secara eksistensi dan dramatis
bagi merangsang mengalir keluarnya air mata kesedihan para penganutnya. Air
mata ini sebagai tanda kesedihan dan ratapan atas kesyahidan Imam Hussain.
Di seluruh dunia
Islam, terdapat berbagai-bagai acara yang dihubungkan dengan kedukaan penganut
Syiah pada 10 Muharam ini. Di Iran, pada malam kesepuluh bulan Muharam atau
lebih dikenali malam Asyura, hampir seluruh masyarakat kota Teheran, turun ke
jalan untuk mengadakan perarakan mengingati tragedi Karbala, Mereka membaca
syair-syair tentang Imam Hussain dengan diiringi paluan gendang sebagai tanda
kesedihan.
Pada 1 hingga 10
Muharam hampir semua penduduk di kota Teheran berpakaian hitam tanda dukacita.
Walaupun mereka masih melakukan aktiviti kerja. Bukan hanya pakaian mereka
sahaja, tetapi kota-kota besar di Iran kebanyakannya dihiasi dengan
sepanduk-sepanduk berwarna hitam dengan tulisan ``Hussain bithatu minni waman
idha'aha laqod adhani'', ``al-Hassan wal al-Hussain syababun Ahlil jannah,''
``Anal Hussain As misbahulda wa safinatunnajah.'' (Hussain adalah darah
dagingku barang siapa yang menyakiti bererti menyakitiku, Hassan dan Hussain
adalah penghulu para pemuda syurga, Hussain adalah pelita penerang dan perahu
penyelamat.)
Sepuluh Muhharam
dalam bahasa Arab disebut `Asyura'. Tradisi memperingati hari Asyura ini juga
dilakukan di beberapa daerah di Nusantara seperti di Sumatera Barat, Bingkulu,
Sulawesi Selatan, dan Jawa. Ada sedikit persamaan antara masyarakat Jawa di
Indonesia dengan negara kita di mana sempena memperingati hari Asyura
masyarakat Islam mempersiapkan makanan khusus yang disebut sebagai bubur suro.
Tradisi ini
wujud di Indonesia walaupun dikatakan masuk dan berkembangnya ajaran Syiah di
negara tersebut daripada perspektif sejarah memang masih kontroversi dan
menimbulkan polemik.
Tidak ada fakta
jelas mengenai asal-usul upacara itu. Para ulama apabila ditanya hanya
menjelaskan tentang disunatkan puasa pada hari Asyura itu. Mengapa? Kerana hari
itu adalah hari pertolongan Allah kepada para Nabi dalam menghadapi orang-orang
yang zalim. Pada hari Asyura, Nabi Ibrahim lepas daripada api Namruz, Nabi
Yunus keluar dari perut ikan, Nabi Musa bebas daripada kerajaan Firaun, dan
Nabi Muhammad selamat daripada diracuni oleh orang Yahudi. Bagi umat Islam yang
soleh mereka melaksanakan puasa Asyura sebagai ungkapan syukur atas kemenangan
para nabi.
Kini sejauh
manakah dikatakan tragedi Karbala yang terjadi pada zaman Hussain telah
berulang kembali dalam sejarah kehidupan manusia? Dari segi realiti, ia berlaku
dalam waktu dan bentuk yang berbeza.
Kesamaannya ia
adalah satu tragedi yang telah merosak dan menghancurkan sendi-sendi keadilan
dan kemanusiaan antara sesama manusia. Ia telah membunuh sifat-sifat rohani
manusia, yang seharusnya dapat membawa manusia kepada jalan kebenaran.
Hari ini kita
dapat menyaksikan peristiwa Karbala dalam bentuk yang lain. Sejarah mencatat
bagaimana berlaku peristiwa pembunuhan beramai-ramai ke atas umat Islam seperti
yang berlaku di Bosnia, Ambon, Indonesia, Palestin, Iraq dan selatan Thailand,
selatan Filipina, Kashmir, India dan Chechnya. Dalam hal ini umat Islam
seolah-olah sudah kehilangan maruah dan harga diri. Mereka terpaksa lari dari
tanah air mereka sendiri kerana indentiti keislaman mereka. Walhal bumi Allah
ini adalah sama. Sesiapa pun berhak tinggal di mana sahaja. Allah tidak
memandang wilayah di mana pun untuk tempat tinggal seseorang Muslim.
Kekuasaan dan
keserakahan nafsu jahat telah menghantui dan menjadi orientasi golongan yang
melakukan pembunuhan tersebut. Betapa tidak bagaimana seorang ayah dibunuh di
depan keluarganya, seorang anak kecil ditembak sewenang-wenangnya. Malah umat
Islam yang sedang bersujud kepada Ilahi juga dihujani dengan peluru daripada umat
Islam sendiri. Apa pun alasannya, atas nama adat atau pembelaan, jelas ini
merupakan tragedi kemanusiaan yang paling menyayat hati.
Dengan cara ini
manusia telah turun darjatnya melebihi binatang. Kerana binatang membunuh,
hanyalah untuk memenuhi kelangsungan hidupnya, manusia membunuh untuk
kepentingan syahwat kekuasaan dan keserakahan. Lalu apa yang sedang terjadi
dengan manusia sekarang ini, ketika manusia dengan begitu mudahnya melimpahkan
darah sesamanya? Apakah mereka sudah kehilangan nilai kemanusiaan? Mereka
dengan begitu mudah menindas sesama manusia. Imam Hussain telah mengorbankan
dirinya untuk suatu nilai yang agung, yakni nilai kebenaran yang diredai Allah.
Ketika manusia berbunuh-bunuhan dengan begitu mudahnya apakah ini sebagai
petanda manusia sekarang ini kembali menjadi primitif?
Sesungguhnya
Islam hadir sebagai suatu agama pembebasan. Agama yang membebaskan manusia
daripada segala bentuk penindasan sesama manusia. Suatu agama yang menghargai
nilai-nilai kemanusiaan. Dalam hal ini tidak ada manusia yang lebih tinggi
antara manusia lain kerana identiti kesukuan dan peradaban ekonomi. Islam hadir
memberi persamaan hak-hak kemanusiaan. Tidak ada suku yang lebih mulia, tidak
ada orang yang lebih mulia kerana etnik dan kekayaan. Kemajmukan bukanlah untuk
saling bersengketa tetapi untuk saling mengenali antara satu sama lain.
Peristiwa
Karbala adalah perjuangan untuk menegakkan cita-cita ajaran Islam bersama
kemanusiaan sejagat. Imam Hussain telah mengingatkan kita bahawa menegakkan
yang hak itu bukanlah dengan menunggu kehadiran Imam Mahdi. Tetapi kita sebagai
kaum Muslim, diingatkan untuk merebut hak kebenaran itu. Kebenaran tidak akan
mengalahkan kebatilan, jika kebenaran itu tidak diperjuangkan.
Dari sekarang
umat Islam harus memperjuangkan kebenaran dan hak-hak kaum Muslim di seluruh
muka bumi Allah ini.
SUMBER-Artikel
Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0205&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz44kmZSlmN
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan