ARKIB : 27/07/2009
Susunan SITI AINIZA KAMSARI
WALAUPUN Malaikat Jibrail sebagai
penyampai wahyu mempunyai hubungan baik dengan Nabi Muhammad SAW, namun baginda
pernah diuji apabila malaikat itu memutuskan hubungan yang menyebabkan wahyu
itu sendiri terhenti!
Jibrail dikatakan tidak menemui
baginda dalam tempoh-tempoh tertentu selepas turunnya wahyu pertama sehingga
baginda dilanda keresahan. Iaitu keresahan yang bukan sedikit, tetapi sehingga
menganggu fikiran dan jiwa baginda.
Bukan soal 'tubuh' malaikat itu
yang baginda nanti-nantikan tetapi baginda menantikan apakah ayat atau perintah
seterusnya daripada Allah yang hendak disampaikan kepada baginda.
Apakah status baginda seterusnya
dan apa yang perlu baginda lakukan untuk menggalas tanggungjawab sebagai utusan
Allah? Semua ini begitu bermain dalam fikiran dan kehadiran Jibrail tentu akan
memberikan lebih banyak jawapan.
Tetapi apabila malaikat itu tidak
lagi muncul selepas baginda pulih daripada kejutan, tentunya menyebabkan
baginda tidak senang duduk dan begitu tertanya-tanya.
Namun terdapat beberapa versi
mengenai kisah malaikat Jibrail yang tidak lagi menemui Nabi Muhammad itu dan
kaitannya dengan baginda akhirnya menerima 'berita' yang menggembirakan.
Mengikut Al Mubarakfuri yang
bukunya, Sirah Nabawiyyah SAW diterjemah oleh Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia
(Yadim), tempoh baginda terputus hubungan itu sendiri sebenarnya tidak
diketahui dengan pasti.
Ada dikatakan hanya beberapa hari
sahaja selepas turunnya wahyu yang pertama. Namun ada juga disebut memakan masa
hampir tiga tahun atau dua tahun setengah sebelum baginda diturunkan wahyu
kedua.
Dalam hal ini Hussein Haekal
sendiri tidak menyatakan tempoh tertentu tetapi yang jelas wahyu benar-benar
terhenti untuk satu tempoh yang menyebabkan baginda merasakan seperti terasing
daripada orang lain.
Alam sekitar baginda seolah-olah
menjadi sunyi, bisu sehingga baginda merasakan semula ketakutan seperti semasa
turunnya wahyu yang pertama itu.
Menurut Haekal lagi, dalam
keadaan yang ketakutan dan kebimbangan itu, namun Nabi Muhammad terdorong untuk
kembali semula ke daerah perbukitan dan menyendiri lagi dalam Gua Hira' sambil
mengharap kepada Tuhan agar baginda beroleh jawapan.
Begitulah yang selalu
diulang-ulang oleh baginda namun yang dinanti tidak juga kunjung tiba. Malah
dikatakan baginda juga agak terganggu fikirannya. Apabila melihatkan
keresahannya itu, isteri baginda Siti Khadijah pula berkata; "Mungkin
tuhan tidak menyukai engkau!" Baginda benar-benar tertekan, hati dan
perasaan!
Maka di puncak keresahan itulah
akhirnya Nabi Muhammad mampu tersenyum lebar kerana malaikat yang ditunggu
muncul dengan membawakan wahyu kedua yang menjadi berita paling gembira buat
baginda.
Namun Haekal dalam bukunya di
muka surat 97 menulis, pengkhabaran gembira yang dibawakan oleh Jibrail
(dikatakan dalam pertemuan dengan baginda di puncak gunung Abu Qubais)
merupakan surah ad-Dhuha (ayat 1-11) Demi Pagi (Dhuha) cerah yang gemilang. Dan
demi malam bila sunyi kelam. Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu dan
Dia tidak benci (kepadamu sebagaimana yang dituduh oleh kaum Musyrik).
Sesungguhnya kesudahan keadaanmu (akhirat) adalah lebih baik bagimu daripada
permulaannya (dunia)...……
Sedangkan seperti apa yang
dicatat oleh al-Mubarakfuri pula, tentunya wahyu kedua yang diturunkan kepada
Nabi Muhammad merupakan surah ke 74 al-Muddaththir (ayat 1-5); Wahai orang yang
berselimut!.....
Ini diceritakan sebagaimana
diriwayatkan oleh Al-Bukhari daripada Jabir bin Abdullah, bahawa beliau
mendengar Rasulullah SAW menceritakan mengenai tempoh terhentinya wahyu itu
dengan bersabda yang bermaksud; Ketika aku sedang berjalan, aku mendengar suara
dari langit. Aku pun mendongak pandangan ke arah langit. Tiba-tiba aku
mendapati Jibrail yang pernah datang kepadaku di Gua Hira' sedang duduk di
antara langit dan bumi. Lalu aku pun duduk berlutut sehingga rebah ke bumi.
Kemudian aku (pulang ke rumah) datang kepada isteriku dan berkata;
"Selimutkan aku! Selimutkan aku! Siti Khadijah pun menyelimutkan
aku".
"Namun pada ketika itulah
Allah menurunkan firmannya yang bermaksud: Wahai orang yang berselimut!
Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan
tuhanmu, maka ucapkanlah dan ingatlah kebesaran-Nya! Dan pakaianmu, maka
hendaklah engkau bersihkan. Dan segala kejahatan maka hendaklah engkau jauhi.
(al- Muddaththir: 1-5)
Jika kita berbalik semula kepada
Haekal, ayat Muddaththir itu sebenarnya telah diturunkan sebelum berlakunya
tempoh pemberhentian atau terputusnya hubungan dengan malaikat Jibrail itu
lagi.
Pada muka surat 94 dalam bukunya
itu, beliau menceritakan peristiwa yang berlaku selepas Siti Khadijah pulang
daripada menemui bapa saudaranya, Waraqah bin Naufal, iaitu bagi menceritakan
pertemuan suaminya itu dengan Jibrail dan menerima surah pertama, iaitu surah
al-Alaq. Setibanya Ummul Mukminin ini di rumah didapati suaminya itu masih
tidur dengan nyenyak.
Siti Khadijah tidak sampai hati
mengejutkan baginda kecuali memandang suaminya itu dengan pandangan penuh
kasih.
Namun secara tiba-tiba Nabi
Muhammad terjaga dalam keadaan seluruh badannya menggigil dan seperti sukar
untuk baginda bernafas.
Keringat terus membasahi wajah baginda
yang tersentak dengan kehadiran Jibrail yang membawakan ayat-ayat dari surah
al-Muddaththir itu.
Selesai ayat itu dibacakan kepada
Nabi, Siti Khadijah segera mendapatkan baginda dan meminta supaya baginda
kembali tidur dan berehat. "Waktu untuk tidur dan beristirehat sudah tidak
ada lagi wahai isteriku. Jibrail telah membawa perintah supaya aku memberi
peringatan kepada umat manusia, mengajak mereka dan supaya mereka beribadat
kepada Allah.
"Tetapi siapa yang hendak ku
ajak? Dan siapa pula yang akan mendengarkannya?," kata Rasulullah.
Khadijah segera mententeramkan
hati suaminya itu dengan menceritakan apa yang beliau dengar dari Waraqah dan
terus tanpa sebarang keraguan, isteri baginda itu menyatakan pengislamannya,
iaitu beriman kepada Allah dan mempercayai kenabian suaminya itu.
Dikatakan sejak peristiwa
pengislaman Siti Khadijah ini sebagai manusia pertama memeluk Islam selepas
Nabi, maka terputuslah wahyu apabila malaikat Jibrail tidak lagi muncul-muncul.
Iaitu di saat seperti yang disebut tadi, Nabi Muhammad memerlukan lebih banyak
panduan daripada Allah SWT.
Namun tidak dinafikan sejurus
baginda menerima surah ad-Dhuha, baginda benar-benar gembira, hatinya bagai
dipujuk kerana tidak benarlah bagai sesetengah yang mengatakan Allah tidak lagi
menyukai baginda.
Versi surah dan ayat yang berbeza
ini tidak perlu menjadi satu persoalan besar kerana apa pun perbezaannya ia
tidak menyangkut kepada soal keimanan. Malah kisah terhentinya wahyu ini hanya
memiliki fakta-fakta secara sejarah sahaja, bukannya daripada al-Quran.
Namun diyakini terputusnya wahyu
itu berlaku sebelum baginda keluar menjalankan tugas dakwahnya, walaupun ada
menyebutkan kisah ini terjadi setelah baginda mengajak kaum kerabat baginda
memeluk Islam, iaitu pada tahun keempat kenabian baginda.
Ini kerana yang lebih menjadi
persoalan mengapa ada tempoh di mana malaikat Jibrail tidak bertemu dengan Nabi
bagi terus menyampaikan wahyu? Apakah rahsia di sebalik terhentinya wahyu itu?
Menurut tulisan Al Mubarakfuri
yang menukil kata-kata Ibnu Hajar, terhentinya wahyu beberapa hari bertujuan
menghilangkan kegerunan yang menimpa Rasulullah SAW dan juga supaya timbul
keinginan baginda agar perkara itu berulang kembali.
Dengan lain perkataan, selepas
pertemuan pertama itu, Jibrail tidak mendatangi Nabi untuk tempoh-tempoh
tertentu bagi membolehkan baginda berehat kerana penurunan wahyu, berita-berita
dari langit ini tentunya memberikan satu tekanan yang sangat luar biasa kepada
baginda untuk menanggungnya.
Namun yang pastinya terhentinya
wahyu (untuk tempoh seketika) berlaku pada banyak kali sepanjang hidup Nabi
sama ada ketika baginda berada di Mekah mahupun Madinah.
Selepas turunnya surah al-Alaq,
diyakini surah al-Muddaththir merupakan wahyu kedua yang turun kepada Nabi
berdasarkan pandangan kuat dan asbab nuzul (sebab-sebab turunnya ayat al-Quran)
sebagaimana banyak riwayat mengenainya dan dibukil kesemuanya oleh Imam Ibnu
Kathir dalam kitab tafsir (Jil. 14 13:17)
Sementara surah ad-Dhuha juga
sebenarnya disampaikan kepada Nabi selepas terhenti seketika wahyu iaitu ketika
baginda masih lagi di Mekah.
Tempoh inilah yang dikatakan
sehingga mendapat cemuhan daripada kalangan golongan Musyrik Mekah yang begitu
menentang kerasulan baginda. Sehingga seorang perempuan Quraisy itu menempelak
Nabi dengan berkata: "Syaitanmu kini sudah meninggalkan/membiarkan engkau
keseorangan." Perempuan yang berkata itu ialah isteri Abu Lahab, Ummu
Jamil (Ibnu Kathir).
Menurut tafsir lbnu Jarir pula,
pernah beberapa lamanya terhenti turunnya wahyu, sehingga belum ada lagi
sambungan al-Quran yang akan disampaikan oleh baginda SAW kepada manusia.
Sehingga merasa sepi menguasai Nabi SAW
Dan hal ini diketahui oleh kaum
musyrikin, sampai mereka berkata, iaitu Ummu Jamil: "Muhammad sudah
diucapkan selamat tinggal oleh Tuhannya dan telah dimarahi".
Menurut Tafsir Al Maraghi, surah
ad-Dhuha turun selepas turunnya surah al-Fajr, maka ini menunjukkan surah
ad-Dhuha itu mempunyai jarak yang sangat jauh dari masa turunnya surah al-Alaq.
Wallahu 'alam.
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0727&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz5Y439lFw7
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan