ARKIB : 11/08/2009
Dr. Ghafarullahhuddin Din
MEGA: Apakah hukum perbuatan
menyorok barang (ihtikar) ?
DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Ihtikar
merujuk kepada amalan negatif para peniaga yang menyimpan atau menyorok barang
keperluan masyarakat. Tujuannya mendapat keuntungan berlipat ganda.
Tindakan ini mungkin berpunca
daripada spekulasi liar bahawa akan berlaku kenaikan dalam harga barangan
tertentu. Spekulasi begini mendorong peniaga menyimpan barang tersebut dan
hanya menjualnya pada harga yang bakal naik.
Amalan ihtikar memudaratkan
pengguna sekurang-kurangnya dalam dua keadaan. Pertama, tidak dapat memenuhi
dengan sempurna barangan yang diperlukan kerana sukar didapati dalam pasaran.
Kedua, bebanan kenaikan harga
apabila tindakan ihtikar itu betul-betul memaksa agar harga dinaikkan.
Amalan tercela ini diberi amaran
keras oleh Rasulullah SAW. Antaranya dalam sabda baginda yang bermaksud:
"Seburuk-buruk manusia ialah orang yang melakukan ihtikar, jika dia
mendengar harga murah dia kecewa dan jika dia mendengar harga naik dia
gembira". (riwayat Imam Razin)
Ulama tersohor kontemporari, Dr.
Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya al-Halal wa al Haram fi al-Islam menulis: ulama
menetapkan hukum (istinbat) bahawa diharamkan ihtikar dengan dua syarat.
Pertama, dilakukan di sebuah negara sehingga menyebabkan penduduknya menderita
lantaran amalan ihtikar.
Kedua, amalan ini bertujuan
menaikkan harga sehingga masyarakat berasa payah, agar dia memperolehi
keuntungan berlipat-ganda.
Rasullullah SAW ada bersabda 9/10
rezeki adalah daripada perniagaan. Namun, ada peniaga yang menaikkan harga
berkali ganda tetapi kata ia harga biasa. Bolehkah berbuat demikian?
DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Aktiviti
perniagaan ternyata mendapat perhatian dalam Islam. Malah al-Quran dalam ayat
275 surah al-Baqarah jelas menyebut maksudnya: Dan Allah menghalal jual beli...
Dalam ayat lain, Allah berfirman
yang maksud-Nya: Hai orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta
sesamamu dengan jalan yang batil (tipu dan sebagainya), kecuali dengan jalan
perniagaan (tijarah)...(an-Nisaa': 29)
Meskipun anjuran Islam terhadap
aktiviti perniagaan begitu positif, ini tidak bermakna para peniaga boleh bebas
bertindak 'membujur lalu melintang patah'.
Para peniaga perlu perlu
menggerakkan aktiviti masing-masing berpandukan nilai-nilai yang dianjurkan
Islam seperti adil, tidak menindas, bertimbang rasa dan sebagainya.
Harga perlu ditetapkan secara
sihat sesuai dengan kedudukan permintaan dan penawaran barangan dalam pasaran
secara normal.
Sebarang harga yang tidak adil
adalah suatu kezaliman yang pasti membawa 'kegelapan' kepada para peniaga di
kampung akhirat kelak.
Bagi membendung kegiatan begini,
adakah Islam membenarkan kaedah penetapan harga siling (tas'ir) terutama bagi
barangan asasi.
DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Bagi
membendung gelagat atau kegiatan peniaga yang tidak bertanggungjawab
memanipulasi harga, Islam memang membenarkan kaedah penetapan harga siling
terutama barangan asasi.
Hal ini perlu dilihat dalam dua
keadaan. Pertama, dalam keadaan normal, di mana ekonomi bergerak secara sihat
tanpa gangguan tindak-tanduk negatif peniaga, penetapan harga mungkin
membebankan para peniaga.
Nabi SAW pernah diusul cadangan
menetapkan harga namun baginda tidak berbuat demikian. Sebaliknya, baginda
bersabda yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah penentu harga, penahan,
pelepas dan pemberi rezeki, dan sesungguhnya aku berharap bertemu Allah dalam
keadaan tidak seorang pun daripada kalian menuntut aku kerana perbuatan zalim
terhadap jiwa atau tentang harga".
Perbahasan mengenai perkara ini
diberi perhatian oleh ulama seperti Ibnu Taimiah dalam Risalah al-Hisbah dan
Risalah al-Siyasah al-Syar'iyyah dan Ibn Qayyim dan Turuq al-Hukmiyyah.
Dalam keadaan kedua, apabila
pedagang sewenang-wenangnya menaikkan harga hingga memudaratkan kepentingan
umum, maka pemerintah wajib campur tangan dengan menetapkan harga demi
memelihara kepentingan orang ramai.
Allah memberi amaran kepada
golongan yang berlumba-lumba mencari kekayaan sehingga mengabaikan nilai-nilai
murni sebagai mana ayat 1-2 surah at-Takathur. Apa pula janji Allah kepada
peniaga yang adil dan jujur?
DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Dalam ayat
di atas, Allah mengingatkan kita agar jangan lalai tenggelam dalam
bermegah-megah dan kenikmatan duniawi.
Dalam ayat lain, Allah berfirman
yang maksud-Nya: Lelaki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak pula
oleh jual beli dari mengingati Allah dan (dari) mendirikan solat dan (dari)
membayar zakat. Mereka takut kepada suatu hari (di hari itu) hati dan
penglihatan menjadi goncang. (al-Nur: 37)
Banyak ayat al-Quran memberi
peringatan agar aktiviti perniagaan dapat dicorakkan secara positif.
Di sebalik panduan-panduan ini,
Islam memberi khabar gembira yang istimewa kepada peniaga yang komited dengan
nilai-nilai mulia dalam perniagaan.
Contohnya, sabda Nabi SAW yang
bermaksud: "Pedagang (al-tajir) yang jujur dan amanah akan bersama dengan
al-nabiyin, al-siddiqin dan al-syuhada". (riwayat Tirmidzi)
Untuk mencapai anugerah besar
ini, para peniaga perlu memiliki ilmu yang secukupnya agar aktiviti perniagaan
mereka dapat dilaksanakan berdasarkan suluhan wahyu.
Imam al-Ghazali rahimahullah
dalam karya agungnya Ihya' Ulumiddin, antara lain menulis: "Adalah wajib
ke atas setiap orang Islam yang terlibat dalam perniagaan untuk mempelajari
ilmu dalam mengendalikan urusan jual-beli".
Sahabat seperti Abd Rahman bin
'Auf adalah contoh peniaga Islam. . Namun ramai yang kurang yakin kepada
keberkatan dalam berniaga. Bagaimana membetulkan tanggapan sebegini?
DR. GHAFARULLAHHUDDIN: Terdapat
riwayat yang mengatakan perniagaan awal Abd. Rahman bin 'Auf r.a ialah keju dan
minyak sapi. Apa pun perniagaan beliau, yang pasti ia menunjukkan semangat
berdikari beliau yang kental.
Dalam Sahih al-Bukhari,
dilaporkan Abd. Rahman apabila sampai hijrah di Madinah, beliau dipersaudarakan
dengan Sa'd bin Rabi', orang terkaya di situ.
Sa'd sedia menceraikan salah
seorang daripada dua isterinya untuk dinikahi oleh Abd. Rahman selain memberi
separuh daripada harta kekayaannya.
Namun, kata Abd. Rahman:
"Semoga Allah SWT memberkati keluarga dan hartamu. Janganlah menyusahkan
diri kamu sendiri. Kamu tunjukkanlah sahaja kepadaku arah ke pasar". Lalu
ditunjukkan ke arah pasar Bani Qainuqa.
Kisah ini mempamerkan peribadi
mulia Abd. Rahman yang tidak mengambil kesempatan di atas sifat kedermawanan
orang lain.
Beliau ternyata seorang usahawan
yang berjaya. Kejayaan ini tidak pula berpaksikan keuntungan individu
semata-mata tetapi beliau meletakkan dirinya sebagai aset ummah yang penting
dalam memberi khidmat murni menyediakan pelbagai keperluan barangan yang diperlukan
orang ramai.
Malah, beliau tidak teragak-agak
mengagihkan barang dagangan secara percuma jika keadaan memerlukan beliau
berbuat demikian. Pernah ketika Saidatina Aisyah r.a memberitahu berita gembira
mengenai kedudukan dirinya sebagai penghuni syurga oleh Nabi SAW, beliau terus
menyedekahkan segala hartanya yang dibawa oleh 700 ekor unta dari Syam.
Hari ini, dunia Islam amat
memerlukan kualiti peniaga seperti Abd. Rahman. Beliau bukan sahaja menonjolkan
kejayaan dan pencapaian cemerlang dari segi kebendaan malah turut menjadi
contoh hebat peniaga yang berkorban untuk ummah.
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0811&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz5YK82NBeY
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan