Jumaat, 30 November 2018

Nuzul Quran dan Badar al Kubra


ARKIB : 07/09/2009
Oleh panel PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

Al-quran perlu dihayati dan diamalkan dalam kehidupan seharian.

DALAM ruangan minggu lepas, kita menampilkan peristiwa bersejarah tentang jihad umat Islam di Mesir pada 10 Ramadan 1393 Hijrah. Minggu ini pula, ruangan ini tersiar tepat pada 17 Ramadan yang menghantar kita kembali kepada dua peristiwa bersejarah penting bagi umat Islam, iaitu Nuzul Quran dan Ghazwah Badar al Kubra.

Nuzul al-Quran

Di Malaysia, apabila tiba 17 Ramadan, rata-rata umat Islam mengadakan sambutan sempena Nuzul al-Quran. Mengimbau sejarah penurunan al-Quran, mengingatkan umat Islam tentang keagungan mukjizat Nabi Muhammad SAW yang terbesar ini.

Sebenarnya Allah SWT berkuasa menurunkan al-Quran tanpa melalui perantaraan sesiapa. Tetapi Allah telah menghendaki al-Quran itu diturunkan melalui perantaraan Jibril a.s untuk disampaikan kepada insan pilihannya, Nabi Muhammad SAW kerana rahsia agung yang terdapat di sebaliknya.

Rasulullah SAW pula bukan sahaja berjaya menyampaikan wahyu tersebut dengan sempurna. Baginda SAW mengaplikasi dan mencernakan setiap wahyu tersebut dalam segenap tindakan dan perbuatannya sehinggakan akhlak Baginda dinobatkan sebagai al-Quran.

Justeru, nabi SAW adalah gambaran al-Quran. Menceritakan tentang kebesaran al-Quran bermakna menceritakan tentang keindahan akhlak baginda SAW. Maka tidak wajarlah kita mengadakan sambutan Nuzul Quran tetapi meminggirkan insan pilihan yang menjadi penyebab kita dapat memahami dan menikmati keindahan al-Quran tersebut.

Penjagaan al-Quran

Di antara mukjizat al-Quran adalah Allah SWT sendiri menjamin penjagaan terhadap isi kandungannya hingga kiamat. Sekalipun pelbagai usaha dilakukan untuk mencemarkan dan mengubah kandungannya, al-Quran tetap terpelihara seperti mana yang dapat kita lihat hari ini. Allah berfirman: Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Quran dan Kamilah yang memeliharanya. (al-Hijr :9)

Al-Quran disampaikan daripada satu generasi ke satu generasi melalui kaedah yang cukup sistematik, terperinci dan menyeluruh. Kaedah ini dinamakan sebagai sanad atau isnad.

Diriwayatkan daripada Abu Abbas al-Daghuli berkata: Saya mendengar Muhammad ibnu Hatim ibnu al Muzaffar berkata: "Sesungguhnya Allah SWT telah memuliakan umat ini dan melebihkannya dengan isnad. Tidak seorang pun dari umat-umat terdahulu dan yang akan datang dikurniakan isnad.

"Hanya suhuf (lembaran-lembaran) yang berada di tangan mereka, tetapi Kitab-kitab mereka telah bercampur dengan khabar-khabar mereka. Mereka tidak dapat membezakan di antara kitab Taurat dan Injil yang diturunkan, dan di antara cerita-cerita yang masuk ke dalam kitab mereka yang diambil daripada orang-orang yang tidak dipercayai."

Sebagai agama yang suci, Islam amat menitikberatkan permasalahan sanad dan ijazah sebagai bukit kesahihan serta ketulenan sesuatu riwayat dalam membendung perkara-perkara yang dibawa masuk serta ditokok tambah di dalam agama dari perkara usul dan cabangnya. Ini dinyatakan oleh Allah SWT dalam firmannya: Wahai orang yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya. (al-Hujuraat: 6)

Namun, hari ini, ramai umat Islam tidak lagi peka dan faham tentang apa yang dinamakan sanad. Malah, mereka mempersoalkan majlis-majlis bagi menghidupkan konsep sanad dan ijazah dalam periwayatan ilmu.

Justeru, memandang pelik dan ganjil terhadap sanad adalah suatu kejahilan. Penyakit yang menimpa umat ini akibat telah tersusuk dengan jarum-jarum para musuh Islam yang sentiasa berusaha keras meruntuhkan keutuhan dan kekebalan agama Allah yang tertinggi ini dengan meruntuhkan kekuatan spiritual dalam Islam yang terhasil dari kesinambungan rantaian ruhiyyah dan keberkatan kepada nabi yang diwarisi oleh para Salafussoleh sejak zaman berzaman.

Oleh itu, mereka sedaya upaya cuba menghapuskan konsep pengajian talaqqi bersanad di dalam Islam. Pada masa yang sama mereka menyemai fikrah agar manusia menggunakan akal fikiran sendiri dan pembacaan semata-mata untuk memahami sesuatu ilmu tanpa mengambil dari guru yang mempunyai sanad dan ijazah.

Apabila munculnya satu generasi yang meletakkan kemampuan akal dan pengkajian individu semata-mata terhadap ilmu Islam, akan timbullah pertembungan dalam tubuh umat Islam yang mengakibatkan perpecahan dan porak peranda. Natijahnya, umat Islam saling berbalah antara satu sama lain. Akhirnya memberi ruang yang besar kepada musuh-musuh luar merobek perpaduan mereka.

Maka tidak peliklah hari ini, apabila kita melihat ada dari kalangan ahli ilmu yang pelik mendengar istilah 'sanad' ini. Sufyan al-Thauri telah menegaskan: "Isnad adalah senjata orang Mukmin. Apabila tiada bersamanya, senjata maka dengan apakah ia akan berperang?"

Ghazwah Badar al-Kubra

Jika al-Quran turut dinamakan al-Furqan kerana penurunan al-Quran memisahkan antara yang hak dan batil, pertempuran Badar pula dinamakan Yaum al-Furqan yang bermaksud Hari Pemisah antara Hak dan Batil. Sebabnya, inilah hari yang menentukan sama ada kebenaran yang akan tertegak atau pun kebatilan.

Allah memberi perhatian yang besar kepada peristiwa Badar sebagaimana firman-Nya: Jika kamu beriman kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan oleh Kami (Allah) kepada hamba Kami (Muhammad) pada 'Hari Al Furqaan', iaitu hari bertemunya dua angkatan tentera (Islam dan kafir, di medan perang Badar). Dan (ingatlah) Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. (al-Anfal: 41).

Sejarah mencatatkan Ghazwah Badar al-Kubra berlaku pada Jumaat, 17 Ramadan tahun 2 Hijrah. Ia adalah peperangan paling besar dan penting bagi umat Islam kerana ia peperangan yang menentukan masa depan umat Islam, bahkan masa depan umat manusia seluruhnya.

Justeru, seluruh umat Islam terhutang budi dengan pahlawan-pahlawan Islam Badar kerana tanpa semangat juang mereka yang tinggi demi mempertahankan agama Islam yang suci, pengorbanan dan kekuatan tawakal mereka kepada Allah, sudah pasti kita tidak dapat menikmati Islam seperti yang kita kecapi pada hari ini.

Kedua-dua peristiwa besar ini sangat penting diingati oleh seluruh umat Islam. Bukan sekadar dikenang tetapi lebih dari itu untuk mengaut 1,001 pengajaran dan hikmah yang sarat terkandung di dalamnya.

Jika dibandingkan bilangan tentera Muslimin ketika itu yang hanya seramai 313 dan kelengkapan perang mereka yang tidak mencukupi dengan bilangan tentera musyrikin yang melebihi 1,000 orang lengkap dengan peralatan perang, mustahil pada akal umat Islam beroleh kemenangan gilang gemilang seperti yang dikecapi oleh umat Islam dalam peperangan Badar.

Namun, Allah telah merakamkan kemenangan umat Islam dalam peperangan Badar melalui firman-Nya: Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kamu berkeadaan lemah (kerana kamu sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu bersyukur (akan kemenangan itu). (ali-'Imran: 123-127)

Ini memberitahu kita bahawa faktor fizikal atau kuantiti bukanlah modal utama bagi suatu kejayaan tetapi faktor dalaman atau kualiti yang lebih utama dan berkesan.

Sifat tawaduk, yakin dengan Allah dan tawakal yang dimiliki oleh tentera Islam telah menarik pandangan Allah hingga Allah menghantar pertolongan-Nya melalui malaikat-malaikat yang diutuskan. Sifat bongkak, takbur dan menganggap kejayaan itu datang daripada diri sendiri yang dimiliki oleh kaum Quraisy adalah modal utama bagi suatu kegagalan dan kekecewaan.

Jasa dan bakti yang begitu besar para satria Badar demi memperjuangkan kemerdekaan agama perlu kita kenang dan uar-uarkan. Bukan kerana mereka memerlukan kita kerana mereka telah pun mendapat kedudukan yang tinggi sebagai syahid di sisi Allah dan dijanjikan dengan syurga Firdaus. Tetapi kitalah yang perlu mengambil formula dan keberkatan daripada mereka bagi mendapatkan jiwa yang waja dan thabat (tetap) seperti mereka dalam mencintai dan mempertahankan agama Allah.

Hanya dengan sedikit cubaan dan fitnah, kita terus rebah meninggalkan medan perjuangan dan dakwah, lesu untuk berkorban, malah terjebak dalam tipuan dunia dan perangkap musuh.

Justeru, insafilah diri kita pada Ramadan kali ini. Adilkah kita mencaci dan mencerca mereka sebagaimana yang dilakukan oleh pengikut fahaman Syiah Rafidhah yang melakukan perbuatan mencaci para sahabat nabi SAW. Jika kita berada di tempat mereka ketika itu, apakah kita sanggup berdepan dengan tentera musuh yang terdiri daripada panglima-panglima tentera yang bengis dan hebat?



Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0907&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_03.htm#ixzz5YLVrkN9G
© Utusan Melayu (M) Bhd

ARKIB : 07/09/2009
Nabi SAW disakiti kaum Musyrikin
SUSUNAN SITI AINIZA KAMSARI

Di awal Islam, masyarakat Arab yang baru memeluk Islam masih lagi melakukan solat jemaah jauh di padang-padang pasir supaya tidak diketahui oleh kaum kafir Quraisy. - Gambar Hiasan

KALAU dahulunya kaum kafir Quraisy menentang Rasulullah SAW tanpa perlu menyentuh tubuh badan baginda. Bahkan sehelai bulu roma baginda pun, mereka tidak akan cuba usik.

Cukup dengan kempen memburuk-burukkan baginda, dirasakan Nabi Muhammad pasti akan menyerah kalah. Ini kerana dengan cara kempen seperti itu, diyakini boleh memberi tekanan kepada ketahanan mental sehingga menyebabkan seseorang itu tidak lagi mampu mempertahankan apa yang cuba diperjuangkan.

Namun mereka cukup marah apabila strategi tersebut langsung tidak memberikan kesan kepada nabi SAW. Malah semakin hebat mereka memburukkan baginda semakin hebat jugalah baginda meneruskan usaha menyampaikan dakwah-dakwah agama Allah.

Malah baginda tidak teragak-agak untuk terus meminta kaumnya supaya berhenti dari menyembah berhala serta meninggalkan segala kekufuran dan kehidupan yang selama ini penuh dengan kesesatan.

Akibat tidak lagi tertahan dengan 'kedegilan' Nabi Muhammad itu, maka akhirnya mereka bersetuju untuk mencederakan tubuh badan baginda.

Menurut al-Bukhari di dalam sahihnya bahawa Amru Ibn Al 'As menceritakan, pernah berlaku pada suatu hari, ketika baginda berada berdekatan dengan batu Hajaral Aswad di Kaabah, secara tiba-tiba datang seorang pemuda Arab Quraisy, 'Aqabah bin Abi Muit (La'natullah) menyerang baginda. Pemuda itu terus menjerut leher Nabi Muhammad dengan sehelai kain.

Jerutan yang begitu kuat itu menyebabkan Nabi Muhammad tidak dapat bernafas dan hampir-hampir meragut nyawa baginda.

Mujurlah ketika itu sahabat baik baginda, Abu Bakar As Siddiq kebetulan lalu di tempat kejadian dan terus menyelamatkan Nabi Muhammad dari terus menjadi mangsa jerut Aqabah.

Abu Bakar begitu marah dengan cubaan Aqabah itu lalu menjerkah dengan nada yang tinggi; "Adakah kamu mahu membunuh seseorang yang hanya berkata: Tuhanku ialah Allah?"

Namun peristiwa ini sama sekali tidak mematahkan semangat baginda dan menyerahkan kepada Allah supaya dirinya tidak diapa-apakan lagi di masa hadapan.

Namun dalam satu peristiwa lain, nyawa baginda benar-benar hampir melayang, kali ini di tangan musuh Islam yang paling jahat, si Abu Jahal. Abu Jahal yang dikatakan bukanlah orang lain kepada baginda tetapi yang selama ini duduk berjiran dengan Nabi Muhammad.

Terlalu geram

Mungkin akibat terlalu geram yang tidak boleh ditahan-tahan lagi, Abu Jahal tanpa berfikir panjang kecuali ditambah lagi dengan hasutan syaitan, dia cuba menghempaskan sebongkah batu yang besar ke atas kepala Nabi Muhammad.

Satu tindakan untuk terus membunuh baginda setelah baginda dianggap menjadi satu ancaman besar kepada golongan kaum Quraisy Mekah.

Sebagai kekasih-Nya, mujur baginda dapat diselamatkan oleh Allah dalam cubaan jahat itu, malah Abu Jahal terus mencampakkan batu itu dan lari lintang pukang dengan wajah yang penuh ketakutan.

Apabila ditanya apa yang telah berlaku oleh kawan-kawannya yang lain, Abu Jahal dengan keadaan termengah-mengah itu pun memberitahu: "Ketika aku hampir-hampir hendak mencampakkan batu besar itu ke arah Muhammad, secara tiba-tiba datang seekor unta yang sangat besar dengan mengeluarkan bunyi menakutkan sambil mengangakan mulut sebesar-besarnya seperti hendak menelan aku!

"Apa lagi, lintang pukang aku terpaksa lari menyelamatkan diri. Pelik, tidak tahu aku dari mana arah datangnya unta yang sangat besar itu. Tiba-tiba sahaja ia muncul. Maka terselamat lagi nyawa si Muhammad dari tangan ku ini!" katanya.

Namun kawan-kawannya itu tidak dapat menyebelahi apa lagi simpati terhadap nasib yang menimpa Abu Jahal kecuali mereka mentertawakannya seperti hendak pecah perut.

Ini menyebabkan Abu Jahal semakin marah dan terus menaruh dendam dan tetap bertekad untuk menghapuskan Nabi Muhammad.

Sebuah lagi kisah seorang kafir Quraisy yang melakukan satu cubaan jahat terhadap Nabi Muhammad, iaitu Uqbah Abi Mu'it. Pada suatu hari ketika Nabi Muhammad sedang bersujud ketika melakukan ibadat solat, tiba-tiba datang si Uqbah dan terus meletakkan seketul besar perut unta ke atas belakang baginda.

Akibat terlalu berat, baginda tidak dapat bergerak atau bangun dari sujud apabila perut haiwan itu diletakkan di belakangnya. Sehinggalah datang puteri baginda, Fatimah Az Zahra yang terkejut melihat keadaan ayahandanya itu lalu terus membuang perut itu dan membersihkan belakang baginda dari sisa-sisa kotoran organ haiwan itu.

Sambil menangis sedih, Fatimah kemudiannya berdoa untuk orang yang melakukan kejahatan terhadap ayahandanya dan Nabi Muhammad sendiri turut sama-sama berdoa dengan sabda baginda yang bermaksud;

"Ya Allah, Ya Tuhanku, aku serahkan kepada-Mu urusan membalas ke atas muka-muka Quraisy yang cuba menghalang dari dakwah mu tersebar, Abu Jahal bin Hisyam, Utbah bin Rabiah, Syaibah bin Rabiah, Uqbah bin Abi Muit dan Umaiyyah bin Khalaf".

Begitupun perbuatan untuk menyakiti baginda tidak pernah terhenti. Semakin kuat Islam bertapak, semakin banyak tindakan seperti itu diambil terhadap baginda.

Kisah Ummu Jamil misalnya, bagaimana isteri kepada Abu Lahab (nama sebenar Abdul Uzza bin Abdul Mutalib namun sering dipanggil Abu Utaybah dan dan dipanggil Abu Lahab kerana dikatakan mempunyai wajah yang cerah) itu atau lebih tepat ibu saudara Nabi turut begitu memusuhi anak saudaranya sendiri.

Ummu Jamil atau nama sebenarnya Arwah (sesetengah dieja Arwa) binti Harb bin Umayyah, adik kepada Abu Suffian adalah ketua golongan wanita Quraisy yang berpengaruh, begitu menyokong tindakan suaminya dengan beliau sendiri melakukan pelbagai perkara buruk kepada Nabi Muhammad.

Beliau tidak sahaja selalu mencerca baginda di sana sini, tidak cukup itu Ummu Jamil sering menyakiti Nabi SAW dengan selalu menaburkan duri-duri tajam dan melemparkan segala macam kekotoran di atas jalan yang sering menjadi laluan harian baginda.

Bukan sedikit yang cuba menyakiti Nabi Muhammad secara fizikal termasuk pelbagai cubaan untuk membunuh baginda itu sendiri. Sedangkan jika perkara ini dilakukan, sama ada menyakiti baginda secara perkataan mahupun perbuatan, maka di sisi Islam, ia merupakan perkara yang sangat terkutuk dan dimurkai Allah.

Firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya mereka yang menyakiti Allah dan Rasul-Nya, maka Allah akan melaknati mereka (mengutuk) di dunia dan di akhirat dan akan disediakan bagi mereka akan azab seksa yang menghinakan. (al-Ahzab: 57)

Firman-Nya lagi: ...dan mereka yang menyakiti Rasulullah itu, bagi mereka azab seksa yang pedih. (at-Taubah: 61)

Laknat Allah terhadap mereka yang cuba menyakiti Rasulullah tetap akan terpakai sampai bila-bila, hatta pada hari ini walaupun baginda tidak lagi dapat disakiti pada tubuh badannya.

Musuh-musuh Islam sama ada yang di kalangan bukan Islam dan dalam kelompok Islam itu sendiri yang cuba menyakiti baginda dengan apa juga cara terutama membuat pelbagai bentuk penghinaan tidak akan terlepas dari mendapat balasan pedih dari Allah.

Sekalipun penghinaan dibuat atas nama kejahilan atau ikut-ikutan, masih itu juga bukan alasannya bagi seseorang itu menghina baginda.

Malah lebih bahayanya pada hari ini, atas nama kekuatan ilmu untuk memerangi Islam, ramai yang masih mengkaji bagi mencari sudut-sudut kelemahan Nabi Muhammad sebagai alasan untuk menghina baginda.

Mereka suka mengelirukan orang ramai dari fakta-fakta sejarah baginda. Namun kita yakin segalanya akan kembali seperti yang berlaku di Mekah pada awal penyebaran Islam itu sendiri.

Ini apabila golongan Musyrikin sendiri tetap menghadapi kesulitan di dalam mereka mengambil pelbagai tindakan terhadap baginda Nabi Muhammad.

Ini kerana 'musuh' yang mereka berdepan adalah seorang yang sangat benar, sangat amanah, sangat mulia akhlaknya yang tiada tandingannya dalam sejarah nenek moyang mereka.

Oleh itu terpaksalah mereka berhempas pulas mengerah kekuatan akal bagi menyekat baginda dari menarik lebih ramai kalangan penduduk Arab meninggalkan agama nenek moyang.

Ini memberi ilham kepada mereka untuk menyeksa para pengikut baginda sendiri!
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0907&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz5YLRAlVOT
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan