Ahad, 18 Mac 2018

Tun Razak pemimpin ada kesungguhan - Zam


ARKIB : 15/04/2009
KUALA LUMPUR 14 April - Perdana Menteri Kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein merupakan pemimpin yang mempunyai kesungguhan dan dihormati.

Bekas Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin berkata, Allahyarham mempunyai cara tersendiri bila bertemu di kalangan wartawan, Allahyarham begitu terkenal dengan sikapnya yang konsisten dalam memberi ucapan walaupun berada dalam program yang berbeza dalam sehari.

''Allahyarham Tun Abdul Razak membina aura tersendiri di kalangan wartawan yang pernah membuat liputan pada zaman pemerintahannya.

''Malah, walaupun penat kerana terpaksa mengikuti lima hingga enam program setiap hari, Allahyarham tetap tidak menghampakan wartawan jika diminta untuk ditemubual,'' katanya.

Zainuddin yang juga bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan berkata demikian pada forum Tun Abdul Razak di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan di sini, hari ini.

Beliau berkata, Tun Abdul Razak adalah seorang pemimpin yang tahu banyak perkara dan tahu apa yang ditanya.

Dari situ katanya, Allahyarham membina aura tersendiri menyebabkan beliau begitu dihormati sebagai seorang pemimpin.

"Ini boleh dilihat cara bagaimana beliau mengatasi masalah peristiwa 13 Mei dan juga melalui dasar-dasar ekonomi beliau pada ketika itu," katanya Zainuddin.

Dalam perkembangan lain, Zainuddin berkata, beliau yakin Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim mampu mengemudi kementerian dan media berasaskan nilai satu Malaysia.

Malahan, katanya, beliau percaya Rais mampu mengawal kebebasan media yang kini semakin canggih dan berteknologi selain mengembalikan ia ke landasan sebenar.
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0415&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_19.htm#ixzz5A9wewkmr
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan