ARKIB : 20/04/2009
SUSUNAN SITI AINIZA KAMSARI
KISAH seterusnya bukan sekadar;
"Nabi Muhammad kemudiannya dijaga oleh bapa saudara, Abu Talib Bin Abdul
Mutalib selepas kematian datuk kesayangan baginda!" Ini kerana baginda
lebih banyak menghabiskan usia mudanya bersama Abu Talib, iaitu sejak berusia
lapan tahun sehinggalah baginda menginjak dewasa dan mendirikan rumah tangga
pada usia 40 tahun dengan wanita terkemuka Arab pada masa itu, Saidatina Siti
Khadijah binti Khuwailid.
Tentunya sepanjang di bawah
penjagaan Abu Talib ini, merupakan kesinambungan satu sirah nabi yang
menjanjikan pelbagai lagi inti pati pengajaran kepada umat Islam.
Abu Talib, adalah abang kepada
bapa Nabi, Abdullah bin Abdul Mutalib. Nama sebenar beliau ialah Imran dan
digelar Abu Talib kerana anak sulungnya bernama Talib iaitu hasil
perkahwinannya dengan Fatimah binti Asad. Mereka dikurniakan anak-anak yang
lain iaitu, Jaafar, Ali dan Aqil serta dua anak perempuan, Fakhitah dan Jumanah
(Ummu Hani) binti Abu Talib.
Abdullah Al Khazini dalam
bukunya, "Abu Thalib (Talib) Mukmin Quraisy - Paman, sekali gus Pengasuh,
Pelindung dan Pembela Rasulullah SAW (Darul Fikir, 1978) menulis, Abu Talib
yang juga mendapat julukan Abdul Manaf dikatakan menerima wasiat daripada
bapanya, Abdul Mutalib akan tanggungjawabnya untuk memelihara Nabi Muhammad
dalam satu bentuk syair, yang berbunyi;
Ku wasiatkan pada mu wahai Abdul
Manaf sepeninggalanku,
Akan anak yatim, yang ditinggal
ayahnya sendirian.
Ku wasiatkan pada orang yang ku
juluki Abdul Manaf
Dialah orangnya yang memiliki
banyak pengalaman
Akan anak kekasih, kerabat paling
mulia
Anak yang ditinggalkan ayahnya
hidup sendiri
Wasiat ini dipikulkan kepada diri
Abu Talib
Tempat tinggalnya yang kukuh dan
ia menyukainya
Jangan kau wasiat aku dengan
keharusan dan kewajiban
Kerana ku dengar keajaiban yang
sangat mengkagumkan
Dari semua orang yang berilmu dan
cerdik cendekiawan
Hingga jelaslah dengan puji Allah
dan ucapan Rahib itu
Wasiat tersebut dilafazkan ketika
detik-detik kematian kian menghampiri Abdul Mutalib yang dikatakan meninggal
dunia pada usia 120 tahun. Lalu dijawab oleh Abu Talib; "Aku menerimanya.
Demi Allah, Dialah yang menjadi saksinya".
Walaupun tidak memiliki kekayaan
harta benda yang lumayan dan melimpah, namun kecerdasan dan daya kepimpinan
yang tinggi adalah kekayaan yang dimiliki oleh bapa saudara Nabi ini.
Kepimpinan yang jitu ditunjukkan
oleh Abu Talib dalam mengambil alih tugas bapanya iaitu sebagai pemberi makan
dan minum kepada jemaah yang datang ke Kaabah untuk mengerjakan haji. Sebagai
penjaga Telaga Zamzam, Abu Talib akan melemparkan buah kurma dan kismis ke
dalam telaga itu supaya air Zamzam terasa manis lagi menyegarkan untuk para
jemaah yang menempuh perjalanan jauh dan panas. Apatah lagi melalui
padang-padang Sahara yang kering lagi tandus itu.
Jatuh miskin
Namun pada suatu ketika, Abu
Talib benar-benar jatuh miskin yang boleh menggugat kemampuannya untuk terus
membantu para jemaah itu. Namun bapa saudara Nabi ini tidak sanggup
meninggalkan kemuliaan tugas itu hanya kerana kemiskinan.
Demi meneruskan usaha bapanya,
Abu Talib kemudiannya menemui saudaranya yang yang lebih kaya dan berharta,
iaitu al Abbas. Tanpa segan Abu Talib meminjam wang 10,000 dirham daripada
saudaranya itu bagi membolehkan beliau terus menunaikan kewajipannya kepada
para jemaah.
Jelas sekali Abu Talib
menggambarkan satu daya kepimpinan yang tinggi namun jasa beliau yang sangat
dikenang oleh penduduk Mekah dapat kita ikuti melalui satu peristiwa.
Pada satu ketika Mekah
benar-benar ditimpa musibah yang amat perit untuk ditanggung oleh para
penduduknya apabila berhari-hari tidak hujan menyebabkan berlakunya musim
kemarau yang paling buruk.
Ibnu Assakir dalam satu riwayat
daripada Julhamah bin Arthafah yang menceritakan Julhamah yang datang ke Mekah
yang mendapati penduduk di situ begitu sengsara. Seorang daripada penduduk
berkata; "Marilah kita bersandar (memohon pertolongan) kepada Lata dan
Uzza (berhala)!" Sementara seorang lagi pula berkata: "Marilah kita
bersandar kepada Manat (berhala)," Namun seorang lagi pula berkata:
"Mengapa kalian menjadi lemah akal, sementara di tengah-tengah kalian
masih ada yang mewarisi keturunan Ibrahim (Nabi) dan Ismail (Nabi?)!"
Lalu mereka berkata;
"Nampaknya, orang yang kamu maksudkan adalah Abu Talib!".
"Benar!" jawab si polan
yang ketiga tadi.
Lalu mereka terus menuju ke rumah
Abu Talib dan berkata; "Wahai Abu Talib, wadi-wadi yang ada telah
mengering, tanah serta ladang semakin gersang. Oleh kerana itu, mintakanlah
supaya hujan turun supaya kami dapat meneruskan kehidupan seperti sedia kala!"
Sambil tersenyum tanda sedia
membantu, Abu Talib pun keluar dari rumahnya dengan membawa seorang
kanak-kanak, iaitu anak saudaranya, Nabi Muhammad.
Awan gelap
Sejurus mereka melangkah keluar
awan yang tebal dan gelap terus berkumpul di langit yang sebelum ini begitu
cerah tanpa segumpal awan pun.
Setibanya mereka di Kaabah, Abu
Talib pun merapatkan badan anak saudaranya itu ke dinding Rumah Allah itu dan
mereka bersama-sama memohon kepada Allah supaya bumi yang gersang itu akhirnya
dibasahi hujan.
Ditakdirkan Allah, tidak lama
kemudian hujan pun turun dengan mencurah-curah sebagaimana yang diminta oleh
penduduk Mekah itu.
Lembah Mekah pun kembali subur
dan tiada lagi keperitan untuk ditanggung.
Peristiwa ini seperti yang
disebut oleh Abi Talib dalam syairnya;
Si Putih yang diminta hujan
dengan berkat wajahnya
Ketua anak-anak yatim dan
pelindung balu-balu!
Kejadian ini juga menyuntik lagi
kekuatan kepada Abu Talib untuk menjaga anak saudaranya itu kerana kini semakin
nampak mengenai kedudukan Nabi Muhammad sebagaimana yang sering diucapkan oleh
bapanya sebelum ini. Keperibadian Nabi Muhammad benar-benar tidak sebagaimana
anak-anak yang lazimnya.
Apa yang dilihat oleh Abu Talib,
anak saudaranya itu tidak sahaja memiliki segala kesempurnaan dan kelebihan
tetapi beliau yakin Nabi Muhammad akan berhadapan dengan pelbagai cabaran dan
tentangan. Ini menyebabkan Abu Talib akan mempertahankan anak saudaranya itu
walau terpaksa bergalang dengan nyawanya sendiri.
Namun dalam satu peristiwa lain,
Abu Talib pernah cuba hendak meninggalkan Nabi Muhammad dalam jagaan orang
lain. Ini semata-mata beliau tidak mahu anak saudaranya itu terdedah kepada
sebarang ancaman keselamatan ketika beliau bersama beberapa pedagang Quraisy
yang ingin memulakan perjalanan untuk berniaga di Syam (Syria).
Namun ketika kafilah-kafilah yang
membawa pelbagai dagangan itu hendak mulakan perjalanan yang jauh itu, Abu
Talib memalingkan muka dan alangkah terkejutnya beliau apabila melihat dengan
jelas anak saudaranya itu sedang menyapu air mata yang jatuh membasahi pipi.
Rupa-rupanya Nabi Muhammad sangat sedih untuk berpisah dengan dengan bapa saudaranya
itu.
"Pakcik, kepada siapakah kau
hendak tinggalkan aku sementara ketiadaanmu di sini? Sedangkan aku tidak
mempunyai baik ayah mahupun ibu," kata si anak saudara dalam sedu dan
sedan.
Wajah sedih dan kata-kata Nabi
Muhammad itu membangkitkan rasa hiba Abu Talib dan tidak semena-mena beliau
sendiri merasakan tidak sanggup meninggalkan anak saudaranya itu.
Lalu dipeluknya anak saudaranya
yang ketika itu dikatakan dalam usia 12 tahun sambil berkata; "Demi Allah,
aku akan membawa kau pergi bersamaku. Kau tidak akan berpisah dengan aku dan
aku tidak akan meninggalkan engkau lagi wahai anak saudaraku!"
Berdagang
Nabi Muhammad yang dalam
rangkulan bapa saudaranya itu kemudiannya turut dibawa untuk berdagang ke Syam
itu. Satu perjalanan getir lebih-lebih lagi terpaksa menempuh padang pasir yang
kering dan kontang yang tentunya tidak sesuai untuk anak yang semuda Nabi itu.
Namun Abu Talib mendapati bahawa
perjalanan kali ini berbeza, tidak ada kepayahan kecuali yang menyenangkan
tanpa sebarang ancaman yang boleh mengganggu perjalanan mereka.
Mereka berjaya melewati Madian,
Lembah Qura, negeri Tsamud sehinggalah daripada jauh mereka dapat menyaksikan
keindahan matahari yang sedang terbit dari arah Syria. Sungguh indah
sehinggakan mereka semakin bersemangat untuk sampai ke negeri itu walaupun
telah berhari dan berbulan dalam perjalanan ini.
Namun telah menjadi kebiasaan
kepada mana-mana kafilah yang hendak mengunjungi Syam, mereka mesti terlebih
dahulu singgah di Busra. Ini kerana di tempat itu, semua kafilah-kafilah dagang
yang berhenti mesti mengunjungi sebuah biara yang padanya terdapat seorang
pendeta Nasrani bernama Buhaira.
Mereka mesti bertemu Buhaira
untuk mendapatkan barakah! Namun sesetengah riwayat menyebut bahawa Busra
sekadar destinasi kepada kafilah untuk mereka berhenti untuk berehat sebelum
meneruskan perjalanan ke Syria.
Justeru apakah yang berlaku
apabila Pendeta Buhaira ini berjaya 'menangkap' sesuatu pada Nabi Muhammad,
yang menyebabkan Abu Talib semakin tersentak! Ikuti pada keluaran seterusnya!
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0420&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz5ACpm0PvG
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan