Isnin, 16 Disember 2013

Tiada prosedur laksana perintah


 TUJUH anggota PKM yang menyerah diri kepada pasukan keselamatan di Perak.
DALAM fail sulit pengakuan Chong Chor, dia merumuskan 'Kempen Penghapusan' untuk mengesan dan membunuh ejen-ejen kerajaan dalam PKM telah mengakibatkan banyak kerosakan kepada parti dan semangat juang anggota komunis.

Berdasarkan pengalamannya melaksanakan perintah tersebut, Chong Chor menyedari ramai daripada suspek berkenaan terpaksa bercakap bohong untuk menghentikan seksaan semasa sesi soal siasat dan menyelamatkan tengkuk mereka sendiri.

''Di bawah keadaan yang tertekan dengan tangan terikat semasa disoal siasat, kebanyakan mereka tentunya mereka cipta cerita untuk mengesah atau menafikan pertuduhan ke atas mereka. Oleh itu, sukar untuk mengesahkan cerita mereka, hanya berlandaskan pengakuan mereka.

''Atas faktor ini, saya percaya ramai yang tidak bersalah mungkin telah dihukum mati. Ini adalah kerana tidak ada garis panduan dan prosedur untuk melaksanakan penyiasatan dan mengelakkan kempen itu dibuat berdasarkan cita rasa seseorang komander semata-mata," kata Chong Chor.

Walaupun dia mengakui terdapat ejen kerajaan yang menyusup masuk ke dalam PKM, bilangannya hanya kecil. Chong Chor percaya majoriti rekrut yang menyertai PKM selepas 1962 adalah tidak bersalah.

Ini adalah kerana jika dilihat daripada latar belakang keluarga, ramai datang daripada keluarga yang baik di selatan Thailand yang tentunya tidak mendapat manfaat dengan menjadi ejen kerajaan dalam pertubuhan komunis.

Malah, sebilangan suspek pengkhianat dikenali secara peribadi oleh Chong Chor sejak zaman remaja. Dia sendiri merekrut mereka menyertai PKM, malah mengenali keluarga mereka kerana sudah beroperasi di kawasan Betong selama 10 tahun.

Chong Chor menulis surat kepada Biro Utara Malaya pada Mac atau April 1970 bagi menyatakan pandangan dan kesangsiannya terhadap 'Kempen Penghapusan'. Tetapi suratnya tidak dihiraukan.

Kempen tersebut diteruskan, sehingga mengakibatkan PKM berpecah kepada tiga kumpulan serpihan.

RUJUKAN: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131217/re_10/Tiada-prosedur-laksana-perintah#ixzz2nhBkAi79 © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan