Rabu, 25 Disember 2013

Serang hendap korbankan 8 SB

MAYAT penduduk bergelimpangan di atas jalan raya setelah ditembak mati oleh pengganas komunis kerana enggan bekerjasama. - Jabatan Penerangan
KEKEJAMAN Chong Chor tiada batasan dan antara sasaran utama Unit Penggempur Keenam yang diketuainya ialah misi membalas dendam terhadap pembelot Parti Komunis Malaysia (PKM) yang bekerjasama dengan pihak keselamatan Malaysia.

Dalam dokumen rahsia yang diperoleh Mingguan Malaysia mendedahkan pengakuan Chong Chor melakukan serang hendap terhadap satu konvoi pasukan Cawangan Khas (SB) dan pasukan keselamatan Thailand di Rambong, Betong, Thailand pada 7 Ogos 1966.

Dalam serangan hendap itu, seramai 12 anggota SB dan Thailand terbunuh dengan hanya tiga berjaya menyelamatkan diri. Kejadian itu merupakan pembunuhan anggota SB yang beroperasi di selatan Thailand sejak pengganas komunis berundur dan menjadikannya kawasan tersebut sebagai markas.

Chong Chor mengetuai gerombolan seramai 24 anggota pengganas Kawasan C Daerah Pertama, Regimen Ke-12 untuk melakukan serangan hendap ke atas pasukan keselamatan. Pasukan tersebut menjadi sasaran berikutan maklumat yang diperolehi Chong Chor mengatakan konvoi itu dipimpin oleh tiga bekas anggota komunis sebagai penunjuk arah iaitu Kui Hua, Peng Yuen dan Lee Chuan Hee dan dikatakan sedang melakukan tinjauan di kawasan Rambong.

Maklumat tersebut diperoleh daripada pengintip PKM, Yen Hai di Rambong yang mengecam ketiga-tiga bekas anggota PKM. Oleh kerana kehadiran mereka dianggap sebagai mengancam kedudukan pasukannya di Rambong, Chong Chor mengarahkan serangan dilakukan dengan fokus khusus untuk membunuh ketiga-tiga pembelot PKM berkenaan.

Chong Chor dan gerombolannya tiba di Jalan Yalong dan memilih lokasi untuk menyerang. Mereka tiba di situ kira-kira pukul 12 tengah hari dan menunggu selama tiga jam apabila dua jeep pasukan keselamatan tersebut muncul.

``Kami menunggu sehingga kenderaan itu berada dalam lingkungan tembakan sebelum kami melepaskan tembakan. Serangan itu benar-benar mengejutkan mereka dan kami membunuh kesemua mereka.

``Setelah menembak kira-kira 20 minit, beberapa anggota saya turun ke bawah untuk memeriksa kenderaan yang musnah dan memeriksa mayat,'' kata Chong Chor sebagaimana dipetik dalam dokumen rahsia ini.

Keseluruhannya seramai lapan anggota SB terbunuh bersama empat anggota keselamatan Thailand. Dua pembelot PKM, Kui Hua dan Peng Yuen mati di tempat kejadian. Yang ketiga, Lee Chuan Hee, meskipun mengalami kecederaan, berjaya melarikan diri bersama dua lagi anggota keselamatan Thailand.

Pasukan Chong Chor berjaya merampas senjata iaitu lima carbines, dua pucuk revolver .38; satu Thompson Gan, dua Sten Gan dan kira-kira 100 peluru.

Selepas serangan tersebut, pasukan Chong Chor kembali ke kawasan perkampungan Kwang Loong, Kapaek di Betong, Thailand.

RUJUKAN: http://www.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20131201/lk_01/Serang-hendap-korbankan-8-SB#ixzz2oUtotcrV © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan