Ahad, 29 Disember 2013

Gempar bangkai anak paus terdampar

Gempar bangkai anak paus terdampar
Orang ramai gempar melihat bangkai dipercayai anak ikan paus terdampar di Pantai Pasir Pandak, dekat Santubong, semalam. - Foto Mas Adib Saie
Santubong: Penduduk Kampung Pasir Panjang di sini, gempar dengan penemuan bangkai dipercayai anak paus di pantai Pasir Panjang di sini, jam 7.50 pagi semalam.

Bangkai haiwan berukuran tiga meter panjang itu ditemui terdampar kira-kira 50 meter dari laut oleh seorang pekerja Taman Keluarga D'Cove Pasir Panjang, Hamzah Pelita, 45.


Penghulu Kampung Pasir Panjang, Hadli Piee, 57, berkata ia dipercayai penemuan pertama seumpamanya di perkampungan mereka.

“Saya dimaklumkan mengenai penemuan bangkai berkenaan pada jam 8 pagi tadi (semalam) dan bergegas ke lokasi kejadian.

Mirip anak ikan paus

“Bangkai itu mirip anak ikan paus dan walaupun hampir keseluruhan bangkai itu sudah reput, bahagian kepalanya masih berkeadaan baik dan kelihatan seperti kepala paus,” katanya kepada BH, di sini.

Susulan penemuan itu, sepasukan kakitangan Jabatan Muzium Sarawak dan Jabatan Zoologi Kuching mengambil sampel tulang bangkai berkenaan bagi tujuan kajian. Hadli berkata, bangkai berkenaan akan dipindahkan selewat-lewatnya Isnin depan bagi mengelak kawasan pelancongan itu berbau busuk.

BERITA HARIAN ONLINE 29.12.13

Tiada ulasan:

Catat Ulasan