Selasa, 26 November 2013

TOKOH PATRIOTIK

TUNKU OSMAN JEWA




Allahyarham Jen (B) Tunku Osman bin Tunku Mohd Jewa dilahirkan pada 24 November 1919 di Alor Star, Kedah. Selepas menuntut di England, beliau menyertai Rejimen Goister Ke-10 pada 16 AprIl 1942, malangnya rejimen yang disertai beliau itu kemudiannya telah dibubarkan dan beliau seterusnya ditukarkan ke Skuadron Ke 77 Peninjau Bebas yang berpangkalan di Newton Abot. Tidak lama kernudian skuadron berkenaan telah bergabung pula dengan tiga skuadron lain sehingga tertubuhnya Rejimen Ke 80 Peninjau British. Ketika dalam rejimen iniiah beliau telah dpiIih untuk lantikan pegawai bertauliah pada Januaari 1943. Tidak lama setepas itu beliau bersama Allahyarham Mejar Tengku Mahiyuddin yang ketika itu sedang mencari anak-anak muda untuk berkhidmat dengan pasukan Force 136. Setelah tamat menjalani latihan pegawai pada 1945, beliau telah dihantar ke India untuk menjalani latihan payung terjun seterusnya di hantar pula ke Sri Lanka untuk menjalani latihan perang secara gerila. 
Bersama seorang rakannya beliau telah digugurkan di Kampung Kuala Janing dekat Kuala Nerang, Kedah untuk menyertai Pasukan Force 136 AMS (Anak Melayu Setia) pada Jun 1945. Malangnya misi beliau ini terlalu singkat apabila berita pengeboman Horishima dan Nagasaki, tentera Jepun telah menyerah-kalah tanpa syarat pada 15 Ogos 1945. 
Tunku Osman kemudiannya telah mendaftar diri semula sebagai Pegawai Kadet Askar Melayu pada 1 Februari 1947. Pengalaman Iatihan perang hutan secara gerila banyak memberi pengajaran kepadanya terutama ketika beroperasi menentang pengganas komunis di Malaya. Dalam masa kurang 12 tahun beliau berjaya menyandang pangkat Leftenan Kolonel, dua tahun kemudian beliau dinaikkan pangkat BrigedierJeneral dan dilantik sebagai pemerintah Bnged Ke-2 lnfantri Persekutuan. Beberapa tahun kemudian beliau dinaikkan ke pangkat Mejar Jeneral dan dilantik sebagai Ketua Turus Tentera Darat (1962), dan Leftenan Jeneral (1964) dilantik sebagai Ketua Turus Angkatan Tentera menggantikan Lt. Jen Tan Sri (Sir) Rodney Moore. Beliau kemudiannya dinaikkan ke pangkat Jeneral pada 1 Julai 1966, seterusnya bersara dan perkhidmatan ATM pada 24 November 1969, genap usia 50 tahun.

 RUJUKAN:http://pbtm.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan