Selasa, 7 Ogos 2018

SOALAN 2 Sejauh manakah faktor kewarganegaraan membawa kepada penentangan orang-orang Melayu terhadap Malayan Union.

A.PENGENALAN
1.      Gagasan Malayan Union telah diisytiharkan di Tanah Melayu pada 1 April 1946.Malayan Union merupakan satu rancangan British untuk menukarkan kepada negeri-negeri Melayu yang bernaung kepada tanah jajahan.
2.      Kerajaan British hendak berkuasa penuh ke atas Tanah Melayu dan cuba menghapuskan kedaulatan raja-raja Melayu. Malangnya penubuhan Malayan Union telah menyemarakkan api semangat kebangsaan di kalangan orang-orang Melayu.
3.      Terdapat beberapa faktor yang mencetuskan bantahan atau penentangan di kalangan orang Melayu antaranya kedaulatan raja-raja Melayu terancam, pemberian taraf kerakyatan, cara Harold Mac Michael mendapatkan tandatangan persetujuan sultan-sultan dan sokongan bekas pegawai-pegawai Bristish.

B)        ISI
a) Faktor Kewarganegaraan
        i.            Pemberian taraf kewarganegaraan di bawah prinsip Jus Soli telah memupuk sentimen bencikan kaum bukan Melayu dan keadaan ini telah menimbulkan ketegangan kaum di beberapa tempat di Tanah Melayu. Dengan syarat-syarat yang longgar dalam hal mendapatkan kerakyatan tanpa sebarang syarat lain membolehkan kaum bukan Melayu mempunyai hak yang sama dengan orang Melayu.
      ii.            Kedudukan istimewa orang Melayu dalam pentadbiran awam terancam dan ini merendahkan lagi taraf kedudukan mereka berbanding orang bukan Melayu yang sudah maju dari segi ekonomi. Syarat-syarat kewarganegaraan yang longgar dan penghapusan hak-hak istimewa orang Melayu disifatkan oleh pemimpin-pemimpin Melayu sebagai membahayakan kedudukan politik, ekonomi, dan masa depan orang Melayu. Jika MU diteruskan bermakna orang Cina dan India yang ketika itu ketaatan mereka masih diragui akan mengancam kedudukan ekonomi dan politik kaum Melayu sebagai kaum bumiputera Tanah Melayu. Seorang ahli sejarah Inggeris Thomson menganggap faktor ini amat serius.

b) Kedaulatan Dan Kuasa Sultan Terancam
        i.            Orang Melayu Bangkit Menentang Malayan Union kerana kedaulatan dan kuasa memerintah negeri oleh sultan terancam oleh pembentukan Malayan Union (MU). Sultan bagi negeri-negeri merupakan pemerintah pada nama sahaja dan yang dikekalkan hanya kuasa ke atas hal ehwal agama dan adat resam sahaja.
      ii.            Penukaran status sultan itu membinbangkan orang Melayu tentang masa depan mereka terutama dalam menghadapi persaingan daripada kaum bukan Melayu yang menguasai ekonomi. Tambahan pula Gabenor MU menjadi pengerusi dilucutkan kuasa politik dan hak istimewa dan mereka tidak lagi dapat menyelamatkan institusi kebudayaan. Kehilangan kuasa sultan menyebabkan status Tanah Melayu ditukar menjadi tanah jajahan Inggeris telah membangkitkan penentangan di kalangan orang Melayu dan mengatur penentangan ke atasnya.

c)         Cara Harold Mac Michael Mendapatkan Tandatangan Sultan
          i.            Berikutan pengumuman MU di Parlimen Inggeris pada 10 Oktober 1945 Harold Mac Michael telah ditugaskan untuk mendapatkan tandatangan sultan di Negeri-Negeri Melayu. Beliau mendapatkan tandatangan sultan secara paksaan iaitu mengugut akanmelucutkan jawatan sultan atas alasan baginda sultan telah bersubahat dengan pihak Jepun menentang Inggeris semasa Perang Dunia Kedua. Contohnya Sultan Kedah telah diberi kata dua bahawa baginda akan diturunkan daripada takhta sekiranya baginda enggan menandatangani MU dalam tempoh tertentu. Beliau dikatakan menggunakan ugutan politik.
        ii.            Mac Michael juga tidak memberikan peluang kepada sultan untuk berunding dengan Majlis Mesyuarat Negeri ataupun pembesar-pembesar. Ini merupakan satu pelanggaran perlembagaan negeri yang dinyatakan dengan jelas bahawa sultan diwajibkan berunding dengan Majlis Mesyuarat Negeri dan para pembesar sebelum baginda memperkenankan satu perkara yang berkaitan dengan hal ehwal negeri. Contohnya Sultan Ibrahim Johor dipaksa menandatangani perjanjian tanpa berunding dengan Majlis Mesyuarat Negeri dan Rakyat juga berasa marah dengan penubuhan kerana raja-raja tidak diajak berunding dalam perbincangan syarat-syarat MU dan cara Mac Michael dianggap kurang ajar.

d)         Sokongan bekas Pegawai-Pegawai British
        i.            Penentangan orang Melayu ini mendapat galakan yang besar juga daripada pegawai-pegawai Inggeris yang telah bersara seperti Frank Swettenham, George Maxwell, Arnold Robinson, Sir Ronald braddell, Sir Cecil Clemti Smith dan R.O Winstedt.
      ii.             Mereka telah bersimpati dengan nasib bangsa Melayu. Mereka telah menulis di dalam akhbar Times dan lain-lain penerbitan dan menyatakan kekesalan mereka terhadap pengenalan Perlembagaan Malayan Union yang tidak sesuai dengan Tanah Melayu.
C)        KESIMPULAN
1.      Orang-orang Melayu telah bangkit menentang dengan berbagai cara iaitu seperti ahli Majlis Mesyuarat Negeri telah memulaukan majlis perlantikan Gabnor, sultan-sultan Melayu pula tidak menghadiri upacara perlantikan Gabenor sementara orang Melayu pula berkabung selama 7 hari dengan melilit kain putih pada songkok mereka.

2.      Kemarahan orang-orang Melayu dan penentangan yang menyeluruh oleh orang Melayu di seluruh Tanah Melayu telah menyebabkan MU dibubarkan dan digantikan dengan satu perlembagaan baru yang sejajar dengan tuntutan dan kehendak UMNO iaitu Persekutuan Tanah Melayu 1948.

SUMBER-JPN KELANTAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan