Isnin, 6 Ogos 2018

1.Bincangkan sistem ekonomi feudalisme yang diamalkan oleh Jepun pada abad ke-16.[20M]

Ekonomi feudalisme merujuk kepada sistem ekonomi yang mempunyai peraturan dan ketetapan yang harus diikuti oleh golongan buruh dan ketua-ketua feudal mempunyai kuasa yang besar disokong oleh golongan pembesar yang mendapat keuntungan daripada ketua-ketua feudal tersebut.
Ekonomi feudalisme di Jepun masih mengamalkan sistem ekonomi yang menyerupai 'idea perhambaan' kerana masyarakat Jepun hanya menurut segala arahan golongan pembesar dan tiada sistem pemberian gaji kepada masyarakat tani. Masyarakat Jepun melaksanakan tanggungjawab sebagai petani atas tanggungjawab kepada pemerintah.
Ekonomi feudalisme yang diamalkan ialah pertanian, perusahaan tempatan, perikanan, perlombongan, dan perdagangan.
Sistem ekonomi feudalisrne yang diamalkan oleh Jepun

    Jepun mempunyai iklim sederhana. Oleh itu, padi hanya ditanam sekali setahun bermula pada musim bunga dan dituai pada musim luruh.Penanaman sawah bertingkat dilaksanakan bagi mengatasi kekurangan tanah.Usaha bersungguh-sungguh diperlukan bagi mengusahakan tanaman padi kerana musim tanaman yang singkat.

      Kaedah penanaman padi menggunakan sistem pengairan semula jadi, iaitu air dibawa terus dari sungai atau anak sungai. Kaedah ini mengurangkan penggunaan baja.
Tanah yang digunakan setiap tahun dapat menghalang rumput-rumpai tumbuh dan dapat mengekalkan kesuburan tanah.Masyarakat petani juga menanam gandum, barli, teh, dan kapas.

      Perusahaan tempatan di Jepun berasaskan daerah dan pemasaran dilakukan antara daerah.
Misalnya, pengeluaran kain kapas di Kinai, pengeluaran ulat sutera di Fukushima, Yamanashi, dan Gumma.
Mengusahakan pusat pembuatan kertas, barangan logam, dan tenunan.
Barangan dipasarkan di pasar dan pasar-pasar kecil berkembang menjadi bandar perdagangan. Ia membawa perkembangan bandar seperti Kuwana, Sakai, Ise, dan Hakata.

      Laut Jepun kaya dengan ikan. Ia membolehkan kegiatan perikanan menjadi sumber kedua dalam ekonomi masyarakat feudal di Jepun.Kegiatan peikanan dijalankan di persisir pantai.

    Industri perlombongan berkembang pesat.Pengeluaran emas, perak, dan tembaga bertambah.Perkembangan perindustrian membawa kepada perkembangan bandar seperti Osaka.Osaka menjadi bandar bebas di luar domain bangsawan feudal dan hanya dikuasai oleh pedagang tempatan dan istana kuil agung mazhab Tanah Suci Benar.

      Perdagangan dengan China berlaku sejak Putera Shotoku menghantar utusan ke China.Perdagangan luar berkembang pesat pada abad ke- 16 dan menjadi sumber ekonomi masyarakat Jepun.Orang Jepun mengimport barangan tropika dari negara kebenuaan China dan India serta barangan pembuatan dari China seperti sutera, porselin, buku, manuskrip, lukisan, dan barang tembaga.

      Barangan tembaga merupakan barangan utama yangdiimport dari China oleh Jepun.Menjelang abad ke-15 dan ke-16, Jepun mengeksport barangan siap ke China dan negara-negara lain. Contohnya, pedang, kipas lukisan berlipat, dan pemidang. Kipas berlipat dan pemidang mendapat permintaan tinggi di China.
Tambahan pula, pedang buatan fepun mendapat permintaan tinggi dan dieksport dalam jumlah yang besar..

      Hubungan perdagangan juga diadakan dengan pedagang Portugal pada abad ke-16. Pada tahun 1570, satu perjanjian telah ditandatangani antara pedagang Portugal dengan Shogun Ashikaga yang membolehkan Portugis berdagang di pelabuhan Nagasaki.Pembukaan perdagangan di Nagasaki telah menyebabkan peningkatan perdagangan dengan dunia luar dan menjadi pintu keluar bagi perdagangan Jepun ke luar negara.

     Sewaktu pemerintah Hideyoshi berkuasa, beliau mengutamakan pembinaan senjata seperti senapang dan meriam disebabkan ingin menyaingi persaingan politiknya dalam kalangan daimyo.Pada tahun 1558, penggunaan senjata buat pertama kalinya digunakan di Jepun dan pada tahun 1570-an wujud pasukan penembak di Jepun.

Kesimpulannya,ekonomi feudalisme di Jepun berkembang pesat dan membolehkan pemerintah menguasai kekayaan negara Jepun.Menjelang abad ke-17, ekonomi Jepun terus berkembang pesat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan