Isnin, 6 Ogos 2018

3.2.1 Perkembangan ilmu.

Unit 3.2 Intelektual
Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Hasil pembelajaran-membincangkan proses perubahan pemikiran dan Kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains dan Gerakan Pencerahan di England dan Perancis abad ke-17-19.
1.a) Konsep intelektual dan ilmu.
Perkataan intelektual atau intelegensia berasal dari Rusia. Golongan inteletual merupakan golongan yang mengadun ilmu pengetahuan yang diperolehi dan semangat intelektual untuk mencurahkan segala ilmu yang ada untuk membangunkan masyarakat dan negara.
Ilmu-umumnya ialah pengetahuan yang diperolehi daripada pengalaman dan pelbagai sumber pengetahuan yang didapati dalam kehidupan.[1]
b.Konsep
Renaisans
Reformasi Protestan
Revolusi Sains
Gerakan Pencerahan.

1.Renaisans-ialah zaman pemulihan budaya yang melahirkan semangat ingin tahu dan kritikal yang radikal dan seterusnya melahirkan masyarakat terbuka.
2.Reformasi Protestan-Reformasi protestan ialah pembaharuan agama yang menyebabkan agama Kristian terbahagi kepada Protestan dan Roman Katholik.Antara
3.Revolusi Sains-berlaku selepas penemuan semula teks purba dan penciptaan alat mencetak menyebabkan sains dan seni bercampur semasa Ranaisans awal.Bapa sains moden Leonardo Da Vinci melakukan eksperimen dalam aliran air, diseksi perubatan dan mencipta prinsip dan kaedah penyeldikan. Kaedah saintifik menekankan kepada bukti emprikal dan kepentingan matematik.Kaedah saintifik ini membawa sumbangan besar kepada bidang astronomi, fizik, biologi dan anatomi.[2]  
4.Gerakan Pencerahan-
Pencerahan (Enlightenment) ialah satu zaman yang berlaku di Eropah selepas Renaisans dan Reformasi pada tahun 1650-1800. Enlightenment bererti Zaman  Pencerahan ialah zaman di mana semangat kepercayaan dan pegangan manusia adalah kritikal dan berasaskan sebab-musabab dan kaedah-kaedah saintifik.[3]

      Enlightenment merupakan satu zaman yang mendukung gerakan pemikiran dan kepercayaan berkaitan dengan konsep-konsep seperti Tuhan, sebab-musabab, alam dan manusia.Zaman ini mewakili satu gerakan ke arah melahirkan masyarakat terbuka, pengajaran untuk kebahagiaan individu, perlembagaan, toleransi, fikiran yang tidak dikongkong dan segolongan masyarakat yang hidup berdasarkan undang-undang.Pelopor Zaman Pencerahan dikenali sebagai ahli falsafah. Golongan ini mendedahkan diri mereka kepada perkara kritikal dan semangat ingin tahu. Antara ahli falsafah yang terkenal ialah Voltaire, Montesquieu, Diderot, De Alembert dan Rousseau.Mereka mengasingkan agama daripada ilmu pengetahuan dan menekankan kepentingan pencapaian kerasionalan melalui ilmu pengetahuan.[4]  


[1]Mahdi Shuid,Sazlina Othman, Ajurun Begum Ahamed, Teks STPM Sejarah (Sejarah Dunia) Penggal 1,(Bandar Baru Bangi:Penerbitan Pelangi 2015),218.   
[2]ibid),224.  
[3] “Intelektual”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah Penggal 1 , (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013)132. 
[4]Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Sejarah Dunia 1500-1955 (Shah Alam: Oxford Fajar 2015),245.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan