Jumaat, 4 Ogos 2017

Mencanai jiwa merdeka ulul-albab

ARKIB : 27/08/2006
Oleh: DR. ASYRAF WAJDI DUSUKI
Khamis ini kita akan menyambut ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-49. Dalam usia kemerdekaan yang masih boleh dianggap terlalu muda ini, pastilah memerlukan setiap warga untuk sentiasa bermuhasabah dan menilai secara objektif akan makna kemerdekaan sebenar.

Yang pasti hari kemerdekaan yang disambut saban tahun bukan sekadar rutin tahunan tanpa makna dan haluan. Ia juga bukan setakat upacara riuh-rendah pengibaran Jalur Gemilang tanpa tujuan. Lebih malang lagi jika hari penuh bersejarah ini hanya dipenuhi dengan gegak-gempita pesta-pestaan yang tercabut akar budaya dan nilai-nilai keagamaan.

Persoalannya apakah selepas 49 tahun merdeka, rakyat benar-benar bebas daripada belenggu kongkongan dan penjajahan? Apakah kemerdekaan yang ditebus daripada penjajah Barat benar-benar telah membenamkan saki-baki jiwa hamba dalam diri setiap warganegara?

Dari satu sudut, masyarakat hari ini boleh dianggap bebas daripada belenggu penjajahan fizikal, namun jiwa dan pemikiran mungkin masih lagi terbelenggu dan terjajah. Penjajahan Barat yang berlangsung lebih 400 tahun rupa-rupanya telah berjaya membiakkan sejenis penyakit jiwa hamba di kalangan sebahagian umat kita.

Jiwa hamba yang masih mencengkam inilah yang membuka jalan kepada proses penjajahan budaya hingga lahirnya generasi pengagum budaya bekas tuannya. Ketaksuban mendaulatkan budaya asing telah merubah keperibadian mereka kepada gaya hidup hedonistik melampau, keseronokan rakus, hiburan melulu hingga mengakar sikap materialistik dan individualistik dalam diri.

Natijahnya lahirlah manusia-manusia sintetik (tiruan) yang terhakis jati diri dan terputus akar budaya Melayu-Islam. Pemikiran dan perawakan lebih bercitrakan Barat hingga membudaya gaya hidup sintetik dalam pelbagai bidang - muzik, filem, fesyen dan lain-lain. Apa sahaja yang didatangkan dari Barat dianggap memenuhi citra kemodenan sebaliknya budaya sendiri diremehkan.

Tidak hairanlah jika hari ini wujud sikap memperlekehkan budaya hatta bahasa sendiri lantaran terlalu taksub pada pemikiran, gaya hidup dan cita rasa keinggerisan. Budaya yang tidak lagi berakar kepada akidah turut menatijahkan pelbagai gejala sosial dan keruntuhan akhlak yang serius di kalangan muda-mudi.

*Membunuh

Anak tidak lagi menghormati orang tua, pelajar mengugut guru, malah ada remaja yang sanggup membunuh atau mencederakan sesiapa sahaja yang didendami demi memuaskan gelodak nafsu yang tidak terbimbing dengan norma tauhid dan nilai-nilai keislaman sejati.

Menyedari kegawatan inilah maka usaha mencanai jiwa merdeka harus disemarakkan di kalangan generasi muda kini. Bangsa yang berjiwa merdeka adalah bangsa yang sensitif dengan maruah dan martabatnya. Mereka tahu mahalnya harga maruah dan martabat hingga sanggup mempertahankannya. Bangsa berjiwa merdeka juga adalah bangsa yang kaya dengan cita-cita dan daya usaha. Mereka tahu apa yang harus dikerjakan tanpa dikerah, tanpa diperintah.

Pembentukan jiwa merdeka harus dimulai dengan pembentukan generasi berteraskan doktrin tauhid yang luhur. Umat Islam yang telah menjalani indoktrinasi tauhid pasti bebas daripada belenggu jiwa hamba. Ini kerana pengesaan kepada Tuhan bererti secara sedar ia telah menolak pengabdian kepada sesiapa selain Allah. Ia sekaligus melahirkan sebuah generasi berorientasikan keilmuan yang cukup dinamik yang bukan sahaja memiliki ketajaman fikiran malah hati mereka sentiasa terpaut pada ingatan akan kebesaran Allah (zikrullah).

Integrasi antara unsur fikir dan zikir inilah yang merangsang jiwa merdeka dalam diri setiap individu. Generasi ini diistilahkan al-Quran sebagai generasi ulul-albab iaitu generasi yang terbina di atas asas keimanan kukuh dan keupayaan intelektual yang tinggi hingga mampu mencetuskan idea-idea baru yang kreatif dan inovatif sekali gus menterjemahkannya dalam bentuk tindakan yang praktis. Allah turut menukilkan sifat generasi ini di dalam al-Quran: Mereka itu yang mengingati Allah sambil berdiri dan duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka sentiasa memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi. (Ali-Imran: 191).

Pembentukan generasi ulul-albab yang menyepadukan unsur-unsur ketuhanan dan nilai-nilai akliah sebagaimana acuan al-Quran ini jugalah yang pernah meletakkan umat Islam dalam lembaran sejarah sebagai pelopor kemajuan sains dan pelbagai cabang ilmu selama beratus-ratus tahun lamanya.

Justeru dalam era globalisasi yang mendedahkan masyarakat kepada pelbagai pengaruh budaya luar kini, usaha bersepadu harus disasarkan ke arah penjanaan modal insan berjiwa merdeka dan berorientasi ulul-albab. Tanpa jiwa merdeka, sesuatu bangsa tidak akan mampu mencipta kegemilangan dalam sejarahnya. Tanpa ciri-ciri ulul-albab pula, negara tidak akan mampu menjelmakan sebuah bangsa berdaya juang dan berdaya saing bagi mendepani cabaran semasa.

Akhirnya yang tinggal hanyalah sebuah bangsa berkualiti buih yang rapuh dan tidak kekal lama sebagaimana terungkap dalam al-Quran: Ada pun buih itu, akan hilang sebagai suatu yang tidak ada harganya; ada pun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Maka demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. (Ar-Ra’d: 17)
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0827&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4olx418M8

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan