Isnin, 29 Januari 2018

USAHA NABI MUHAMMAD SAW SELEPAS MENUBUHKAN KERAJAAN ISLAM DI MADINAH


USAHA NABI MUHAMMAD SAW SELEPAS MENUBUHKAN KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Pendahuluan
Sebelum Nabi berhijrah ke Madina, penduduk Madinah yang terdiri dari kaum Aus, Khazraj dan Yahudi hidup berpuak-puak dan mengamalkan agama yang berbeza.Apabila Nabi berhijrah ke Madinah, tindakan awal yang dilakukan ialah  menyatukan penduduk Madinah di bawah satu aqidah..Nabi Muhammad telah membentuk Piagam Madinah dan mewujudkan sebuah institusi pemerintahan yang tersusun dan teratur di Madinah.
USAHA-USAHA NABI
Memakmurkan masjid
Pada peringkat awal, baginda telah mendirikan Masjid Quba dan Masjid Nabawi yang berfungsi sebagai pusat ibadat dan tempat pertemuan masyarakat untuk membincangkan hal-hal semasa termasuk urusan agama, politik, ekonomi, dan sosial. Justeru, masjid berperanan sebagai tempat asas pertemuan dalam pembentukan masyarakat Madinah yang bersatu padu. Menjadikan al-Quran dan hadis sebagai asas pemerintahan
 Nabi Muhammad s.a.w. menjadikan al-Quran dan hadis sebagai pegangan dan panduan dalam mentadbir negara. Keadilan dijadikan asas dalam segala bentuk tindakan. Keadaan tersebut dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu tanpa mengira bangsa dan agama. Menguatkuasakan Sahifah Madinah (piagam Madinah)
 Menggubal Perlembagaan Madinah yang mampu memperkukuhkan kedudukan pelbagai kaum kerana undang-undang menjadi asas dan teras kepada pemerintahan dan pembentukan masyarakat Madinah yang bersatu. Golongan Yahudi dan Nasrani menerima status mereka sebagai golongan zimmi dan patuh kepada Perlembagaan Madinah.
Memperkukuhkan suku Aus dan Khazraj Baginda telah menyatukan sukuAus dan Khazraj menjadiAnsar. Justeru, persaudaraan lslam telah menggantikan semangat assabiah. lni merupakan titik tolak kepada pembentukan masyarakat Madinah yang bersatu padu dan bekerjasama.[1]
Memperkukuhkan golongan Ansar dan Muhajirin
 Nabi Muhammad s.a.w. telah mempersaudarakan kaum Muhajirin yang berpindah dari Makkah ke Madinah dengan penduduk Ansar melalui semangat persaudaraan lslam yang mendalam sehingga mereka tidak merasa wujudnya perbezaan antara golongan Muhajirin dengan Ansar. Perpaduan tersebut telah mempercepatkan lagi pembentukan masyarakat Madinah yang mantap.
Mengawal dan membendung kegiatan kaum munafik
Pembentukan masyarakat Madinah sedikit rumit kerana kaum munafik merupakan kaum yang berpura-pura memeluk lslam dan berniat jahat untuk memecahbelahkan dan menghancurkan masyarakat lslam. Melaluiwahyu, baginda menasihati para sahabat supaya berwaspada terhadap niat jahat kaum munafik. Langkah baginda berjaya kerana tiada permusuhan secara terbuka dan kematian  ketuanya, iaitu Abdullah bin Ubay melenyapkan cita-cita kaum munafik. Menyingkirkan kaum Yahudi di Madinah
Kaum Yahudi, iaitu Bani Qunaiqa', Bani Nadhil dan Bani Quraizah telah disingkirkan dari kota Madinah kerana melanggar Piagam Madinah. Penyingkiran mereka dibuat secara perundangan berteraskan keadilan. Langkah baginda ini berjaya memperkukuhkan kedudukan lslam di Madinah. Dengan itu, masyarakat Madinah akhirnya terdiri daripada umat lslam sahaja.
Memimpin melalui teladan
 Nabi Muhammad s.a.w telah menunjukkan dan mengamalkan sifat kepimpinan yang unggul seperti siddiq, amanah, tabligh, dan fatanah dalam pemerintahan dan pentadbiran baginda sebagai ketua negara. Kepimpinan tersebut berjaya menyatukan dan membangunkan masyarakat Madinah yang mantap dari mencapai kejayaan dunia dan akhirat.
Tindakan lain
 Menegakkan keadilan dalam masyarakat dengan memperkenalkan sistem perundangan dan syura. Menjalin hubungan antarabangsa dengan menghantar surat kepada pemimpinpemimpin luar dan surat kepada pendakwah. Memperkasakan sistem pertahanan. Menggalakkan kegiatan perniagaan dan melaksanakan sistem ekonomi lslam.
Kesimpulan Kepimpinan cemerlang Nabi Muhammad s.a.w. diterjemahkan melalui usaha-usaha baginda melalui dasar perundangan, ekonomi, sosial, dan politik.



[1]Koleksi Kertas Soalan STPM 2013-2015 Penggal 1.2.3 Sejarah (940)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan