Rabu, 11 November 2015

SOALAN 4 SEJAUH MANAKAH IDEA YANG DISUMBANGKAN OLEH ADAM SMITH TELAH MEMBERI KESAN YANG BESAR KEPADA EKONOMI PADA ABAD KE-18 HINGGA KE 19.

PENGENALAN
Adam Smith merupakan seorang pakar ekonomi dan ahli falsafah dari Scotland. Beliau terkenal kerana pengaruh bukunya The Wealth of Nation dan dianggap sebagai Bapa Ekonomi moden. Dilahirkan di Kirkcaldy, Fife, Scotland. Beliau mendapat pendidikan di Burgh School of Kirkcaldy dan seterusnya  di Universiti Glasgow dan mempelajari bidang falsafah moral seterusnya  pada tahun 1740 memasuki Kolej Balliol, Universersiti of Glasgow. Beliau memegang jawatan sebagai Reaktor Universiti Glasgow dari tahun 1787 hingga 1789. Beliau meninggal dunia pada 17 Julai 1790. Adam Smith merupakan seorang tokoh terkenal dalam zaman pencerahan terutamanya dalam bidang ekonomi moden apabila beliau mengasaskan displin ekonomi moden, polisi merkantalisme, monopoli negara, memperkenakan kerajaan berasaskan pasaran bebas dan menekankan kepentingan buruh/pengkhususan pekerjaan.

Sumbangan Adam Smith kepada pemikiran ekonomi di Eropah.
Beliau berpendapat tiada siapa yang menjalankan perdagangan jika mereka menjangkakan akan mengalami kerugian. Faedah perdagangan perlu dinikmati oleh kedua-dua pihak. Kekayaan sesebuah negara bukan dalam kuantiti emas dan perak dalam bilik kebal, tetapi bergantung kepada jumlah pengeluaran dan perdagangan. Adam Smith mempunyai pemahaman dan pandangan yang radikal tentang bagaimana masyarakat manusia bekerja. Beliau menyedari bahawa keharmonian sosial akan muncul secara semula jadi apabila manusia berusaha mencari jalan untuk tinggal dan bekerja bersama.

Adam Smith menerbitkan buku yang bertajuk The Theory of Moral Sentiments atau Teori Sentimen Moral. Antara yang dibincangkan dalam karyanya tentang kesedaran terhasil daripada perhubungan sosial. Beliau mengemukakan Teori Simpati yang menerangkan bagaimana pemerhatian terhadap orang lain yang menyebabkan seseorang menyedari tentang diri dan kelakuan sendiri.

 Adam Smith menulis buku Wealth of Nations yang mempengaruhi ahli-ahli politik pada zamannya dan menjadi asas intelektual pada zaman kegemilangan abad ke 19. Buku ini juga telah membuka dimensi baru dalam displin ekonomi moden.  Memperkenalkan  teori ekonomi  yang sistematik  yang menentang teori lama ekonomi perdagangan yang menekankan perlunya negara memiliki jongkong emas. Beliau juga menolak pandangan golongan physiokrat  yang menyatakan tanah adalah sumber utama. Beliau juga berpendapat  bahawa pasaran bebas bergerak menurut mekanisme secara automatik, di mana pengeluar akan mengeluarkan barangan yang diperlukan oleh masyarakat dan permintaan terhadap  barang tersebut akan meningkat. Beliau juga menyatakan bahawa campur tangan pemerintah akan menjejaskan kecekapan ekonomi dan akhirnya akan menaikkan harga. Konsep ini kemudiannya dikenali dengan istilah laissez faire. Doktrin laissez faire dikembangkan oleh Adam Smith di England dengan menubuhkan institusi yang dikenali sebagai School of Political Economy.

Adam Smith menekankan pentingnya meritokrasi. Meritokrasi mendorong masyarakat agar selalu memperbaiki dirinya sendiri dan mewujudkan pengkhususan dan kecekapan dalam ekonomi. Beliau percaya bahawa pembahagian kerja adalah titik permulaan dari teori pertumbuhan ekonomi.  Dengan adanya pembahagian kerja, maka  berlaku peningkatan produktiviti tenaga kerja, yang akhirnya meningkatkan keterampilan pekerja, menjimatkan waktu dalam pengeluaran barang dan penemuanyang menjimatkan tenaga kerja.

Adam Smith menekankan bahawa proses  pengumpulan modal harus dilakukan lebih dahulu daripada pembahagian kerja.  Pengumpulan modal merupakan syarat utama terjadinya  proses pembangunan ekonomi. Modal diperolehi daripada tuan tanah atau bangsawan. Para pengusaha atau kapitalis akan mengembangkan modal daripada tuan tanah atau bangsawan. Modal akan digunakan untuk perdagangan.

Adam Smith menyatakan prose pertumbuhan ekonomi bersifat kumulatif. Ini bermakna apabila wujud kemakmuran kesan dari kemajuan dalam bidang pertanian, industri pengeluaran dan perniagaan  akan menarik pelaburan modal, kemajuan teknologi, meningkatkan jumlah penduduk, perluasan pasaran, pembahagian kerja dan peningkatan keuntungan secara berterusan. Idea beliau menjadi reality apabila lebihan barangan kapas di Mancester  dipasarkan ke India menjelang awal abad ke 19.

Kesimpulan
Adam Smith percaya bahawa kerajaan cuma mempunyai tiga fungsi utama iaitu melindungi rakyat daripada penaklukan tentera, melindungi warganegara daripada ketidakadilan dan menyediakan kemudahan seperti jalanraya dan sebagainya yang tidak boleh disediakan oleh individu.  Jelas Adam Smith telah memberi sumbangan yang besar terhadap perkembangan sistem ekonomi moden hingga ke hari ini apabila idea-iea ekonomi baru yang diperkenalkan telah memberi kesan besar terhadap perkembangan ekonomi moden.
SUMBE-SKEMA PP P1 PAHANG













Tiada ulasan:

Catat Ulasan