Rabu, 11 November 2015

SOALAN 3 HURAIKAN SISTEM EKONOMI FEUDALISME DI NEGARA JEPUN PADA ABAD KE-16

PENGENALAN
Sistem ekonomi bercorak feudal masih diamalkan secara meluas di  Jepun pada abad ke 16. Sistem ini bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan politik dan ekonomi golongan pemerintah di negara tersebut.Feudalisme lahir kerana keperluan golongan lemah mendapatkan perlindungan daripaada golongan kuat.Kedudukan geografi Jepun yg mempunyai banyak kepulauan menyukarkan maharaja Cina mengawal tuan-tuan tanah yang dikenali sebagai Daimyo.Oleh itu Jepun menjalankan dasar tutup pintu.Seterusnya mengawal ekonomi Jepun.Ekonomi Feudalisme yang diamalkan ialah pertanian, perindustrian, atau perusahaan tempatan,perikanan, perlombongan dan perdagangan.

SISTEM EKONOMI FEUDALISME DI JEPUN ABAD KE 16
PERTANIAN
           Sepanjang  abad ke-16 Jepun di perintah oleh tiga orang shogun iaitu  Kesyogunan Ashikaga(1490-1573) Kesyogunan Nobunaga (1573-1582), dan Kesyogunan Hideyoshi(1582-1598).  Semasa pemerintahan Ashikaga kegiatan pertanian mengalami perkembangan yang sangat pesat. Dalam bidang pertanian penanaman dua tanaman setiap tahun mula dilaksanakan.  Selepas penanaman padi petani-petani menanam tanaman seperti gandum dan barli. Penanaman padi dan memelihara ulat sutera ialah    pekerjaan di kawasan luar bandar. Sungguhpun barli dan gandum ada ditanam di kws tanah tinggi dan biasanya menjadi tanaman yang kedua selepas padi.  Sistem pengairan secara semulajadi digunakan dalam kaedah penanaman padi iaitu air dibawa terus dari sungai atau anak sungai.

Semasa era pemerintahan Tokugawa, Jepun dikatakan Jepun dikatakan sebagai ekonomi beras. Hasil pendapatan daimyo dan samurai diukur mengikut banyak beras yang dimiliki dan bukannya mata wang. G.B Samson menyatakan bahawa kekayaan diukur mengikut banyak beras yang  dimiliki dan bukannya mata wang. Petani dianggap sebagai jentera untuk menghasilkan beras bagi mengisi perut golongan samurai.Tanaman teh juga penting dalam ekonomi Jepun.  Ladang-ladang di negara Jepun kecil dan kegiatan pertanian   secara padat dijalankan berbanding negara China. Mereka menggunakan hampas dan bahan buangan tanaman untuk menyuburkan tanah.

PERIKANAN
Kegiatan perikanan juga penting. Ikan menjadi  sumber protin utama masyarakat Jepun.  Persimpangan Arus Hitam yang panas dengan  Arus Kamachatka yang sejuk berhampiran pantai Jepun menyediakan tempat perikanan yang baik. Oleh itu, perusahaan menangkap ikan menjadi salah satu pekerjaan utama kepada penduduk Jepun. Aktiviti ini telah lama menjadi sumber pendapatan dan merupakan sumber penting dalam diet harian masyarakat




PERLOMBONGAN
Kegiatan perlombongan turut berkembang pesat dengan pertambahan pengeluaran emas, perak dan tembaga. Semasa pemerintahan Oda Nobuga pengeluaran emas, perak dan tembaga bertambah untuk perdagangan. Perkembangan perindustrian telah membawa kepada perkembangan bandar di hujung timur laut Inland yang dikenali sebagai Osaka. Sehingga penghujung abad ke-16, Osaka menjadi bandar bebas di luar domain bangsawan feudal dan hanya dikuasai oelh pedagang tempatan dan istana kuil.

PERUSAHAAN TEMPATAN
Selepas petani, terdapat golongan tukang-tukang termasuk ahli seni (lukisan dan sbgnya) yang sememangnya tukang yang terbaik. Perusahaan ditubuhkan mengikut kesatuan peniaga Jepun sebagaimana juga di negara-negara lain. Namun, kesatuan peniaga di Jepun tidak mengembangkan kuasa seperti yang dijalankan oleh kesatuan peniaga China.  Orang-orang perseorangan mempunyai kualiti pertukangan yang tinggi dan terbaik dalam bidang seni. Biasanya golongan veteran yang memiliki  kemahiran tinggi.

PERDAGANGAN
Saudagar(Chonin) mengembara secara bebas di seluruh Jepun untuk menjalankan kegiatan perniagaan mereka. Perdagangan berkembang pesat apabila penggunaan syiling tembaga dengan meluas di seluruh negara. Nobunaga memainkan peranan penting dalam perkembangan perdagangan. Beliau telah memecahkan pemerintahan Hideyoshi yang menggantikan Oda Nobunaga telah menggalakkan lagi aktiviti     perdagangan. Beliau telah menambahkan pengeluran emas, perak, tembaga untuk memudahkan percetakan syiling-syiling ini (emas, perak, dan tembaga) bagi  meningkatkan perdagangan. Beliau telah memperkenalkan pendaftaran tanah  baru untuk memudahkan pemungutan cukai. Beliau juga memperkenalkan sistem cukai tanah yang teratur berasaskan pendaftaran tanah. Namun Jepun berjaya memberi sumbangan ke arah pertumbuhan ekonomi pada zaman pemerintahan Sengoku Jidai. Orang Jepun mengimport barang tropika dari China termasuk sutera, porcelin, buku, manuskrip, lukisan dan barangan tembaga. Jepun juga mengeksport sejumlah barangan siap ke China dan negara-negara lain. Antara barangan utama termasuklah pedang, kipas berlipat dan pemidang. Kipas berlipat dan pemidang mendapat permintaan tinggi di China.  Tambahan pula pedang buatan Jepun yang melengkung dan di perbuat dari besi keluli yang bersadur dikatakan lebih baik buatannya daripada pedang  damaskus atau toledo dan mendapat permintaan tinggi serta dieksport dalam jumlah yang besar. Pada abad ke 16, pedagang Eropah mendapati bahawa laut telah dikuasai oelh pedagang Jepun berbanding China. Pada masa yang sama, Jepun telah mengistiharkan diri mereka sebagai pedagang dan penjelajah di bandar-bandar seluruh Asia Tenggara.

Hubungan perdagangan juga dijalankan dengan Portugal pada abad ke-16. Menjelang tahun 1550, ramai pedagang Portugal telah memasuki Jepun dan menjalankan aktiviti perdagangan. Pada masa yang sama Jepun mula menerima teknologi barat seperti teknologi kapal, teknik perang, persenjataan seperti senapang dan meriam, kesenian dan penyebaran agama Islam. Pemerintahan Hideyoshi turut memberi keistemewaan kepada William Adams, seorang rakyat British yang mempunyai kepakaran dalam bidang perkapalan. Hideyoshi turut mengutamakan pembinaan senjata seperti senapang dan meriam dalam persaingan politiknya dan sedang berlangsung di kalangan daimyo.


Kesimpulan
            sistem ekonomi feudal di Jepun, didominasi oleh bidang pertanian kerana beras merupakan sumber utama jepun.namun keadaan ini berubah pada tahun 1868 apabila pemerintahan Shogun tokogawa berakhir dan digantikan dengan maharaja Meiji. Meiji telah menjalankan dasar permodenan yang membawa satu era baru dalam perkembangan ekonomi jepun seterusnya beralih kepada negara industri.
SUMBER-SKEMA PPP1 PAHANG






Tiada ulasan:

Catat Ulasan