Isnin, 16 November 2015

Kesan Perang Dunia Kedua


OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Dalam Perang Dunia Kedua, Britain, Rusia, Perancis dan Amerika Syaikat membentuk pakatan yang dikenali sebagai Kuasa Berikat. Jerman, Itali dan Jepun pula mewujudkan pakatan yang dikenali sebagai Kuasa Paksi. Peperangan ini meninggalkan kesan yang amat mendalam teutama dalam bidang politik,ekonomi dan sosial

a.Penubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
Selepas Perang Dunia Kedua, Pertubuhan Bangsa-Bangsa, PBB ditubuhkan kerana kegagalan Liga Bangsa memainkan peanan berkesan untuk menghalang pepeangan. Matlamat PBB ialah untuk memelihara keamanan dunia dan menghalang peperangan, menggalakan kerjasama antarabangsa dalam bidang sosial dan ekonomi serta memberi bantuan kemanusiaan dan mencegah wabak penyakit dalam kalangan negara anggota.    
b.Eropah tebahagi kepada dua blok
Selepas tamat Perang Dunia Kedua muncul dua kuasa besa bahau iaitu Ameika Syarikat  dan Soviet Union. Kedua-dua kuasa tesebut berada dalam pakatan yang sana semasa Perang Dunia Kedua. Persaingan kedua-dua kuasa dalam kancah Peang Dingin menyebabkan dunia berpecah kepada tiga kelompok iaitu negara Pro-Amerika, Pro Rusia dan Negara Berkecuali.  Eropah terbahagi kepada dua blok iaitu Eropah Timur yang pro-komunis dan Eropah Barat yang pro-demokrasi.
c.Dekolonisasi
Perang Dunia Kedua membangkitkan semangat kebangsaan dalam kalangan penduduk Asia dan Afrika. Muncul gerakan untuk membebaskan tahan air daripada penjajah bagi membentuk negara dan bangsa mereka sendiri.

Kos peperangan yang tinggi menyebabkan negara-negara Eropah menghadapi masalah kewangan untuk menguruskan tanah jajahan. Selepas tamat perang negara-negara Eropah memulakan poses dekolonisasi dengan membei kemerdekaan kepada tanah jajahan mereka.Antara tahun 1945-1970 banyak tanah jajahan di Asia dan Afrika mencapai kemedekaan.
    
d.Pepecahan Jerman
Perang Dunia Kedua menyebabkan perpecahan Jerman kepada empat zon yang dikuasai oleh Britain, Perancis, Ameika Syarikat dan Rusia. Pada bulan Disember 1946 , Britain, Perancis  dan Amerika Syarikat menggabungkan zon-zon mereka. Rusia membangunkan Jerman Timur sebagai zon komunis. Pada bulan Mei  1949 Persekutuan Republik Jerman ditubuhkan dan ibu kotanya di Bonn. Demokratik Jerman ditubuhkan pada bulan Oktober dengan ibu kotanya di Berlin.

e. Jepun –Supreme Comander for the Allied Powers
Selepas menyerah kalah Jepun diduduki oleh Pihak Bersekutu.Pentadbian ini dikenali sebagai Supreme Commader fot the Allied Powers (SCAP) yang berlangsung dari bulan September 1945 hingga bulan April 1952. Pentadbiran SCAP dipimpin oleh Jeneral Douglas MacAthur. Pembubaran angkatan tentera Jepun merupakan objektif utama SCAP. Menjelang bulan Disember 1945, angkatan tentera daat, laut dan udara Jepun telah dibubarkan. Hampir dua juta tentera Jepun kembali ke dalam kehidupan awam. Tiga juta tentera Jepun dan tiga juta orang awam diseberang laut telah dibawa pulang ke Jepun. Kilang-kilang senjata juga dimusnahkan.  Jepun dibangunkan semula melalui SCAP sebagai sebuah kuasa ekonomi dunia.  

f.Kematian dan kemusnahan harta benda.
Perang Dunia Kedua mengobankan banyak nyawa. Dianggarkan 600 000 rakyat Jerman terkoban akibat serangan bom. Manakala tenteranya berjumlah 500 000 oang terbunuh dalam pertempuran. Kadar kehilangan nyawa yang tinggi juga dialami oleh Rusia. Lebih kurang 7 juta orang awam dan 11 juta orang tentera terkorban. Britain dan negara-negara Komanwel kehilangan 445 000 tentera, lebih separuh daripada jumlah itu ialah tentera Bitain. Amerika Syarikat pula kehilangan 325 000 orang tentera. Jumlah keseluruhan orang awam dan tentera yang terkorban ialah antara 25 juta hingga 30 juta orang.  

g.Perang Dingin  
Selepas tamat perang Amerika Syarikat dan Rusia muncul sebagai kuasa besar dunia. Ameika Syaikat memperjuangkan penubuhan kerajaan  demokrasi di Eropah Barat . Rusia berjuang untuk mengasaskan pemerintahan komunis di negara-negara Eropah Timur. Pertentangan ini menyebabkan hubungan kedua-dua kuasa besar ini semakin tegang sehingga mencetuskan Perang Dingin. Semasa Perang Dingin belangsung, kedua-dua kuasa besar ini menggunakan pelbagai pendekatan untuk mengukuhkan ideologi dan pengaruh masing-masing.
   
Kesimpulannya, Perang Dunia Kedua meninggalkan kesan yang mendalam dalam bidang politik, ekonomi dan sosial. Perang ini menyebabkan Amerika Syaikat dan Rusia muncul sebagai kuasa besar dunia. Hubungan tegang antara kedua-dua kuasa besa dunia ini menyebabkan tercetus Perang Dingin yang berlarutan hingga tahun 1989.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan