Ahad, 15 November 2015

Sebab-sebab Perang Dunia Kedua

Perang Dunia Kedua 1941-1945
OLEH- AHMAD BIN YAAKOB
Sebab-sebab Perang Dunia Kedua
1.Sebab-sebab Perang Dunia Kedua di Eropah
a.Petembungan ideologi
Selepas Perang Dunia Pertama ideologi-ideologi bahau seperti Fasisme dan Nazisme mula bertapak di Eropah. Ideologi-ideologi baharu ini merupakan cabaran kepada negara-negara yang mengamalkan demokrasi. Perkembangan ideologi Fasisme di Itali dan ideologi Nazisme di Jerman merupakan salah satu faktor yang menyebabkan tecetus Perang Dunia Kedua.

Benito Mussolini telah menubuhkan Parti Fasis di Itali pada tahun 1919. Golongan Fasis percaya kepada nasionalisme yang melampau temasuk menjalankan peperangan bagi mengharumkan nama negara. Pada 28 Oktober 1922 Benito Mussolini telah mengambil alih kuasa dan membentuk kerajaan Fasis di Itali. Beliau menjalankan sistem pemerintahan diktator. Beliau menjalankan dasa perluasan kuasa bagi menjadikan Itali kuasa besar di Eropah. Pada tahun 1936, Mussolini menawan Habsyah. Sejak 1936 beliau menjalin hubungan rapat dengan Hitler. Apabila Perang Dunia Kedua meletus beliau menyertai Pakatan Paksi yang terdii daripada Jerman, Jepun dan Itali.

Pada tahun 1933 Hitler dilantik sebagai Canselor Jerman setelah Pati Sosialis akyat pimpinan Hitler menang dalam Pilihanraya Umum November 1932. Hitler berhasat untuk mewujudkan satu bangsa, satu parti dan satu pemimpin. Pada tahun 1935Hitle melanggar syarat-syarat Perjanjian Versailles dengan membesakan angkatan tentera Jeman. Pada tahun 1936 Jerman menduduki Rhineland dan 1939 Jerman menguasai Czechoslovakia. Tindakan Hitler menyerang Poland 1939 telah mencetuskan Perang Dunia Kedua. Kemunculan fahaman-fahaman baru ini melahirkan sentimen kebangsaan dalam kalangan negara-negara di Eropah.      
b.Kelemahan Pejanjian Vesailles
Perjanjian Versailles ditandatangani untuk menamatkan Perang Dunia Petama. Pemimpin dan rakyat Jeman tidak bepuashati dengan syarat-syaat pejanjian ini. Pemimpin Jerman tidak dibei peluang untuk menyuarakan pandangan behubung dengan syarat yang ditetapkan. Sebahagian besar wilayah dan semua jajahan takluk Jeman diserah kepada pihak yang menang.

      Selain itu Jerman juga dikehendaki membayar pampasan  bejumlah US$33 bilion kepada pihak Berikat. Perjanjian ini juga menghadkan jumlah dan kuasa angkatan tentera laut dan daatJerman. Pasukan tentera Jeman dihadkan kepada 100 000 orang tentera. Mereka juga dilarang memiliki kapal selam dan tentera udara. Jerman juga dilaang menempatkan pasukan tentera di Rhineland. Perjanjian Versailles dianggap tidak adil dan telah menjejaskan maruah serta kedaulatan Jerman.

      Itali yang menyertai Pihak Berikat dalam Perang Dunia Kedua juga tidak berpuashati terhadap Perjanjian Versailles kerana tidak diberikan tanah jajahan seperti yang diterima oleh Perancis dan Bitish.      
  
c.Desakan ekonomi
Perang Dunia I telah menyebabkan belaku kemelesetan ekonomi yang teruk di negara Jerman dan Itali. Bayaan pampasan dan kos peperangan yang tinggi telah menyebabkan berlaku insflasi di negara Jerman dan Itali. Kedudukan ekonomi Jerman dan Itali betambah buruk ekoran kemelesan ekonomi dunia pada tahun 1929. Perkembangan ini telah menyebabkan berlaku masalah pengangguran di negara-negara tersebut. Tambahan pula berlaku masalah insflasi ekoran haga makanan dan barangan melambung tinggi. Akibatnya pemimpin berfahaman melampau di Jerman dan Itali meraih sokongan dari rakyat.Pemimpin di Jeman dan Itali menjalankan dasar perluasan kuasa bagi mengatasi masalah ekonomi yang dihadapi. Melalui dasar perluasan kuasa mereka mendapat pasaran, bahan mentah dan makanan bagi kepeluan penduduk tempatan.   
d.Kepentingan imperialisma
Imperialisma juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan Perang Dunia Kedua tecetus. Negara-negara seperti Jerman , Itali dan Jepun ingin mengukuhkan kedudukan mereka dengan menguasai tanah-tanah jajahan. Negara-negara tesebut ingin bersaing dengan Amerika Syarikat, Britain dan Perancis yang memiliki tanah jajahan yang luas. Kebangkitan imperialisme mendorong Jerman, Itali dan Jepun melancarkan peperangan untuk menguasai tanah-tanah jajahan.


Pada tahun 1936 Jerman bertindak mencabuli Perjanjian Versailles dengan menduduki Rhineland. Pada tahun 1938 Jerman menguasai Austria dan seterusnya Czechoslovakia ditawan pada tahun 1919. Pada bulan Oktober Itali menyerang Habsyah dan menguasai Albania pada tahun 1939.   Pada tahun 1931, Jepun menyerang Manchuria dan berjaya menawannya 1932.Pada tahun 1937 Jepun menyerang China untukmenguasai seluruh negara tersebut.  Tindakan Jerman, Itali dan Jepun melancarkan dasar imperialime telah menyebabkan Perang Dunia Kedua tecetus.   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan