Sabtu, 9 Mac 2019

b.Perkembangan Ilmu Naqli dan Aqli Zaman Khalifah Umayyah.

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Perkembangan Ilmu Naqli dan Aqli zaman Khalifah Umayyah di Andalusia pada abad ke 11 - 13M :
      Sebagaimana kerajaan Abbasiyah, kerajaan Islam di Andalusia sekitar abad ini juga berada dalam era kemerosotan dari sudut politik, pemerintahan serta  kekuasaan di bumi Sepanyol. Walau bagaimanapun kerajaan ini masih beruntung kerana wujud banyak institusi pengajian serta perpustakaan di Andalusia seperti di Cordova, Seville, toledo dan Granada. Kelahiran ramai ilmuan yang menguasai ilmu naqli dan ilmu aqli juga telah menyelamatkan kerajaan Umayyah di Andalusia daripada terus malap dalam bidang intelektual.[1]

a. Pada abad ke-I1 hingga 13M, kerajaan Umayyah di Andalusia berada di bawah pemerintahan kerajaan Muluk al-Tawa'if khususnya kerajaan Murabitun dan Muwahiddun.
b. Kegiatan keilmuan berkembang pesat pada zaman Muluk alTana'if. Zamankeemasan keilmuan Andalus berlaku pada zaman kerajaan Muwahiddun.
c. Kemasukan aliran Asya'irah di Andalus pada era kerajaan Muwahiddun secara tidak langsung mengembangkan aliran ilmu kalam. Lahirnya tokoh ilmuan terkemuka seperti ibn Tufayl dan Ibn Rushd,Ibn Zuhr dan lain-lain.

Faktor perkembangan ilmu naqli dan ilmu aqli :
a. Kerajaan Muwahiddun mengamalkan dasar pintu terbuka dan bersikap lebih demokratik bagi menyemaakkan perkembangan naqli dan aqli berbanding kerajaan seberumnya (Murabitun) yang lebih fokus pada fahaman dan fiqh alMaliki.
b. Galakan pemerintah terhadap kegiatan keilmuan termasuk penulisan dan terjemahan karya-karya bahasa Arab dan Yunani ke bahasa Eropah. Ledakan ilmu era ini menjadikan Andalus pusat pengaliran ilmu terkemuka ke Eropah.
c. Dasar pemerintah membangunkan pelbagai institusi pengajian dan kecintaan mereka terhadap ilmu dan ulama.
. Masjid dan istana menjadi pusat utama pengajian dan tenaga pengajar terdiri daripada khatib, imam dan ulama yang diberi gaji.Cordova muncul kota ilmu dengan kewujudan banyak istana,
sekolah, universiti dan perpustakaan.

Perkembangan ilmu naqli (keagamaan) :
a. Ilmu tafsir - Ibn 'Atiyyah seorang mufassir terkemuka – Kitab al-Muharrar al-Wajiz. Menggunakan pendekat an Tafs ir bi al-Ma'athur. Ibn al-'Arabi dengan karyanya Tafsir al-quran al-Karim dengan memuatkan aliran tafsir al-Sufi.Imam al-Qurtubi dengan karyanyaAl-Jami'li Ahknm al-Qur'an dengan memuatkan aliran fiqh al-Maliki. Ibn Rushd mengemukakan aliran tafsir bi al-Ra'yat-Fatsafi di dalam karyanya Al-fasl at-Maqal.

b. Ilmu hadis - Ibn Hazam yang dikaitkan dengan penghasilan kitab-kitab fekah dan ilmu hadis. Ibn Ubd al-Barr dengan karya agungnya al Isti'ab li Sahabah. Qadi Iyad menghasilkan 20 buah kitab yang berkaitan fekah, hadis dansejarah. Karyanya al-Shifa bi Ta'rif Huquq al-Mustafa yang
mengandungi pujian-pujian terhadap Nabi Muhammad SAW,akhlak dan mukjizat baginda.

c. Ilmu fiqh - era kerajaan Muwaahiddun memperlihatkan senario keterbukaan masyarakat dalam berpegang pada mazhab tertentu. Ulama fiqh terkenal - Ziyadlbn AbdulRahman,Ibn Yahya dan lain-lain.

d. Ilmu tasawuf - Muhyidin (Ibn Arabi), iaitu seorang ulama Sufi yang terkenal dan banyak menghasilkan tulisan seperti alFutuhat al-Makkiyah dan terkenal dengan fahaman Wahdat al- wujud.

Perkembangan ilmu aqli :
a. Falsafah dan ilmu - Ibn Tufail yang menulis buku Hayy lbn Yaqzan (novel Arab pertama dan novel falsafah pertama).Karya beliau telah diterjemahkan ke dalam pelbagai bahasa.Ibn Bajjah - merupakan komentator karya-karyaAristotle, ahli muzik dan fizik. Karyanya- Tadbir al- Mutawahhid.lbnu Ruysd - penafsir karya Aristotle, mengharmoni antara falsafah dan agama. Karyanya - Thahafutut Thahafut. Pengaruhnya yang besar telah menyebabkan munculnya aliran falsafah di Eropah yang dikenali dengan nama Averoisme.

b. Perubatan - Ibn Rusyd dengan karyanya Kulliyahfit-Thibb yang menjadi sumber rujukan untuk berabad-abad lamanya di Eropah.

c. Sains dan teknologi - Abbas Ibn Firnas (ahli kimia, fizik danastronomi). Ibn Yahya al-Naqqash (ahli astronomi). Abu Abdullah Muhammad Al-Idrisi (ahli sains dan geografi) dan Said al-Andalusi (ahli astronomi dan matematik).

d. Sejarah - Ibn Khaldun dengan karyanya Mukhadimmah dan Ibn Hazm dengan karyanyalamharah al-Ahsab dan Rasailfi Fadl Ahlal Andalus.
e. Geografi - Ibn Jubair dan Ibn Batutta
f. Perubatan - Ibn Zuhr dengan karyarrya Kitab al-Taysirfi alMudawat wa al-Tadbir, Kitab al-Iqtisadfi Islah al-Anfus waal-Ajsad dan Kit ab al-Aghaziyah. Kary a beliau diterjemah ke dalam pelbagai bahasa.

Muzik dan kesenian - al-Hasan Ibn Nafi'
Bahasa dan sastera - Muhammad Ibn Malik dengan karyanya Affiyah lbnu Malik dan lain-lain.
Penubuhan Institusi Pendidikan di Eropah :
a. Falsafah Kristian (Eropah) dipengaruhi oleh falsafah Islam sejak abad ke-12M.
b. Kerajaan Islam yang memerintah Eropah telah mendirikan sekolah, institusi pendidikan dan universiti sebagai pusat penyebaran ilmu.
c. Toledo merupakan pusat peradaban dan kebudayaan Islam terbesar
d. Cordova merupakan pusat pentadbiran dan intelektual utama di Andalus dan sering dikunjungi pelajar dari pelbagai negeri Eropah.
e. Andalus merupakan sumber ilmu bagi Eropah selama hampir tiga abad.
f. Penubuhan universiti-universiti diteruskan oleh orang-orang Eropah selepas kejatuhan Andalus.
. Perkembangan Ilmu Islam mempengaruhi peradaban Eropah
a. Pengaruh ilmu Islam ke Eropah sejak abad ke-12M melahirkan gerakan kebangkitan bangsa Eropah (renaissance) pada abad ke-14M.
b. Renaissance - kebangkitan kembali minat bangsa Eropah untuk mengkaji ilmu yang berkembang dalam bangsa Yunani (falsafah).
c. Bangkitnya kembali pemikiran Yunani di Eropah kali ini adalah melalui terjemahan-terjemahan Arab yang dipelajari dan kemudian disalin kembali dalam bahasa Latin.
d. Andalus merupakan tempat paling utama untuk menyerap peradaban Islam bagi bangsa Eropah.
e. Pengaruh peradaban Islam dapat dilihat di universiti Eropah dan, tradisi keilmuan yang terkandung di dalamya serta melalui buku-buku atau karya ilmiah yang telah diterjemahkan tokoh Eropah.[2]




[1] Mahayudin Hj. Yahya et. Al., Ace Ahead Teks STPM Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2, Edisi Kedua,139.
[2] “Perkembangan ilmu naqli dan aqli” , dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah Penggal 2,78.,

Tiada ulasan:

Catat Ulasan