Sabtu, 19 Oktober 2019

Usman Awang, derita Pak Utih dan kemakmuran


ARKIB : 09/04/1990
PAK Utih lelaki separuh umur, mempunyai lima anak dan seorang isteri. Tinggalnya di teratak usang dan mempunyai sebidang tanah yang tandus untuk berhuma. Pak Utih berperang dengan kemiskinan dan malaria.
Sementara di kota, para pemimpin bersorak gembira. Kemerdekaan kononnya kemakmuran kepada rakyat. Mereka menjanjikan ''jambatan emas kemakmuran sampai ke akhirat''.
Demikianlah kalau diprosa puisi Pak Utih yang ditulis oleh Sasterawan Negara Datuk Dr. Usman Awang pada 1954.
Minggu lalu dalam satu majlis deklamasi puisi penghormatan kepada Usman di sebuah galeri di Bangsar, puisi Pak Utih diperdengarkan menerusi rakaman pita. Usman difahamkan tidak dapat hadir kerana masalah kesihatan.
Pak Utih terus segar dan relevan dengan sosiopolitik, sikap dan memaknakan semula perjuangan dalam konteks semasa. Rakyat seperti Pak Utih banyak yang terpinggir daripada agenda politik sesetengah pemimpin kerana Pak Utih telah menandatangani kebenaran untuk mereka mewah tanpa sempadan.
Sekalipun sudah 44 tahun berlalu, puisi ini tetap sinis seperti dulu. Kehadirannya masih relevan dalam ketidakadilan sosial hari ini.
Pertanyaan Usman pada bait akhir puisi itu, ''Pak Utih menanti dengan doa, bapak-bapak pergi ke mana dengan mobil besar?'' masih belum terjawab.
''Bapak-bapak'' dirujuk daripada puisi Pak Utih adalah pemimpin yang mencapai kejayaan hasil suara rakyat seperti lelaki tua bernama Pak Utih ini.
Harus diingat, puisi ini ditulis tiga tahun sebelum negara mencapai kemerdekaan. Tiga tahun sebelum segenting kera ini dipimpin oleh anak watan. Puisi Pak Utih adalah mengenai gelagat pemimpin politik yang terlupa tanggungjawab kepada rakyat.
''Di mana-mana jamuan dan pesta makan, ayam panggang yang enak di depan, datangnya dari desa yang dijanjikan kemakmuran.'' (petikan Pak Utih).
Usman yang mengguris emosi menerusi Gadis Di Kuburan dan Ke Makam Bonda antara penyair ASAS 50 yang komited dengan perjuangan kemanusiaan, keamanan dan sentiasa membakar semangat supaya tidak ''berjiwa kecil''.
Banyak yang menganggap puisi-puisi Usman berunsur melankolik, barangkali kerana struktur bahasanya seperti Gadis Di Kuburan dan Ke Makam Bonda.
Tetapi puisi Usman yang menyentuh dunia politik dan isu sosial mempunyai substance sebagai mewakili suara golongan seniman.
Siapa kata seniman tidak prihatin dengan segala pergulatan sosial yang berlaku di sekeliling mereka? Siapa kata seniman hanya menunggu ilham yang datang waktu bulan mengambang atau memencilkan diri? Dan siapa kata seniman tidak berjasa kepada negaranya?
Ketika dunia politik menjanjikan kemewahan dan kuasa, puisi Pak Utih memberi kesedaran kepada rakyat dan pemimpin. Puisi ini mungkin kurang disenangi tetapi yang penting Pak Utih boleh dijadikan cermin untuk menyuluh diri.
Sama seperti kebanyakan puisi Usman yang lain, Pak Utih dibina dengan struktur puisi tradisional yang mempunyai rima pada akhirannya. Tetapi melihat Pak Uith dalam konteks semasa bukan sahaja pada strukturnya tetapi keprihatinan Usman terhadap kepentingan rakyat.
Ini antara beberapa puisi Usman yang menjentik kesedaran sekali gus meletakkan Usman di tengah-tengah masyarakat. Pendiriannya tentang isu sosial tidak pernah berubah malah menjadi suara keamanan sejagat menerusi Merpati Putih Jelajahilah Dunia Ini.
Ketika politik beralih dari landasan perjuangannya, tentu ada kewajarannya untuk menelaah kembali makna yang disuarakan oleh Usman tiga tahun sebelum menjelang merdeka.
Sebenarnya Pak Utih relevan dengan semua zaman selagi demokrasi dan politik tidak diletakkan pada landasan yang betul. Seperti kata Usman dalam Pak Utih, ''Ketika kemenangan bersinar gemilang, pemimpin di atas mobil maju ke depan, dadanya terbuka, ah...rakyat tercinta melambaikan tangan mereka.''
Puisi Pak Utih ada sequelnya. Puisi Pak Utih II (1974) 20 tahun selepas Pak Utih dengan humanya yang tandus. Usman menulis tentang kegawatan ekonomi dan kebuluran di negara yang makmur.
Di luar puisi, 1974 adalah zaman gerhana, kebuluran di Baling dan demonstrasi pelajar di beberapa institusi pengajian tinggi sehingga membawa ke Masjid Negara.
Ini antara peristiwa yang cuba dipadamkan dari sejarah dan peristiwa hitam masyarakat pelajar yang dikembiri keberanian bersuara. Dalam Pak Utih II tersingkap semuanya.
Oleh: KU SEMAN KU HUSEIN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan