Khamis, 17 Oktober 2019

Aziz Wok meninggal dunia


ARKIB : 01/01/1998
BEKAS Pengarah RTM Sabah, Datuk Aziz Wok meninggal dunia di rumahnya di Subang Jaya pagi semalam kerana serangan sakit jantung yang telah lama dihidapinya.
Aziz yang meninggalkan seorang balu, Datin Zabedah Abu Bakar dan tujuh anak juga turut menghidap penyakit kencing manis dan angin ahmar.
Menurut salah seorang anaknya, Asni Abdul Aziz, allahyarham cuba memulakan puasa dengan bangun bersahur dan dia meninggal dunia pukul 10 pagi semalam.
Menurut Asni, sebelum bulan puasa bapanya memakan ubat setiap pukul 8 pagi sebelah paginya dia mengatakan masih mahu meneruskan ibadat puasa.
Pemergian Aziz sememangnya meninggalkan banyak nostalgia kepada banyak individu yang pernah mendapat bimbingannya dalam bidang lakonan. Sebagai penerbit drama TV, Aziz banyak memperkenalkan bakat baru.
Dia antara penyumbang terbesar dalam perkembangan RTM khususnya penerbitan drama dan penyiaran. Sepanjang penglibatannya Aziz telah menghasilkan lebih 200 buah drama.
Aziz mempunyai sijil perguruan dari Universiti Liverpool dan kursus penerbitan filem dan televisyan di Perbadanan Penyiaran British (BBC).
Selepas tujuh tahun mengajar di maktab perguruan, Aziz menjadi penerbit drama di RTM pada tahun 1970 dan kemudian dinaikkan pangkat sebagai Penyelaras Drama Televisyen setahun kemudian.
Antara jawatan lain yang disandangnya selepas itu ialah, Ketua Bahagian Drama RTM (1972-1973), Ketua Bahagian Hiburan dan Muzik RTM (1973-1979), Pengarah RTM Sabah (1979-1980), Ketua Perkhidmatan Luar Negara RTM (1980-1982).
Selepas itu dia bertugas pula sebagai Ketua Pengarah Filem Negara Malaysia (FNM) sehingga tahun 1985 sebelum kembali ke RTM dengan jawatan Timbalan Pengarah Program RTM selama setahun.
Dia kemudian dilantik sebagai Pengarah Institut Penyiaran Tun Abdul Razak sehingga tahun 1988 dan kemudian dilantik sebagai Pengarah Penyiaran RTM Sabah sehingga bersara pada tahun 1991.
Aziz diahirkan di Ipoh, Perak pada 20 Januari 1936 dan memulakan kerjanya sebagai penerbit Drama Minggu Ini dan Dagang Perantau yang dihasilkan dalam hitam putih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan