Gelagat tiga kanak-kanak
berketurunan Melayu yang dirakam di perkampungan Melayu Mekah.
Mekah merupakan sebuah kota
utama di Arab Saudi yang menjadi tumpuan umat Islam dari seluruh dunia untuk
menunaikan ibadah haji dan umrah.
Mekah juga merupakan kota suci
bagi umat Islam dan tempat lahirnya nabi akhir zaman, Nabi Muhammad SAW. Malah,
Masjidilharam yang menempatkan Kaabah iaitu kiblat bagi orang Islam juga
sentiasa menerima kunjungan puluhan ribu orang setiap hari untuk melaksanakan
pelbagai ibadah.
Namun, di sebalik kunjungan ke
Mekah untuk melaksanakan ibadah di masjid agung itu, tidak ramai para jemaah
termasuk dari Malaysia yang mengetahui bahawa terdapat sebuah penempatan
masyarakat Melayu di kota Mekah.
“Hampir setiap hari, saya akan
bertemu dengan jemaah umrah yang datang dari Malaysia kerana sebahagian
daripada mereka mengambil pakej untuk mendiami hotel-hotel yang terletak kurang
500 meter dari Masjidilharam.
“Apabila saya bercerita tentang
kewujudan sebuah perkampungan masyarakat berketurunan Melayu di Mekah,
sebahagian besar mereka tertanya-tanya adakah ia benar-benar wujud.
“Sebenarnya, perkampungan itu
memang wujud dan ia terletak tidak jauh dari sini (Masjidilharam),” jelas
Saifudin Masodi, 55, yang merupakan warga Malaysia berasal dari Kota Damansara,
Petaling Jaya, Selangor.
Saifudin berpindah ke Mekah
bersama keluarganya sejak lapan tahun lalu selepas mendapat tawaran meluaskan
kerjanya sebagai pensyarah di Universiti Umm Al-Qura di kota itu.
Lereng bukit
Bagaimanapun, beberapa tahun
lalu, Saifudin mengambil keputusan untuk menceburi bidang perniagaan. Kini, dia
merupakan antara warga asing di kota Mekah yang menjalankan perniagaan
perhotelan di sekitar Masjidilharam secara tender.
Bercerita tentang perkampungan
Melayu di Mekah, Saifudin memberitahu, ia terletak di kawasan lereng bukit di
Jabal Ajyad iaitu kurang satu kilometer dari Masjidilharam.
Terdapat antara 5,000 hingga
6,000 penduduk di perkampungan itu yang kesemuanya berketurunan Melayu berasal
dari Nusantara termasuk Malaysia, Indonesia dan Thailand. Mereka merupakan
antara kira-kira 40,000 hingga 50,000 orang Melayu yang menetap di sekitar
Mekah.
Perkampungan Melayu di Jabal
Ajyad yang terletak kira-kira satu kilometer dari Masjidilharam.
“Orang Melayu sebenarnya telah
bermastautin di Mekah sejak kira-kira 200 tahun lalu dengan kebanyakannya
datang untuk menunaikan ibadah haji dan umrah sebelum mengambil keputusan
menetap terus di situ bagi mendalami ilmu agama.
“Ada antara mereka yang berjaya
menjadi ulama Nusantara tersohor seperti Sheikh Daud al-Fathani, Syeikh Abdus
Samad Al-Falembani dan Syeikh Mohammad Said Al-Linggi yang sangat terkenal di
Mekah suatu ketika dahulu.
“Dahulu, penempatan masyarakat
Melayu adalah di sekitar Masjidilharam iaitu berhadapan Pintu Raja Fahad dan
antara aktiviti yang dilaksanakan oleh mereka ialah menguruskan kemasukan
jemaah haji dari negara masing-masing,” kata Saifudin.
Ketika itu katanya, penempatan
masyarakat Melayu di Mekah dikenali dengan beberapa nama seperti Rumah
Selangor, Rumah Kelantan, Rumah Kedah dan Rumah Pattani mengikut asal-usul
keluarga mereka.
Namun jelas beliau, selepas
pemerintah Arab Saudi membuat keputusan untuk melaksanakan pembesaran
Masjidilharam secara besar-besaran, penempatan tersebut terpaksa dipindahkan ke
beberapa kawasan lain dan antara lokasi yang ditawarkan ialah di Jabal Ajyad
yang menjadi penempatan sebahagian daripada mereka sehingga kini.
Malah katanya, keputusan
kerajaan Arab Saudi memperkenalkan Muassasah Thawaffah iaitu sebuah badan khas
yang diwujudkan untuk melayani jemaah haji yang datang dari luar Arab Saudi
sejak tahun 2000 telah menghapuskan peranan yang dimainkan oleh masyarakat
Melayu di Mekah dalam menguruskan kemasukan jemaah haji setiap tahun.
Justeru katanya, sebahagian
besar masyarakat Melayu Mekah terpaksa menceburi kerjaya lain bagi meneruskan
kelangsungan hidup mereka di kota suci itu.
Cara hidup
Dalam pada itu, seorang pemuda
berketurunan Melayu Pattani, Hassan Ismail Abdul Latif, 26, ketika ditemui
memberitahu, sebahagian besar daripada penduduk di Perkampungan Melayu di situ
sudah meninggal dunia selain ada antara mereka yang mengambil keputusan untuk
pulang ke negara asal.
“Kami masih mengamalkan cara
hidup Melayu termasuklah cara pakaian dan hidangan makanan.
“Malah, pertuturan seharian
kami di sini juga masih menggunakan bahasa Melayu terutama ketika berkumpul
semasa kami. Cuma, apabila bertemu dengan bukan Melayu, kami lebih kerap
menggunakan bahasa Arab kerana ia merupakan medium komunikasi utama di sini,”
katanya yang dilahirkan di Mekah dan memiliki taraf pemastautin tetap Arab
Saudi.
Kata Hassan Ismail lagi,
kanak-kanak berketurunan Melayu di Mekah juga dibenarkan untuk menerima
pendidikan di sekolah-sekolah Arab milik kerajaan.
Justeru, tidak hairanlah jika
kesemua orang Melayu di Mekah fasih berbahasa Arab.
– RIZAM ZAKARIYA
Sumber-Artikel Penuh:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0126&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm#ixzz4WoxAojxO
Hakcipta terpelihara
Tiada ulasan:
Catat Ulasan