Sabtu, 5 Ogos 2017

Jambatan rentas laut terpanjang dunia



Daily Mail

SELEPAS tujuh tahun pembinaan, jambatan merentas laut terpanjang di dunia akan dibuka hujung tahun ini, menghubungkan Hong Kong, Zhuhai and Macao.

Jambatan sepanjang 54.7 kilometer itu akan memendekkan masa perjalanan dari Hong Kong ke Zhuhai kepada 30 minit berbanding tiga jam sekarang.
Ketika pembinaan pada 2015. - Foto Daily Mail

Pengarah biro yang mengendalikan jambatan itu, Zhu Yongling, mengesahkan jambatan berkenaan yang menggunakan 420,000 tan keluli, cukup untuk membina 60 Menara Eiffel , akan dibuka hujung tahun ini.
  
Jambatan ini memendekkan perjalanan dari Hong Kong ke Zhuhai kepada 30 minit berbanding tiga jam sekarang. - Foto Daily Mail

Pembinaan jambatan itu yang menelan belanja HK$112 bilion (£12 billion) itu tetap ada masalah, termasuk tujuh pekerja maut dan 129 cedera sejak pembinaan bermula pada 2011. Kebanyakan kemalangan itu tergelincir dan terjatuh dari tempat tinggi.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 10 Julai 2017 @ 9:25 PM

ANALISA BAHAGIAN B SEJARAH STPM P3 2013-2016



OLEH- AHMAD BIN YAAKOB
ANALISA BAHAGIAN B
Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2013
4.      Bincangkan ciri-ciri ekonomi tradisional di Vietnam sebelum berlakunya perluasan kuasa Perancis.
5.      Analisiskan faktor-faktor yang mempengaruhi kemunculan kesedaran nasionalisme di Indonesia pada abad ke-19.
6.      Nilaikan dasar luar Filipina dari tahun 1945 hingga tahun 1963.

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2013 U
4.      Bincangkan peranan raja dalam sistem pemerintahan beraja yang diamalkan di Thailand pada abad ke-19.
5.      Bincangkan perkembangan dasar pendidikan Belanda di Indonesia pada abad ke-19.
6.      Huraikan bentuk pemerintahan sistem republik di Filipina pada abad ke-20.

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2014
4.      Bincangkan struktur sosial masyarakat di Vietnam sebelum campur tangan Barat.
5.      “Penjajahan Belanda di Indonesia pada abad ke-19 telah mengakibatkan transformasi ekonomi berlaku di negara itu.” Bincangkan pernyataan tersebut.
6.   Nilaikan sumbangan Phibun Songkram terhadap perkembangan nasionalisme di Thailand dari tahun 1938 hingga tahun 1944.

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2014 U
4.      Jelaskan sistem pembesar di Thailand sebelum kedatangan kuasa Barat.
5.      “Pendudukan Jepun dari tahun 1941 sehingga tahun 1945 di Indonesia telah mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Indonesia.” Jelaskan.
6.   Bincangkan penglibatan Filipina dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2015
4.Perihalkan peranan raja Vietnam dalam aspek politik, ekonomi dan sosial sebelum penjajahan Perancis.
5.Huraikan kesan campur tangan British terhadap pentadbiran tempatan di Myanmar pada abad ke-19 hingga abad ke-12.
6.Huraikan bentuk pemerintahan raja berperlembagaan yang diamalkan di Thailand pada abad ke-20.
Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2015 U
4.Terangkan pengkomersialan ekonomi pertanian di Indonesia pada abad ke-19. [20]
5.Terangkan pekembangan Yong Men Buddha Association [YMBA] dalam perkembangan nasionalisme di Myanmar. [20m]
6.Bincangkan penglibatan Thailand dalam South East Asia Teat Oganisation [SEATO] [20]

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2016
4.Perihalkan institusi kemaharajaan di Vietnam dan institusi perajaan di Thailand pada abad ke-19. 20
5.Bincangkan faktor meletusnya penentangan masyarakat tempatan di Indonesia terhadap pentadbiran Belanda pada abad ke-19. 20m
6.Jelaskan dasar ekonomi di Thailand dan tahap perkembangannya dari tahun 1958 hingga 1990-an. 20m








ANALISA SEJARAH STPM P3 2013-2016



OLEH- AHMAD BIN YAAKOB
ANALISA BAHAGIAN A
SOALAN STPM PENGGAL 3/2013
Bahagian A: Sejarah Malaysia
1.      Jelaskan peranan raja-raja Melayu sebelum tahun 1874.
2.      Pendudukan Jepun di Tanah Melayu biarpun singkat telah meninggalkan pelbagai kesan tehadap aspek politik, sosial dan ekonomi di Tanah Melayu. Berikan ulasan anda tentang pernyataan tersebut.
3.      Bincangkan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh Malaysia dalam Persidangan Negara-Negara Islam (OIC)

SOALAN SEJARAH STPM ULANGAN PENGGAL 3/2013 U
Bahagian A: Sejarah Malaysia
1.      Kegiatan ekonomi di Tanah Melayu sebelum campur tangan British lebih bersifat sara diri. Walau bagaimanapun, terdapat juga kegiatan ekonomi lain yang diusahakan. Bincangkan.
2.      Analisiskan sebab-sebab berlakunya penentangan terhadap penjajah British oleh pemimpin tempatan di Perak padaabad ke-19 dan di Terengganu pada awal abad ke-20.
3.      Bincangkan usaha yang telah dijalankan oleh kerajaan bagi mewujudkan pembangunan sosial melalui pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan pada tahun 1970-an

SOALAN SEJARAH STPM PENGGAL 3/2014
Bahagian A: Sejarah Malaysia
1.      Bincangkan peranan undang-undang adat dalam mengekalkan keharmonian masyarakat di Tanah Melayu sebelum campur tangan British.
2.      “ Selain daripada beberapa faktor yang lain, masalah kewangan Pahang dikatakan mempengaruhi British untuk menubuhkan Neger-Negeri Melayu Bersekutu pada tahun 1896.” Bincangkan pernyataan tersebut.
3.      Bincangkan dasar pendidikan di Malaysia dari tahun 1956 hingga tahun 1979.

SOALAN SEJARAH STPM PENGGAL 3/2014 U
Bahagian A: Sejarah Malaysia
1.      Terangkan susun lapis masyarakat Melayu di Tanah Melayu sebelum tahun 1874.
2.      Bincangkan faktor-faktor yang menyekat penguasaan British di Johor sehingga tahun 1914.
3.      Analisiskan rancangan pembangunan ekonomi yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia dari tahun 1957 hingga tahun 1963.
SOALAN SEJARAH STPM PENGGAL 3/2015
Bahagian A: Sejarah Malaysia
1.Huraikan prinsip umum Undang-Undang Tubuh Johor dalam mengekalkan kestabilan sosiopolitik di Johor pada abad ke-19
2.Jelaskan reaksi penduduk tempatan di Sarawak terhadap British pada tahun 1946.
3.Terangkan langkah-langkah yang dimabil oleh kerajaan Malaysia untuk mencapai matlamat Dasar Perindustrian Negara dari tahun1980-an hingga tahun 2000.

SOALAN SEJARAH STPM PENGGAL 3/2015U
Bahagian A: Sejarah Malaysia
1.Terangkan bentuk dan pelaksanaan adat Perpatih dan adat Temenggung di Tanah Melayu. [20]
2.Bincangkan perjuangan Kesatuan Melayu Muda dalam gerakan nasionalisme di Tanah Melayu dari tahun 1938 hingga tahun 1942. [20]
3.Nilaikan sumbangan Tun Razak bin Dato’ Hussein dalam pembangunan ekonomi di Malaysia hingga tahun 1974.

BAHAGIAN A SEJARAH MALAYSIA 2016

1. Sebelum campur tangan British, masyarakat Melayu telah mempunyai sistem pentadbiran yang sistematik dan teratur. Huraikan hierarki pentadtadbiran dan tugas-tugas yang berkaitan dengannya. 20m

2.Ancaman komunis di Singapura dan di Sarawak merupakan faktor yang mempengaruhi pembentukan Malaysia pada tahun 1963 pada tahun 1963

3.Huraikan penglibatan Malaysia dalam Pertubuhan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) dari tahun 1967 hingga tahun 1997. 20m

ANALISA BAHAGIAN B
Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2013
4.      Bincangkan ciri-ciri ekonomi tradisional di Vietnam sebelum berlakunya perluasan kuasa Perancis.
5.      Analisiskan faktor-faktor yang mempengaruhi kemunculan kesedaran nasionalisme di Indonesia pada abad ke-19.
6.      Nilaikan dasar luar Filipina dari tahun 1945 hingga tahun 1963.

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2013 U
4.      Bincangkan peranan raja dalam sistem pemerintahan beraja yang diamalkan di Thailand pada abad ke-19.
5.      Bincangkan perkembangan dasar pendidikan Belanda di Indonesia pada abad ke-19.
6.      Huraikan bentuk pemerintahan sistem republik di Filipina pada abad ke-20.

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2014
4.      Bincangkan struktur sosial masyarakat di Vietnam sebelum campur tangan Barat.
5.      “Penjajahan Belanda di Indonesia pada abad ke-19 telah mengakibatkan transformasi ekonomi berlaku di negara itu.” Bincangkan pernyataan tersebut.
6.   Nilaikan sumbangan Phibun Songkram terhadap perkembangan nasionalisme di Thailand dari tahun 1938 hingga tahun 1944.

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2014 U
4.      Jelaskan sistem pembesar di Thailand sebelum kedatangan kuasa Barat.
5.      “Pendudukan Jepun dari tahun 1941 sehingga tahun 1945 di Indonesia telah mempengaruhi perkembangan gerakan nasionalisme di Indonesia.” Jelaskan.
6.   Bincangkan penglibatan Filipina dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2015
4.Perihalkan peranan raja Vietnam dalam aspek politik, ekonomi dan sosial sebelum penjajahan Perancis.
5.Huraikan kesan campur tangan British terhadap pentadbiran tempatan di Myanmar pada abad ke-19 hingga abad ke-12.
6.Huraikan bentuk pemerintahan raja berperlembagaan yang diamalkan di Thailand pada abad ke-20.
Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2015 U
4.Terangkan pengkomersialan ekonomi pertanian di Indonesia pada abad ke-19. [20]
5.Terangkan pekembangan Yong Men Buddha Association [YMBA] dalam perkembangan nasionalisme di Myanmar. [20m]
6.Bincangkan penglibatan Thailand dalam South East Asia Teat Oganisation [SEATO] [20]

Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara 3/2016
4.Perihalkan institusi kemaharajaan di Vietnam dan institusi perajaan di Thailand pada abad ke-19. 20
5.Bincangkan faktor meletusnya penentangan masyarakat tempatan di Indonesia terhadap pentadbiran Belanda pada abad ke-19. 20m
6.Jelaskan dasar ekonomi di Thailand dan tahap perkembangannya dari tahun 1958 hingga 1990-an. 20m

Jumaat, 4 Ogos 2017

Yayasan Al Jenderami suburkan institusi pondok

ARKIB : 30/08/2006
Oleh SITI AINIZA KAMSARI

MENGKAJI sejarah zaman purba atau prasejarah di Tanah Melayu tidak akan lengkap tanpa kita merujuk kepada sebuah kawasan yang dikenali sebagai Jenderam yang terletak di Sepang, Selangor.

Jenderam ialah sebuah daripada 70 penempatan awal Zaman Neolitik di Malaysia. Selain Jenderam, penempatan lain zaman itu ialah Guar Kepah di Kedah; Kota Tongkat, Kota Gelanggi, Gua Kecil dan Bukit Cintamanis di Pahang, dan beberapa lokasi lain di Semenanjung Malaysia.

Pada tahun 1940 sebuah pendayung purba yang dikenali sebagai Bot Jenderam dijumpai. Selain itu serpihan tembikar turut dijumpai di situ yang terletak kira-kira 30 kilometer (km) dari Kuala Sungai Langat yang menjadi laluan utama pedagang-pedagang dan penghijrah (imigran) terutama dari Sumatera, Jawa dan China. Pada beberapa serpihan tembikar itu terdapat hiasan dengan kesan-kesan pemukul kayu berukir (carved paddle-impressed).

Namun, Jenderam kini terkenal dalam kalangan masyarakat Islam Malaysia berikutan wujudnya perkampungan berorientasikan kesyumulan Islam iaitu Kampung Baru Jenderam Hilir yang ditadbir oleh Yayasan Al Jenderami.

Dalam kawasan seluas hampir 20 hektar itu, penduduknya yang mempunyai pelbagai latar belakang asal usul dan kerjaya menyandarkan kehidupan mereka sepenuhnya kepada Islam.

Ketua Pengawai Eksekutif Yayasan Al Jenderami, Kamarulzaman Omar berkata, perkampungan itu sebenarnya ialah sebuah pusat pengajian Islam bagi mengembalikan semula kegemilangan institusi mengaji pondok.

“Institusi pondok pada suatu masa dahulu berjaya melahirkan begitu ramai tokoh dan cendekiawan Islam dan kita sangat perlu berterima kasih kepada mereka.

“Tanpa mereka, tidak mungkin kita dapat mengecap sebarang kemanisan kemerdekaan daripada segala bentuk penjajahan baik secara fizikal mahupun mental,” katanya.

Namun, yang uniknya Yayasan Al Jenderami bertanggungjawab menyediakan pelbagai prasarana moden dan terkini di sebalik fungsinya sebagai pusat pengajian pondok.

“Jadi tempat ini tidak memberi gambaran suasana yang tradisional malah kami ingin membangun dan memajukan pelbagai lagi kemudahan di sini,” jelasnya.

Kamarulzaman berkata, pengasas awal perkampungan ini ialah sekumpulan kakitangan Urban Development Authority (UDA) seramai 20 orang yang diketuai oleh Ustaz Mohd. Hafidz Selamat pada 1985.

Mohd. Hafidz tidak akan mempunyai kekuatan yang tinggi jika tidak dipengaruhi oleh gurunya sendiri. Gurunya itu merupakan seorang ulama terkenal di Selangor iaitu Tuan Guru Muhammad Zain Tama yang berasal dari Kampar, Sumatera Indonesia.

Ketika usianya 18 tahun iaitu pada tahun 1927, tokoh ini mendalami ilmu di Mekah selama tiga tahun.

Sekembali ke tanah air, beliau menyambung pengajiannya di Madrasah At Taufiqiyyah Kajang (nama asal SMKA Maahad Hamidiah Kajang sekarang) selama 10 tahun dan kemudian menjadi pendakwah dan guru agama di merata tempat di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan.

“Pembukaan madrasah ini berjaya menarik minat begitu ramai para pelajar untuk belajar pelbagai ilmu agama daripada tokoh ini.

Pesat berkembang

“Sekolah pondok itu begitu pesat berkembang sehingga wujudnya satu perkampungan kecil di situ,” katanya.

Pada tahun 2003 Yayasan Al Jenderami ditubuhkan bagi mentadbir pusat pengajian itu yang ahli lembaga pengarahnya terdiri daripada pelbagai latar belakang profesional dalam kerajaan dan tokoh korporat.

Sejak itu, pelbagai perkembangan berlaku yang membolehkan perkampungan itu muncul sebagai kompleks yang lengkap dengan pelbagai infrastruktur.

“Dalam kawasan seluas 20 hektar sekarang ini, kompleks yayasan dilengkapi dengan sebuah masjid, tadika, kelas agama dan fardu ain (KAFA), kelas-kelas pengajian, pejabat pentadbiran, asrama anak yatim dan warga emas, klinik, kedai koperasi, bistro dan hotel bertaraf tiga bintang,” jelasnya.

Menurut Kamarulzaman, selain sebagai pusat pengajian Islam, yayasan itu semakin terkenal kerana aktiviti-aktiviti yang bersifat dakwah, kebajikan, sosial dan ekonomi.

“Selain bakal menempatkan anak yatim, yayasan memberikan peluang kepada warga emas menghabiskan usia mereka untuk beribadat dan mendalami ilmu di sini.

“Mereka bukan seperti penghuni rumah warga emas atau perlindungan orang tua, tetapi mereka berada di sini dengan pilihan sendiri mereka kerana mahukan kehidupan yang mempunyai suasana seperti melakukan ibadat umrah atau haji di Mekah,” katanya.

Perkampungan itu mendapat perhatian dan sentiasa dikunjungi umat Islam. Setiap sebulan sekali mereka mengadakan sambutan Memperingati Rasulullah yang sering disebut sebagai Maulidur Rasul.

Sambutan itu lazimnya diadakan pada tarikh 12 Rabiulawal setiap tahun.

“Setiap kali mengadakan sambutan itu, ia mendapat sambutan dan begitu meriah. Ini kerana dalam majlis memperingati Rasulullah itu pelbagai acara lain juga diadakan.

“Ini termasuk menghidupkan semula amalan-amalan Rasulullah termasuk majlis akikah, potong jambul bayi, berhadrah, berqasidah, bernasyid dan menjamu anak yatim dan orang ramai.

“Acara ini bukan sahaja bagi melahir dan menguatkan kecintaan kepada Rasulullah tetapi merapatkan hubungan silaturahim sesama umat Islam tanpa mengira latar belakang,” kata Kamarulzaman.

Mereka yang ingin mempelajari dan mendalami kitab-kitab lama, maka di situlah tempatnya.

Kitab-kitab karangan ulama seperti Syed Daud Fatani, Sheikh Abdul Samad Al Palembangi, Syeikh Arshad Al Banjari, Tok Kenali dan ramai lagi menjadi rujukan utama di yayasan itu.

“Kitab-kitab yang terkenal ialah seperti Hidayatul Subyan, Bahrul Mazzi (karangan Idris Marbawi), Minhajul Abidin, Sairus Salikin dan banyak lagi,” katanya.

Tahun lalu, Yayasan Al Jenderami mengambil inisiatif mengadakan Majlis Ijtima Ulama Pondok Senusantara.

Mereka tidak sahaja berjaya mengadakan pelbagai program dan aktiviti berkaitan tetapi yang menariknya mereka berjaya mengumpulkan ramai ulama dari seluruh Nusantara dari Indonesia, Singapura, Pattani, Narathiwat, Songkla dan dari Malaysia sendiri.

Lebih menarik apabila mereka dapat bertemu dengan nasab atau keturunan ke-18 Sultanul Aulia, Sheikh Abdul Qader Al Jailani, iaitu Syed Afeefuddin Al Syed Abdul Qadir Mansuruddin Al Qaylani, yang dijadikan tetamu kehormat.

“Begitupun dari masa ke masa kami sering menjemput ramai ulama dari negara-negara Asia Barat terutama Mesir, Arab, Jordan sehinggalah ulama dari negara Barat terutama dari Perancis, Jerman dan United Kingdom,” katanya.

Agensi pelancongan

Selain itu, yayasan itu juga mempunyai agensi pelancongan sendiri untuk membawa umat Islam melakukan pelbagai ziarah terutama mengunjungi institusi Islam bertaraf moden atau pondok di seluruh Nusantara.

“Ini termasuk melawat tempat-tempat bersejarah seperti Wali Songo. Malah jika kita mengerjakan umrah di Tanah Suci Mekah atas dasar hubungan baik kita selama ini, kita akan dibawa ke tempat-tempat bersejarah yang masih banyak di sana dan tidak pernah di bawa oleh mana-mana agensi lain sebelum ini,” katanya.

Mereka turut mengeluarkan pelbagai produk terutama makanan ringan, jahitan dan sebagainya yang diusahakan oleh para pelajar dan penduduk di situ.

Selama tiga hari bermula Jumaat minggu hadapan, misalnya, yayasan akan mengadakan Majlis Memperingati Ummul Mukminin, Saidatina Siti Khadijah Al Kubra di mana terdapat pelbagai aktiviti menarik dijalankan.

Institusi Pondok pada era zaman yang moden ini, kata Kamarulzaman, masih relevan dan patut disokong.

“Kami mendapat kelulusan pihak berkenaan di mana di sini juga kami akan mengadakan Pusat Pemulihan dan Rawatan terhadap penagih-penagih dadah menggunakan pendekatan holistik.

“Kami akan menggunakan pendekatan agama bagi mengembalikan semula nilai kemanusiaan yang hilang pada penagih tersebut,” katanya.

Menurut beliau, kawasan seluas lima hektar berhampiran Kampung Baru itu dikenal pasti untuk membangunkan pusat itu.

Yayasan Al Jenderami, kata Kamarulzaman, adalah badan yang bebas daripada mana-mana pengaruh politik dan agama yang ekstrem.

“Kami berada di tengah-tengah. Kami cukup sederhana bagi memperlihatkan Islam itu adalah indah, mudah dan begitu praktikal,” katanya.

Kongsi Konten di :
Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0830&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4omVqsIhx

© Utusan Melayu (M) Bhd

Mencanai jiwa merdeka ulul-albab

ARKIB : 27/08/2006
Oleh: DR. ASYRAF WAJDI DUSUKI
Khamis ini kita akan menyambut ulang tahun kemerdekaan negara yang ke-49. Dalam usia kemerdekaan yang masih boleh dianggap terlalu muda ini, pastilah memerlukan setiap warga untuk sentiasa bermuhasabah dan menilai secara objektif akan makna kemerdekaan sebenar.

Yang pasti hari kemerdekaan yang disambut saban tahun bukan sekadar rutin tahunan tanpa makna dan haluan. Ia juga bukan setakat upacara riuh-rendah pengibaran Jalur Gemilang tanpa tujuan. Lebih malang lagi jika hari penuh bersejarah ini hanya dipenuhi dengan gegak-gempita pesta-pestaan yang tercabut akar budaya dan nilai-nilai keagamaan.

Persoalannya apakah selepas 49 tahun merdeka, rakyat benar-benar bebas daripada belenggu kongkongan dan penjajahan? Apakah kemerdekaan yang ditebus daripada penjajah Barat benar-benar telah membenamkan saki-baki jiwa hamba dalam diri setiap warganegara?

Dari satu sudut, masyarakat hari ini boleh dianggap bebas daripada belenggu penjajahan fizikal, namun jiwa dan pemikiran mungkin masih lagi terbelenggu dan terjajah. Penjajahan Barat yang berlangsung lebih 400 tahun rupa-rupanya telah berjaya membiakkan sejenis penyakit jiwa hamba di kalangan sebahagian umat kita.

Jiwa hamba yang masih mencengkam inilah yang membuka jalan kepada proses penjajahan budaya hingga lahirnya generasi pengagum budaya bekas tuannya. Ketaksuban mendaulatkan budaya asing telah merubah keperibadian mereka kepada gaya hidup hedonistik melampau, keseronokan rakus, hiburan melulu hingga mengakar sikap materialistik dan individualistik dalam diri.

Natijahnya lahirlah manusia-manusia sintetik (tiruan) yang terhakis jati diri dan terputus akar budaya Melayu-Islam. Pemikiran dan perawakan lebih bercitrakan Barat hingga membudaya gaya hidup sintetik dalam pelbagai bidang - muzik, filem, fesyen dan lain-lain. Apa sahaja yang didatangkan dari Barat dianggap memenuhi citra kemodenan sebaliknya budaya sendiri diremehkan.

Tidak hairanlah jika hari ini wujud sikap memperlekehkan budaya hatta bahasa sendiri lantaran terlalu taksub pada pemikiran, gaya hidup dan cita rasa keinggerisan. Budaya yang tidak lagi berakar kepada akidah turut menatijahkan pelbagai gejala sosial dan keruntuhan akhlak yang serius di kalangan muda-mudi.

*Membunuh

Anak tidak lagi menghormati orang tua, pelajar mengugut guru, malah ada remaja yang sanggup membunuh atau mencederakan sesiapa sahaja yang didendami demi memuaskan gelodak nafsu yang tidak terbimbing dengan norma tauhid dan nilai-nilai keislaman sejati.

Menyedari kegawatan inilah maka usaha mencanai jiwa merdeka harus disemarakkan di kalangan generasi muda kini. Bangsa yang berjiwa merdeka adalah bangsa yang sensitif dengan maruah dan martabatnya. Mereka tahu mahalnya harga maruah dan martabat hingga sanggup mempertahankannya. Bangsa berjiwa merdeka juga adalah bangsa yang kaya dengan cita-cita dan daya usaha. Mereka tahu apa yang harus dikerjakan tanpa dikerah, tanpa diperintah.

Pembentukan jiwa merdeka harus dimulai dengan pembentukan generasi berteraskan doktrin tauhid yang luhur. Umat Islam yang telah menjalani indoktrinasi tauhid pasti bebas daripada belenggu jiwa hamba. Ini kerana pengesaan kepada Tuhan bererti secara sedar ia telah menolak pengabdian kepada sesiapa selain Allah. Ia sekaligus melahirkan sebuah generasi berorientasikan keilmuan yang cukup dinamik yang bukan sahaja memiliki ketajaman fikiran malah hati mereka sentiasa terpaut pada ingatan akan kebesaran Allah (zikrullah).

Integrasi antara unsur fikir dan zikir inilah yang merangsang jiwa merdeka dalam diri setiap individu. Generasi ini diistilahkan al-Quran sebagai generasi ulul-albab iaitu generasi yang terbina di atas asas keimanan kukuh dan keupayaan intelektual yang tinggi hingga mampu mencetuskan idea-idea baru yang kreatif dan inovatif sekali gus menterjemahkannya dalam bentuk tindakan yang praktis. Allah turut menukilkan sifat generasi ini di dalam al-Quran: Mereka itu yang mengingati Allah sambil berdiri dan duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka sentiasa memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi. (Ali-Imran: 191).

Pembentukan generasi ulul-albab yang menyepadukan unsur-unsur ketuhanan dan nilai-nilai akliah sebagaimana acuan al-Quran ini jugalah yang pernah meletakkan umat Islam dalam lembaran sejarah sebagai pelopor kemajuan sains dan pelbagai cabang ilmu selama beratus-ratus tahun lamanya.

Justeru dalam era globalisasi yang mendedahkan masyarakat kepada pelbagai pengaruh budaya luar kini, usaha bersepadu harus disasarkan ke arah penjanaan modal insan berjiwa merdeka dan berorientasi ulul-albab. Tanpa jiwa merdeka, sesuatu bangsa tidak akan mampu mencipta kegemilangan dalam sejarahnya. Tanpa ciri-ciri ulul-albab pula, negara tidak akan mampu menjelmakan sebuah bangsa berdaya juang dan berdaya saing bagi mendepani cabaran semasa.

Akhirnya yang tinggal hanyalah sebuah bangsa berkualiti buih yang rapuh dan tidak kekal lama sebagaimana terungkap dalam al-Quran: Ada pun buih itu, akan hilang sebagai suatu yang tidak ada harganya; ada pun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Maka demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan. (Ar-Ra’d: 17)
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0827&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4olx418M8

© Utusan Melayu (M) Bhd

Khamis, 3 Ogos 2017

PERINDUSTRIAN DI JERMAN

Oleh-AHMAD BIN YAAKOB
1.Sejarah perindustrian di Jerman
Perkembangan perindustrian di Jerman pada abad ke-19-20.
Perkembangan perindustrian kedua di Jerman
Pengenalan penjanaan kuasa hidroelektrik
Kewujudan syarikat gergasi pertama industri
Penciptaan teknologi
Pembukaan lombong arang batu dan bijih  besi
Kemunculan pengusaha terkemuka
Pelaburan dalam penyelidikan
Perkembangan industri kulit
Pembangunan syarikat kimia dan elektrik.[1]
Faktor perkembangan perindustrian di Jerman
a.Penyatuan Jerman menyebabkan Jerman muncul sebagai negara industri yang unggul.
b.Penubuhan kesatuan kredit memberi bantuan kewangan kepada pengusaha industri.
c.Penghapusan sistem guild menggalakkan pertumbuhan ekonomi.
d.Kemajuan dalam arang batu dan besi yang banyakerangsang peridustrian .
e.Campur tangan kerajaan dalam industri membantu meningkatkan hasil pengeluaran dengan mengamalkan dasar memberi perlindungan kepada sektor perindustrian.
f.Pertambahan pendudukkesan dari perpindahan penduduk luar bandar .
g.Pertumbuhan sektor perindustrian.
h.Perkembangan industri perkapalan telah membawa pembinaan kapal berkuasa wap dan kesannya barangan dapat dihantar dengan cepat.
i.Penubuhan kapal dapat mengawal bekalan barangan dalam industri.
j.Kemunculan bank memberikan modal kepada pengusaha-pengusaha.[2]



[1]“Perindustrian di Jerman ”dalam Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah Penggal 1, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),126
[2] Ibid,127

Selasa, 1 Ogos 2017

Pertanian di England abad ke-17-18.

oleh-AHMAD  BIN YAAKOB
Menjelang akhir abad ke-17, tercetus revolusi yang dikenali sebagai Revolusi Pertanian di England.Revolusi Pertanian meletakan asas bagi kemunculan Revolusi Perindustrian di England.[1]
Hasil pembelajaran: Mmembincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang pertanian.
Latar belakang pertanian di England
1.Pengeluaran makanan secara besar-besaran
2.Sistem pemilikan tanah
3.Akta pemagaran tanah
4.Kaedah pertanian baru
5.Kaedah penternakan baru
6.Pengenalan pertanian campur
7.Ciptaan baru
8.Penggunaan baja
9.Pembinaan saliran
Latar belakang pertanian di England
1.Pengeluaran makanan secara besar-besaran kerana perubahan sistem pemilikan tanah, penggunaan kaedah saintifik dan kaedah pemasaran produk yang berkesan.
2.Sistem pemilikan tanah terbahagi kepada dua iaitu tanah persendirian dan pemilikan tanah awam.
3.Akta pemagaran tanah menyebabkan tuan tanah membeli tanah awam dan aktiviti pertanian dijalankan secara besar-besaran.
4.Kaedah pertanian baru seperti sistem penanaman bergilir, memperkenalkan tanaman baru tunip dan ubi kentang.
5.Kaedah penternakan baru untuk membesarkan binatang ternakan dengan cepat untuk bekalan daging dan bulu binatang.
6.Pengenalan pertanian campur melibatkan tanaman dan ternakan.
7.Ciptaan baru untuk meningkatkan pengeluaran seperti Jethro Tull (menggali dan menugal), bajak tiga segi untuk membajak tanah, alat mengetam, alat memukul dan alat menumbuk bijiran, penciptaan jentera berkuasa wap.
8.Penggunaan baja tiruan dan baja asli daripada najis binatang.
9.Pembinaan saliran dapat menyalirkan kawasan pertanian yang luas.[2]





[1]Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Sejarah Dunia 1500-1955 (Shah Alam: Oxford Fajar 2013),232.    
[2]“Perkembangan ekonomi pertanian di England”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah Penggal 1 , (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013) 122 .