Oleh-AHMAD
BIN YAAKOB
1.8.2 Hasil Pembelajaran
Membincangkan bentuk perhubungan luar - naungan melalui pembayaran jizyah
Khalifah al-Rasyidin
abad ke-7M (601 - 699 M) dan Khalifah Umayyah abad ke-7-8M
Maksud
naungan.
Naungan merujuk kepada perlindungan yang diberikan oleh
kerajaan yang lebih kuat dan berpengaruh terhadap kerajaan yang lemah atau yang
berjaya dikuasai melalui kempen ketenteraan.[1]
1.Naungan-Zaman Khulafa al-Rasyidin, naungan melalui pembayaran jizyah ke
Atas kafir zimmi
dan al-Mustakim
. Definisi jizyah
Kadar jizyah - jizyah secara baik dan jizyah secara
paksaan
Syarat-syarat jizyah
Naungan yang
berhak diterima melalui pelaksanaan jizyah
a. Hak mendapat perlindungan
- ancaman luar, kezaliman,nyawa dan harta benda
b. Hak mendapat
kehormatan diri
c. Hak kebebasan beragama
d. Hak memperolehi perlindungan (kebajikan) waktu miskin dan pada hari tua
e. Hak kebebasan
bekerja dan memegang jawatan
dalam kerajaan
f Kafir zimmi dan
al-Mustakimberkewajipan menunaikan tanggungiawab terhadap negara Islam :
a. Menghormati
undang-undang Islam
b. Menghormati
syiar dan umat Islam
c. Bersama-sama mempertahankan negara Islam
d. Bersama-sama membangunkan negara Islam.[2]
Perubahan
dasar pelaksanaan jizyah zamanNabi
Muhammad SAW dan Khalifah Abu Bakar
- jizyah diambil daripada wilayah bukan Islam yang bernaung di bawah negara Islam.
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah zaman Khalifah Umar – jizyah diambil daripada orang
kafir zimmi yang tinggal dalam negara
Islam.
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah pada zaman Umaiyyah
(Khalifah Abdul Malik bin Marwan) - jizyah diwajibkan ke
atas kafir zimmi (Mawali) yang memeluk
Islam dan golongan agama (rahib)
- satu bentuk diskriminasi Arab dan bukan Arab – jizyah
sumber kewangan penting
negara - penubuhan Diwan
al-Kharaj
Perubahan dasar pelaksanaan jizyah pada zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz
- jizyah ke atas
kafir zimmi dihapuskan untuk menarik
mereka memeluk Islam, menghapuskan amalan diskriminasi terhadap golongan Mawali dan menggalakkan asimilasi golongan Mawali dan bukan
Arab. Kadar jizyah dikurangkan.
Namun khalifah-khalifah Umayyah seterusnya telah mengembalikan dasar diskriminasi terhadap golongan Mawali -dikenakan jizyah.[3]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan