Isnin, 17 September 2018

ANALISIS BAHAGIAN B : SEJARAH ASIA TENGGARA 2013-2017

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Tema 1 Masyarakat
13
13
u
14
14
u
15
15
u
16
17
INSTITUSI PEMERINTAHAN
Konsep  raja di Thailand dan Vietnam








Peranan raja di Thailand
/







Peranan rajaVietnam-politik,ekonomi,sosial




/



Institusi kemaharajaan di Vietnam,Thailand






/

Konsep dan hierarki pembesar Vietnam








Konsep dan hierarki pembesar Thailand








Sistem pembesar di Thailand



/




Sistem pembesar di Vietnam








SISTEM SOSIAL








Konsep dan susun lapis masyarakat Vietnam








Konsep dan susun lapis masyarakat Indonesia








SISTEM EKONOMI








Ciri-ciri ekonomi tradisional di Vietnam
/







Ekonomi tradisional masyarakat Indonesia







/
Ekonomi komersial di Vietnam








Ekonomi komersial di Indonesia








TEMA 2 :TRANSFOMASI MASYARAKAT








Faktor perluasan kuasa asing di Indonesia








Faktor perluasan kuasa asing diMyanmar








Cara perluasan kuasa asing di Indonesia








Cara perluasan kuasa asing di Myanmar








PENENTANGAN TERHADAP KUASA ASING








Faktor penentangan terhadap Belanda






/

Sebab penentangan di Myanmar.








Peranan tokoh Diponegoro








Peranan Raja Thibaw.








PENGUBAHSUAIAN PENTADBIRAN EKONOMI DAN PENDIDIKAN
British-Kesan pentadbiran tempatan Myanmar




/



Pengkomersialan ekonomi tradisional Indonesia


/


/


Dasar pendidikan Belanda di Indonesia

/






Perkembangan pendidikan di Myanmar








TEMA 3: NASIONALISME DAN PEMBENTUKAN
Faktor-faktor kemunculan semangat nasionalisma di Indonesia dan Myanmar.
/







Faktor-faktor kemunculan semangat nasionalisma di  Myanmar.








Gerakan nasionalisme-Parti politik dan persatuan








Sarekat Islam








PNI- Parti Nasionalisme Indonesia








YMBA








Poor Man’ Party








PERJUANGAN MENCAPAI KEMERDEKAAN
Dasar dan kesan pendudukan Jepun di Indonesia



/




Dasar dan kesan pendudukan Jepun di Myanmar








PERJUANGAN SECARA BERPERLEMBAGAAN BERSENJATA
Penentangan berperlembagaan di Myanmar








Penentangan berperlembagaan  di Indonesia








Penentangan secara bersenjata di Myanmar








Penentangan secara bersenjata di Indonesia








KEMERDEKAAN








Langkah mecapai kemerdekaan di Myanmar







/
Langkah mencapai kemerdekaan di Indonesia








PENGISIAN KEMERDEKAAN








Sistem pemeritahan Republik Filipina

/






Sistem Raja Berperlembagaan Thailand




/



Demokrasi Berparlimen Filipina







/
TEMA 4 PENGISIAN KEMERDEKAAN








Pembangunan Ekonomi Filipina








Pembangunan Ekonomi Thailand 1958-1990-an






/

PEMBINAAN NEGARA  BANGSA








Bentuk pemerintahan di Filipina








Bentuk pemerintahan di Thailand








SUMBANGAN TOKOH








Macapagal








Phibun Songkram


/





PERHUBUNGAN LUAR








dasar Luar Filipina
/







Penglibatan Filipina dalam organisasi antarabangsa



/




FILIPINA-SEATO








ASEAN








THAILAND-PBB








Penglibatan Thailand dalam SEATO





/


ASEAN









Ahad, 16 September 2018

TANAH RANCANGAN FELDA JENGKA 7

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Tanah Rancangan Felda Jengka 7 terletak dalam daerah Maran, iaitu 17 kilometer dari bandar Maran. Tanah rancangan Felda Jengka 7 ini telah dibangunkan pada tahun 1969. Felda Jengka 7 mempunyai dua peringkat pembangunan. Peringkat pertama merangkumi tanah seluas 1,410.97 hektar dan Peringkat Kedua seluas 241.29 hektar. Keseluruhannya keluasan Tanah Rancangan Felda Jengka 7 ini meliputi 1,652.26 hektar yang ditanam dengan getah. Sementara 120 hektar pula adalah tanah perkampungan.

    PEJABAT FELDA JENGKA 7

Sabtu, 15 September 2018

Mengembala kambing sunah Rasulullah

ARKIB : 18/05/2009
Susunan SITI AINIZA KAMSARI
PEPERANGAN FUJJAR tentunya memberikan pengalaman yang menguji kekuatan, kepintaran, kepantasan dan kecekapan Rasulullah SAW. Namun untuk menjadi pemimpin umat malah pemimpin atau ketua dalam keluarga yang berjaya perlu mempunyai pengalaman yang lebih berkaitan tanggungjawab berat itu.

Oleh itu baginda mendapatkan semua pengalaman untuk menjadi pemimpin yang baik dengan menghabiskan sebahagian usia muda baginda sebagai pengembala kambing!

Kambing-kambing peliharaan baginda itu merupakan milik keluarga dan dikatakan juga mengambil upah mengembala kambing yang dimiliki oleh penduduk Mekah.

Namun tugas ini sebenarnya mempunyai falsafah yang unik lagi tinggi. Ia tidak sekadar mengembala kambing supaya tidak berkeliaran dan hilang dari kawalan.

Oleh kerana semua nabi sebelum ini pernah menjadi pengembala ternakan semasa mereka menjalankan amanah sebagai pembawa ajaran dari Allah. Lalu pengikut Rasulullah bertanya sendiri kepada baginda: "Adakah Wahai Rasulullah juga pernah menjadi gembala?" Lalu baginda menjawab: "Ya, selama beberapa waktu saya mengembalakan domba milik penduduk Mekah di daerah Qararit".

Justeru, kita hayati apa yang ditulis oleh penulis sejarah terkenal, Hussein Haekal mengenai corak kehidupan Rasulullah sebelum baginda mendirikan rumahtangga dengan wanita bangsawan yang terkenal, Siti Khadijah Khuwailid ini.

Kata Haekal, seperti yang kita ketahui, Perang Fijar atau Fujjar itu berlangsung hanya beberapa hari saja setiap tahun. Selebihnya masyarakat Arab kembali meneruskan pekerjaan masing-masing.

Pahit getirnya peperangan yang tergores dalam hati mereka tidak akan menghalangi mereka daripada kegiatan perdagangan, menjalankan riba, minum minuman keras serta pelbagai macam kesenangan dan hiburan dengan sepuas-puasnya.

Maka adakah Nabi Muhammad juga ikut serta dengan mereka dalam hal-hal yang seperti ini? Atau sebaliknya?

Menurut Haekal, telah berlaku pelbagai gejala yang teruk melanda anak-anak muda di kota Mekah ketika itu.

"Sudahlah mereka tinggal di pinggiran Mekah, yang tidak mempunyai mata pencarian, hidup dalam kemiskinan dan kekurangan namun merekalah yang ikut hanyut dalam hiburan itu.

"Bahkan di antara mereka lebih gila lagi dari golongan ternama Mekah dan bangsawan-bangsawan Quraisy dalam menghanyutkan diri dalam kesenangan demikian itu," katanya.

Akan tetapi Nabi Muhammad kata Haekal adalah anak muda yang ingin melihat, mendengar dan mengetahui.

"Itu sifat yang ditunjukkan oleh baginda," kata penulis sejarah Nabi yang terkenal ini.

Oleh itu baginda tidak ikut serta seperti yang dilakukan teman-temannya dari anak-anak bangsawan kerana baginda lebih berminat untuk memiliki pengetahuan berbanding berhibur dan menjauhi hidup ber foya-foya.

"Baginda mendambakan cahaya hidup yang akan lahir dalam segala manifestasi kehidupan dan yang akan dicapainya hanya dengan dasar kebenaran.

"Kenyataan ini dibuktikan oleh jolokan yang diberikan kepadanya dan pembawaan yang ada dalam dirinya.

"Itu sebabnya, sejak zaman kanak-kanak gejala kesempurnaan, kedewasaan dan kejujuran hati sudah tampak, sehingga penduduk Mekah semua memanggilnya Al-Amin (yang dapat dipercayai)," kata Haekal.

Ini menyebabkan baginda lebih banyak merenung dan berfikir melalui pekerjaannya menggembalakan kambing sejak sejak usia remaja baginda.

Baginda sendiri dikatakan begitu gembira dengan tugas sebagai pengembala kambing itu.

Haekal dapat mengutip kata-kata rasa gembira baginda di saat-saat mengembala ternakan itu, iaitu: "Nabi-nabi yang diutus Allah, kesemua mereka mengembala kambing. Ini termasuklah Nabi Allah Musa, Nabi Allah Daud sehinggalah aku sendiri meneruskan usaha murni ini mengembala kambing milik keluarga ku di Ajyad.

"Baginda mempunyai hati yang terang, menjalankan tugas dalam udara yang bebas di siang hari sehinggalah membawa kepada kemilau bintang di langit apabila malam menjelma.

"Ini menjadikan tugas baginda itu amat sesuai dan serasi untuk pemikiran dan merenung kejadian alam bagi mendapatkan sesuatu di atau penafsiran tentang penciptaan semesta ini," katanya.

Baginda membawa kambing-kambingnya jauh merentas padang sehinggalah ke kaki-kaki gunung dan bukit, jauh dari kesibukan kota Mekah.

Namun apabila kambing-kambing yang ada di hadapan Nabi Muhammad itu menarik kesedaran dan perhatiannya supaya jangan ada serigala yang akan menerkam kambing-kambing itu atau jangan sampai ada yang hilang dan sesat lalu baginda tidak lagi dalam dunianya yang tersendiri itu.

Baginda akan berusaha segenap tenaga dan akal pemikiran terhadap tahap keselamatan kambing-kambingnya itu.

Baginda akan mengawal dan memastikan sepenuhnya supaya ternakan tersebut dapat meragut rumput tanpa gangguan, hidup dan membiak dengan banyaknya.

Namun seperti yang ditulis oleh pakar sejarawan yang lain, Jaafar Subhani, apa yang penting mengembala kambing mengajar baginda supaya meningkatkan kesabaran dan ketabahan dalam 'memimpin' kambing-kambing itu.

Setiap ekor kambing akan mempunyai kerenah mereka yang tersendiri, begitu juga yang bakal dihadapi oleh baginda ketika baginda memimpin umat manusia.

"Apabila seseorang itu dapat menanggung kesukaran dalam menguruskan haiwan, yang tidak mempunyai akal dan kearifan, maka tentunya dia juga dapat bertanggungjawab untuk memimpin manusia yang sesat akal fikiran dan cara hidup mereka," kata Jaafar.

Malah dikatakan terdapat hadis Rasulullah sendiri yang menyebut: "Allah tidak mengangkat seorang nabi pun yang sebelumnya tidak dijadikan pengembala supaya mereka dapat belajar bagaimana hendak membimbing manusia."

Namun ada ketikanya, baginda hampir terpukau juga dengan kilauan segala macam maksiat dan hiburan yang berleluasa di Kota Mekah.

Ini apabila pada suatu hari ketika baginda menggembala kambing dengan seorang kawannya berkata bahawa baginda ingin bermain-main seperti pemuda-pemuda lain dengan menyertai pelbagai hiburan di kota Mekah dengan meminta kawannya itu menjaga kambing-kambing peliharaan baginda.

Tetapi sesampainya di hujung kota Mekah, perhatiannya tertarik pada suatu pesta perkahwinan dan baginda ingin hadir di tempat itu.

Tetapi tiba-tiba baginda terjatuh dan tertidur.

Begitu juga pada malam berikutnya, baginda lagi sekali cuba hendak mengunjungi Mekah, dengan maksud yang sama.

Baginda telah terdengar dari jauh kemeriahan irama muzik yang indah, seolah-olah turun dari langit.

Ini membuatkan baginda terleka namun menyebabkan baginda akhirnya tertidur lagi sehingga keesokan paginya.

Lagi sekali baginda gagal menyertai hiburan seperti pemuda-pemuda yang lain dan bagai direncanakan oleh Allah supaya baginda tidak terlibat dalam hiburan yang bakal melalaikannya.

Sebagai pengembala kambing tentunya tidak menjanjikan keuntungan, jauh sekali kemewahan tetapi baginda lebih mengejar 'kemewahan' yang menjanjikan kekuatan kepada jiwa dan minda. Semua ini diperolehi walau sekadar bergelar pengembala kambing!

Baginda sendiri pernah menyebut, "Kami adalah golongan yang hanya makan bila merasa lapar, dan bila sudah makan tidak sampai kenyang!"

Mengembala kambing bukan sekadar satu tradisi lama, wajar sekali dijayakan oleh kalangan anak-anak muda hari ini. Tidak sahaja untuk tujuan komersial tetapi bagi melahirkan pemimpin yang tabah dan tahan lasak sebagaimana yang menjadi rahsia di sebalik kejayaan si pengembala kambing, Nabi Muhammad SAW.



SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0518&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm#ixzz5RDctIGXJ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Rabu, 12 September 2018

Peluasan kuasa asing di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19

2. TRANSFOMASI MASYARAKAT
2.1 Peluasan kuasa asing di Indonesia dan  Myanmar pada abad ke-19
Oleh-AHMAD BIN YAAKOB
Hasil pembelajaran-membincangkan faktor dan cara perluasan kuasa asing di Indonesia dan Myanmar pada abadke-19
Pengertian/konsep.
Perluasan kuasa asing merupakan aktiviti memperluaskan autoriti sesebuah negara menerusi perolehan tanah jajahan  bagi menguasai politik dan ekonomike atas negara lain. Menurut George Nadel dan Perry Curtis, imperialisme ialah proses perkembangan kuasa melalui campur tangan secara langsung atau tidak langsung terhadap politik dan ekonomi sesebuah kerajaan, bangsa atau masyarakat ke atas bangsa dan masyarakat yang lain.[1]  
Abad ke-19 merupakan zaman imperialisme Barat terhadap negara-negara Asia Tenggara. Pada mulanya, peluasan kuasa Barat adalah untuk menguasai kepentingan perdagangan rempah sahaja tetapi   berlaku Revolusi Perindustrian di Eropah, peluasan kuasa Barat semakin rancak sehingga berjaya menjajah hampir semua negara di Asia Tenggara kecuali Thailand.

       Di samping tercetusnya Revolusi Perindustrian yang menyebabkan peluasan kuasa Barat, terdapat juga faktor-faktor lain. Indonesia di bawah kuasa Belanda manakala Myanmar di bawah kuasa British. British juga meluaskan pengaruh dan'kuasanya di Kepulauan Indonesia terutamanya Pulau ]awa setelah termeterai Surat-surat Kew. Indonesia dikuasai oleh Belanda melalui perjanjian dan peperangan manakala di Myanmar, tercetusnya Perang Inggeris-Myanmar I yang memperlihatkan British berjaya menguasai Myanmar Hilir melalui Perjanjian Yandabo. Kawasan Pegu dikuasai selepas Perang Inggeris-Myanmar II dan seluruh Myanmar Hulu jatuh ke tangan British selepas Raja Thibaw kalah dalam Perang Inggeris-Burma III.
2.1.1 Peluasan Kuasa Asing di Indonesia
a.Faktor-faktor dan cara perluasan kuasa asing di Indonesia.
Belanda mula bertapak di Kepulauan Indonesia selepas peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Ambon pada tahun 1623. Pengaruh Belanda diperkukuhkan melalui peranan Syarikat Hindia Timur Belanda (V.O.C.). Belanda menubuhkan pusat pentadbirannya di Betawi.Namun, penguasaan Belanda tertumpu di Pulau Jawa yang kaya dengan tanah yang subur untuk kegiatan pertanian kopi, padi, dan sebagainya.Belanda meluaskan kuasanya ke pulau-pulau luar pada pertengahan abad ke-19 atas sebab-sebab tertentu.Belanda berjaya meluaskan kuasanya ke seluruh Indonesia pada awal abad ke-20.Selain Belanda, kuasa British juga bertapak di Indonesia terutamanya di Pulau Jawa.[2]
Peluasan Kuasa British di Indonesia
Faktor Peluasan Kuasa British
I Surat-surat Kew
Negara Belanda jatuh ke tangan Perancis pada tahun 1795 semasa Perang Napoleon meletus di Eropah. Raja Belanda, iaitu Raja William V melarikan diri ke Britain.
Raja Wiliam V menandatangani Surat-surat Kew dengan Britain.Berdasarkan Surat-surat Kew semua jajahan takluk Belanda di seberang laut akan diserahkan kepada British buat sementara sehingga tamatnya Perang Napoleon. Usaha ini bertujuan untuk mengekalkan jajahan takluk Belanda dikuasai oleh Perancis.
 Ini bermakna semua pegawai Belanda di seberang laut mesti menyerahkan jajahan takluk Belanda kepada British. Berikutan daripada arahan tersebut, Sir Stamford Raffles telah menduduki Pulau Jawa,Palembang,Makasar,dan kawasan lain di Kepulauan lndonesia.
Ancaman Perancis
Memang menjadi cita-cita kerajaan British di India untuk menawan Pulau Jawa bagi menghapuskan kekuasaan dan pengaruhPerancis di Hindia Timur khasnya di Pulau Jawa.
Jika British dapat menawan Pulau Jawa, mereka akan dapat menghalang Perancis daripada menggunakan Jawa sebagai pangkalan untuk menyerang British di India.
British juga memerlukan sebuah pangkalan di Timur kerana pangkalannya di Pulau Pinang dan Bangkahulu tidak begitu berkesan.
Cara Peluasan Kuasa British di Indonesia
Amalan dasar liberal
Raffles dilantik sebagai Leftenan Gabenor Jawa setelah berjaya menduduki Pulau Jawa pada tahun 1811.Beliau mentadbir Pulau Jawa dengan bantuan Dewan Penasihat yang dianggotai oleh pegawai-pegawai British dan bekas pegawai Belanda semasa pemerintahan  Marshal Daendels seperti Munthinghe, Gillespie, Grassen dan Runtingle.

Raffles mengamalkan dasar liberal terhadap pembesar-pembesar tempatan. Pada tahun 1811, beliau telah menandatangani perjanjian dengan Susuhunan Surakarta untuk memulangkan semula wilayah yang dahulunya  diambil oleh Daendals (Gabenor Jeneral Hindia Timur). Sebagai balasan, Susuhunan Surakarta mengakui kedaulatan dan kekuasaan British.

Melalui peperangan
Pada tahun 1811, Muthinghe menjalin perjanjian dengan Sultan Hamengkubuwono II tetapi sultan tidak mematuhi perjanjian tersebut. Sultan Hamengkubuwono II berusaha memperkukuh tenteranya dan membina kubu pertahanan untuk menentang kekuasaan British.

Disebabkan tindakan Sultan Hamengkubuwono  berlaku perang antara pihak Sultan Hamengkubuwono dengan Rafiles. Raffles memperoleh kemenangan dan berjaya menangkap Sultan Hamengkubuwono.

Sultan dibuang negeri dan puteranya menaiki takhta Jogjakarta dengan gelaran Sultan Hamengkubuwono III.Kemenangan Rafiles dalam perang tersebut berjaya mengukuhkan kekuasaan British terhadap Pulau Jawa.

Pada tahun 1812, Raffles berjaya mengalahkan Palembang dalam satu peperangan. Palembang menyerahkan Pulau-pulau Bangka dan Bellinton kepada British. Selain itu, Raffles juga meluaskan kuasa British ke Madura, Bali, Banjarmasin, dan Borneo Barat.
Bantuan Kepada Pemerintah.
 Rakyat Bantam yang diketuai oleh Pangeran Ahmad bangun menentang Sultan Muhammad kerana tidak bersetuju dengan pelantikan Sultan Muhammad sebagai raja.
 Raffles membantu Sultan Muhammad menghapuskan penentangan Pangeran Ahmad dan berjaya menangkap Pangeran Ahmad dan beliau dibuang negeri ke Banda.
Pembukaan Terusan Suez 1869
 Perkembangan ini menjadikan Selat Melaka semakin penting sebagai kerana pulau-pulau dijadikan pelabuhan jalan perdagangan antara Timur dan Barat.
Keadaan tersebut membimbangkan Belanda kerana pelabuhan Iuar yang berhampiran dengan Jawa sesuai menjadi tempat persinggahan oleh mana-mana kuasa Barat.
Perkembangan kegiatan perdagangan
Beberapa peristiwa yang berlaku di Timur mendorong perkembangan kegiatan perdagangan antara Timur dengan Barat.
Negara Cina dipaksa membuka lebih pelabuhannya kepada perdagangan luar selepas kekalahannya dalam Perang Candu I (1839- 1842).
Jepun telah menamatkan dasar pemencilannya selepas kejatuhan Shogun Tokugawa dan bangkitnya Maharaja Meiji dalam Gerakan Pemulihan Meiji. OIeh sebab perkembangan tersebut jalan Iaut antara Eropah dengan negara Timur jauh melalui Asia Tenggara menjadi semakin Penting. Oleh itu, pulau-pulau luar yang belum dikuasai oleh mana-mana kuasa pasti akan meniadi sasaran kuasa Barat lain untuk dijadikan pangkalan persinggahan bagi kapal-kapal yang berulang alik di sepanjang jalan iaitu antara negara Timur Jauh dengan Eropah.
Perubahan dasar kerajaan
Sehingga pertengahan abad ke- I 9, pengaruh Belanda hanya tertumpu di Pulau Jawa dan beberapa buah pangkalan seperti Maluku, Palembang dan Makasar. Pengaruh Belanda ke atas pulau-pulau luar tidak jelas.
Mengikut Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, semua pulau ke selatan Singapura terletak di bawah pengaruh Belanda.Akantetapi,Belanda tidak meluaskan kuasanya ke pulau-pulau ini.
 Sistem Tanaman Paksa yang diperkenalkan di Pulau Jawa bukan sahaja berjaya mengatasi masalah kewangan negara Belanda malah dapatm membangunkan ekonominya.
Golongan iliberal dan kapitalis Belanda mula mendesak supaya kerajaan Belanda meluaskan kegiatan pertanian dan perdagangan ke pulau-pulau Iuar. Mereka mendesak supaya dasar perdagangan bebas diamalkan untuk mengaut lebih keuntungan.
Perluasan kuasa Belanda ke pulau-pulau luar bermula melalui pelaksanaan Dasar Liberal.




[1] Ruslan Zainuddin dan Abd Sukor Yusuf,AceAhead Teks STPM Sejarah Malaysia dan Asia Tenggara (1800-2000)Penggal 3  Edisi Kemaskini, (Shah Alam: Oxford Fajar,2013) ,294..  
[2]Ong Loo Chen, Pra U Teks STPM Penggal 3, (Bandar Baru Bangi:Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.,2013),302.

Selasa, 11 September 2018

SISTEM SOSIAL DI INDONESIA

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Hasil pembelajaran :menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Indonesia pada abad ke-19.
KONSEP SISTEM SOSIAL DI INDONESIA
Negara Indonesia mengamalkan sistem sosial yang bercorak tradisional berasaskan sistem feudal. Sistem sosial terdiri daripada golongan pemerintah dan golongan yang diperintah.
Susun lapis masyarakat di Indonesia.
1.Sultan/Raja
2.Kerabat Diraja.
3.Pembesar/Uleebalang/ Golongan Bangsawan/ Ulamak
4.Rakyat.[1]
       Sebelum kedatangan Belanda, Indonesia terdiri daripada beberapa buah kerajaan yang berasingan seperti kerajaan Mataram dan kerajaan Bantam di Jawa.Masyarakat di kerajaan-kerajaan tersebut mempunyai susun lapis tersendiri tetapi secara keseluruhannya terdapat hierarki atau susun lapis berbentuk piramid.

       Di Jawa Tengah, terdapat dua golongan, iaitu golongan pemerintah dan golongan diperintah. Lapisan teratas terdiri daripada kerabat diraja dan golongan bangsawan. Golongan diperintah menduduki lapisan bawah yang terdiri daripada rakyat biasa, iaitu petani, pekerja, pedagang, dan hamba.

       Raja dan kerabatnya mentadbir kawasan yang selalunya terdiri daripada kumpulan etnik mereka sendiri. Kerabat diraja membantu raja dalam pentadbiran di peringkat pusat dan mendiami kawasan ibu kota. Selain menjalankan tugas pentadbiran, mereka juga melaksanakan upacara keagamaan dan ritual di wilayah atau kerajaan mereka. Golongan pemerintah ini menguasai tanah dan perdagangan maritim. Raja dipandang sebagai pusat kosmos.

       Terdapat juga raja dan kerabat diraja yang memerintah negeri yang terdiri daripada beberapa kumpulan etnik, contohnya Jawa, Sumatera dan Kalimantan. Di kawasan Jawa, Sunda, Sulawesi Selatan, Maluku, dan Kalimantan, susun lapis masyarakat peribumi agak jelas.Golongan pemerintah dapat mengumpul harta dan menghantar anak-anak mereka ke sekolah.

       Di Jawa, raja, kerabat diraja, dan golongan bangsawan agak terasing daripada masyarakat disebabkan pengaruh agama dan tradisi. Golongan keturunan diraja dibahagikan mengikut darjat keturunan yang masingmasing mempunyai status dan prestij sendiri dalam masyarakat.Dalam masyarakat, status Priyayi dianggap lebih tinggi dan dihormati daripada status golongan lain. Priyayi merupakan golongan berkedudukan di Jawa seperti pegawai tinggi dalam kerajaan.

       Rakyat yang kebanyakannya petani membayar cukai dan amat setia kepada golongan pemerintah. Petani merupakan majoriti daripada masyarakat dan menjadi tunjang kegiatan ekonomi bagi seluruh kawasan. Indonesia merupakan sebuah negara agraria, maka kegiatan pertanian adalah lebih penting berbanding bidang lain.

       Hamba menduduki lapisan paling bawah. Kehidupan mereka bergantung kepada tuan mereka. Golongan ini biasanya dibebani dengan hutang-piutang.Di Jawa, lapisan masyarakatnya dipisahkan mengikut tahap bahasa yang berbeza, gelaran, dan peraturan perkahwinan.Pada akhir abad ke-19, susun lapis masyarakat di fawa agak kompleks apabila muncul satu golongan pegawai kerajaan dan profesional kesan daripada perkembangan pendidikan. Terdapat keperluan untuk melatih rakyatnya bagi memenuhi bidang perkhidmatan dalam kerajaan dan bidang perdagangan.
Kesimpulan
      Masyarakat peribumi di  Indonesia terpengaruh dengan unsur agama dan kepercayaan. Keadaaan tersebut menyebabkan mereka terlalu mentaati raja lmaharaja mereka.Selepas penjajahan Barat, susun lapis masyarakat  Indonesia mula melalui perubahan. Kedudukan dan kuasa tradisi golongan Bupati (Indonesia) dan Mandarin (Vietnam) merosot kerana mereka digantikan oleh pegawai Eropah atau golongan yang berpendidikan Barat.

4. BINCANGKAN SUSUN LAPIS MASYARAKAT DI INDONESIA SEBELUM KEDATANGAN KUASA BARAT.

A. Pengenalan.
- Sebelum kedatangan Belanda masyarakat di Indonesia boleh dibahagikan kepada dua golongan iaitu golongan pemerintah dan golongan diperintah. Golongan pemerintah terdiri dari raja/sultan, anak-anak raja, bangsawan, pembesar, priyayi dan pemimpin agama.
- Manakala golongan diperintah ialah rakyat biasa kebanyakannya adalah petani serta hamba merupakan lapisan yang paling bawah. Setiap golongan ini mempunyai peranan dan tanggung jawabnya yang tersendiri.
B. Isi-isi.
Golongan Pemerintah.
1. Raja/Sultan.
- Raja/Sultan berada pada kedudukan teratas dalam hierarki sosial  masyarakat Indonesia. Contohnya di Acheh dan Pulau Jawa. Sultan Acheh merupakan ketua agama Islam dan menjadi pelindung masyarakatnya.
- Sultan juga berkuasa mutlak dalam pemerintahan di wilayah jajahan takluknya. Baginda juga dianggap istimewa mempunyai sifat luar biasa dan berdaulat. Sultan dianggap Khalifah Allah dan pemimpin bagi umat Islam.
2. Kerabat Diraja.
- Kerabat diraja membantu raja/sultan dalam pentadbiran di peringkat pusat dan mendiami kawasan ibu kota. Selain menjalankan tugas pentadbiran, mereka juga melaksanakan upacara keagamaan dan ritual di wilayah atau kerajaan mereka. Golongan pemerintah ini menguasai tanah dan perdagangan maritim. Terdapat juga raja dan kerabat diraja yang memerintah negeri yang terdiri daripada beberapa kumpulan etnik, contohnya Jawa, Sumatera dan Kalimantan.
- Golongan ini dapat mengumpul harta dan menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Di Jawa, raja, kerabat diraja dan golongan bangsawan agak terasing daripada masyarakat disebabkan pengaruh agama dan tradisi. Golongan keturunan diraja dibahagi mengikut darjat keturunan masing-masing yang mempunyai status dan prestij tersendiri dalam masyarakat.
3. Pembesar/Uleebalang/Priyayi.
- Lapisan seterusnya diikuti oleh golongan bangsawan yang terdiri daripada kerabat diraja dan bukan kerabat diraja. Di Jawa, golongan priyayi atau bangsawan menjadi penghubung antara sultan dan rakyat. Hubungan antara keduanya amat rapat.
- Mereka juga merupakan pemimpin kerohanian atau agama dalam masyarakat Jawa. Priyayi kebiasaannya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan sultan atau kerabat diraja. Golongan ini juga berkuasa ke atas masyarakat peribumi dan ketua tempatan (bupati). Sementara di Acheh, kerabat diraja merupakan keturunan bekas sultan yang pernah memerintah Acheh.
- Pembesar atau Uleebalang juga mempunyai kedudukan yang tinggi dalam hierarki sosial di Indonesia terutamanya di Acheh. Mereka menggunakan gelaran Teuku dan merupakan tulang belakang pemerintahan dan pertahanan.
4. Ulama
- Di Acheh, ulama menjadi penasihat agama Islam kepada sultan. Mempunyai kedudukan tertinggi dan dihormati kerana ketinggian ilmu agamanya serta sering menjadi rujukan masyarakat. Ulama diberi gelaran Tengku sesuai dengan kedudukannya dalam masyarakat.

Golongan Diperintah.
1. Rakyat.
- Rakyat terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat. Mereka menjalankan aktiviti pertanian dan perikanan contohnya menjadi petani, nelayan, pelaut dan pedagang. Golongan rakyat khususnya petani tidak memiliki tanah tetapi menyewa tanah daripada golongan bangsawan.
- Mereka bercucuk tanam sebagai aktiviti harian seperti menanam padi. Rakyat memberi khidmat dengan mengerjakan tanah milik bangsawan, melaksanakan tugas yang diberikan dan menjadi askar dalam peperangan apabila raja/tuan tanah terlibat dalam peperangan.
- Rakyat yang kebanyakan petani membayar cukai dan amat setia kepada golongan pemerintah. Petani merupakan majoriti dalam masyarakat menjadi tunjang kegiatan ekonomi di Indonesia yang merupakan sebuah negara agraria.
2. Hamba.
Hamba menduduki lapisan paling bawah. Kehidupan mereka bergantung kepada tuan tanah. Golongan ini biasanya dibebani dengan hutang- piutang.
C. Kesimpulan.
- Masyarakat peribumi di Indonesia terpengaruh dengan unsur agama dan kepercayaan. Keadaan tersebut menyebabkan mereka terlalu mentaati raja mereka. Selepas penjajahan Belanda, susun lapis masyarakat di Indonesia mulai berubah.
- Kedudukan dan kuasa tradisi golongan bupati mulai merosot kerana mereka digantikan oleh pegawai Eropah atau golongan yang berpendidikan barat. Golongan priyayi dan pembesar tempatan dibayar gaji. Sultan juga kehilangan kuasa memerintah.
SUMBER-

JPN PAHANG SKEMA PERCUBAAN STPM P3 940/3




Khamis, 6 September 2018

Institusi Pembesar di Vietnam

oleh- AHMAD BIN YAAKOB
HPMemerihalkan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam
Pembesar
Sistem pembesar di vietnam  diwujudkan untuk membantu  maharaja dalam meraksanakan tugas dan melicinkan pentadbiran. Pembesar memainkan peranan penting daram sistem politik  Vietnam. Mereka menduduki lapisan kedua dalam struktur sosial masyarakat iaitu selepas maharaja sebagai golongan pemerintah.

maharaja mengagihkan tugasnya kepada golongan pembesar di peringkat pusat, daerah, dan kampung.Ini tidak bermakna bahawa kuasa mutlak maharaja terjejas. Maharaja masih memegang kuasa mutlak dan segala keputusan dari aspek pentadbiran, sosial, dan ekonomi dalam tangan maharaja.
       Pembesar di pelbagai peringkaf mempunyai tanggungjawab tertentu dari segi politik, ekonomi, dan sosial.

Vietnam pada abad ke-19 di bawah Maharaja Gia Long merupakan sebuah kerajaan pusat. Segala urusan pentadbiran kerajaan berpusat di Hue.  Vietnam tidak mempunyai pembesar yang  terdiri daripada golongan bangsawan. Kedudukan dan kuasa  golongan bangsawan sebagai pembesar di peringkat pusat, daerah, mahupun di kampung telah dihapuskan oleh Maharaja Gia Long.

       Kedudukan dan kuasa pembesar vietnam terletak pada golongan Mandarin (Quan) yang merupakan golongan sarjana yarg berpendidik Confucius. Golongan ini mempunyai kedudukan istimewa dalam pentadbiran kerajaan. Golongan Mandarin mengetuai setiap birokrasi dalam kerajaan vietnam. Golongan Mandarin ini dipengaruhi oreh sistem pentadbiran Tanah Besar China.

       Di vietnam, setiap lapisan masyarakat berpeluang menjadi Mandarin (Quan)dengan syarat mereka mendapat pendidiian tinggi berasaskan pendidikan  confucius. Mereka akan dipilih meralui peperiksaan dalam bidang bahasa dan kesusasteraan china. Mereka jua perlu Mendapat sokongan daripada seorang Mandarin.Quan dibahagikan berdasarkan peringkat atau greduan yang mempunyai taraf yang paling tinggi ialah Quan Awam. Taraf Quan Awam lebih tinggi daripada taraf Quan Tentera. Quan Awam perlu mengetuai tentera atau membuat keputusan yang berkaitan dengan ketenteraan di peringkat daerah walaupun mereka tidak pernah mendapat apa-apa latihan ketenteraan.

       Pentadbiran pusat yang terletak di Hue bertanggungiawab kepada pentadbiran negara, pelaksanaan undang-undang, dan sistem pendidikan. Dalam hal ini, pentadbiran pusat dibantu oleh enam Kementerian (Quan), iaitu:
(a) Kewangan.
(b) Peperangan.
(c) Kehakiman.
(d) Istiadat (Upacara) yang bertanggungjawab terhadap pendidikan dan perhubungan luar serta takurim bulan.
(e) Perkhidmatan awam yang bertanggungjawab menentukan pelantikan, tugas, kenaikan, dan penurunan pangkat.
(f) Kerja raya yang bertanggungjawab terhadap pembangunan tali air seperti di Lembah Sungai Merah di Tongking.
       Dasar kerajaan ditetapkan oleh Majlis Sulit (co-mat-vien) yarrg dipengerusikan oleh Maharaja. Majlis Sulit ini dianggotai oleh empat orang Menteri Kanan yang bertindak sebagai Ketua Jabatan dan beberapa orang pegawai istana. Majlis bertanggungjawab meluluskan atau memberikan pandangan kepada Maharaja dalam hal ehwal pentadbiran negara dan membantu menyelesaikan perkara yang tidak dapat diselesaikan di peringkat Kementerian (Quan).
       Pembesar di peringkat daerah menjalankan tugas seperti mengutip cukai,menguruskan hal kehakiman, merekrut dan melatih anggota tentera, serta menjalankan upacara keagamaan dan adat istiadat.Dalam sistem pemerintahan Vietnam, desa atau raan merupakan unit pentadbiran yang paling bawah. Masyarakat desa merupakan suku-suku keluarga dan ketua desa (Iy xuan).Iy xuan mempunyai tanggungjawab moral terhadap ahli masyarakat.
       Pembesar desa menjalankan tugas seperti:
(a) Menyelia projek awam untuk memperbaiki keadaan desa.
(b) Membahagikan tanah dan air untuk pertanian. (c) Membahagikan tanah desa kepada petani.
(d) Menentukan individu yang akan terlibat dalam memenuhi kerahan kerajaan.