Khamis, 30 April 2020

8 peristiwa besar dalam Ramadhan

By Editor Yadim -Monday, 22 June, 201507635 
Bulan Ramadhan adalah bulan di perintahkannya ibadah puasa kepada umat Islam pada tahun kedua hijrah.

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 183:

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu menjadi insan yang bertakwa (QS. Al-Baqarah : 183)

Namun demikian, tidak kalah pentingnya dalam bulan Ramadhan juga mencatat banyak sejarah yang penting yang berlaku. Hal ini bertujuan untuk menjadikan bulan Ramadhan sebagai inspirasi kepada kejayaan dan kecemerlangan dalam kehidupan. Bukan dijadikan alasan kemunduran dan kelemahan dalam kehidupan.

Ada 8 peristiwa yang penting dalam sejarah Islam yang berlaku di bulan Ramadhan. D iantara peristiwa tersebut adalah:

1.BULAN DITURUNKAN AL-QURAN

Para pakar tafsir dan hadis merekodkan, bahawasanya Allah SWT menurunkan kitab-kitab dan suhuf iaitu kitab kecil selain Zabur, Taurat, Injil dan al-Quran kepada para rasul terdahulu pada bulan Ramadhan.

Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 185:

Maksudnya: “Pada bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara yang hak dan yang bathil). ( QS. Al-Baqarah : 185 )

2. PERISTIWA PERANG BADAR

Pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun 2 Hijrah berlakunya perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar. Tentera Islam mengawal lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang terdapat di daerah itu.

Tentera Islam seramai 313 berhadapan dengan 1000 tentera musyrikin Makkah yang lengkap bersenjata. Tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri.

Peperangan ini luar biasa. Tentera Islam kurang jumlahnya, lemah daripada sudut kelengkapan persenjataan dan dalam keadaan berpuasa, akan tetapi dapat memenangi peperangan Badar.

Hal ini membuktikan puasa bukan faktor penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredhaan Allah SWT.

Firman Allah SWT dalam Surah Ali-Imran, ayat 123:

Maksudnya: “Sungguh Allah SWT telah menolong kamu dalam peperangan Badar, padahal kamu adalah (ketika itu) orang-orang yang lemah. Karena itu bertakwalah kepada Allah, agar kamu mensyukuri- Nya”. (QS. Ali-Imran : 123 ).[1]



[1]http://www.yadim.com.my/v2/8-peristiwa-besar-dalam-ramadhan/

1992-SRP TERAKHIR


Rabu, 8 April 2020

Sejarah STPM P1 2020

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
SEJARAH STPM PENGGAL 1 2020
Penggal
Pengajian
Kod dan nama kertas
Jenis Ujian
Markah
(Wajaran)
Masa
Pentadbiran
Penggal 1
940/1
Sejarah  1
Sejarah Dunia
(1500-1955)
Ujian bertulis

Soalan esei
6 soalan diberikan
Jawab 4 soalan daripada
6 soalan
80
(29%)
2 jam
Pentaksiran berpusat
 Penggal 1 mengandungi 4 tema utama iaitu:
1.     Masyarakat.
2.     Pemerintahan dan Pentadbiran.
3.     Kemajuan dan Pembangunan.
4.     Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.

 Tema 1: Masyarakat
1.1  Masyarakat Feudal (England dan Jepun).
1.2  Masyarakat Agraria (Belanda dan China).
1.3  Masyarakat Maritim (Portugal dan Jepun).
1.4  Masyarakat Industri (England dan Jerman).

Tema 2: Pemerintahan dan Pentadbiran
2.1     Institusi Pemerintahan:
          2.1.1  Raja atau Maharaja (China dan Rusia).
          2.1.2  Pembesar (China dan Rusia).
2.2     Negara Bangsa:
          2.2.1  Raja Mutlak dan Raja Berperlembagaan (Englan dan Perancis).
          2.2.2  Negara Kesatuan dan Negara Persekutuan (Perancis dan Amerika).
          2.2.3  Penyatuan Negara Bangsa (Itali dan Jerman).

Tema 3: Kemajuan dan Pembangunan
3.1     Sistem Ekonomi.
3.1.1   Feudalisme dan Kapitalisme (Jepun, China, Jerman, Perancis, England, Amerika. 
3.1.2   Perkembangan Ekonomi.
            3.1.2.1  Perdagagan dan Perniagaan (Portugal & Belanda).
            3.1.2.2  Pertanian (Belanda & England).
            3.1.2.3  Perindustrian (Jerman & Jepun).
3.2      Intelektual.
          3.2.1  Perkembangan Ilmu (England & Perancis).
          3.2.2  Sumbangan Tokoh (England & Perancis).
3.3     Kemajuan Pendidikan (Perancis & Jerman).

Tema 4: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
4.1     Reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat & kesan penjajahan Barat (China & India).
4.2     Konflik Antarabangsa.
          4.2.1  Perang Dunia Pertama (1914-1918) - (Jerman & Rusia).
          4.2.2  Perang Dunia Kedua (1942-1945) - (Jepun & Amerika Syarikat).
          4.2.3  Perang Dingin (1945-1955) - (Rusia & Amerika Syarikat).
4.3     Dekolonialisasi dan Pengembalian Kedaulatan (China & India).
4.4     Perhubungan Luar.
          Soviet Union & Amerika Syarikat. -PBB.
          United kingdom & India. -Komanwel.
          United Kingdom & Amerika Syarikat. -NATO.

SUKATAN PELAJARAN SEJARAH STPM PENGGAL 3

oleh-AHMAD BIN YAAKOB
SEJARAH MALAYSIA DAN ASIA TENGGARA (1800-2000)
BAHAGIAN A: SEJARAH MALAYSIA

TEMA 1

1.1 Institusi pemerintahan

1.1.1 Raja –konsep dan peranan raja  

1.1.2 Konsep, hierarki dan peranan pembesar.

1.2 Hukum adat dan undang-undang.

  1.2.1 Hukum adat

Bentuk dan pelaksanaan

i.Adat Perpatih.

ii.Adat Temenggung.

   1.2.2 Undang-Undang pada abad ke-19

Prinsip-prinsip umum

i.Undang-Undang 99 Perak.

ii.Undang-Undang Tubuh Johor.

1.3 Sistem Sosial abad ke-19

Konsep dan susun lapis masyarakat.

Peranan golongan pemerintah dan golongan yang diperintah.

1.4 Sistem ekonomi sara diri dan Komersial.

Menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional  STPM P32013

Ciri-ciri  ekonomi komersial.                                   


TEMA 2

2.Transfomasi masyarakat

2.1 Perluasan kuasa asing abad ke-19 hingga 20

      Faktor-faktor dan cara perluasan kuasa asing di Negeri-Negeri Melayu Sabah dan

      Sarawak pada abad ke-19-20.     

     Campur tangan di Perak dan Selangor

     Sistem Residen di Pahang dan Negeri Sembilan.

     Perluasan kuasa British di Negeri Melayu Utara.

     Iperialisme Barat di Sabah dan Sarawak

     Faktor-faktor kemerdekaan Johor sehingga 1914.

2.2 Penentangan terhadap kuasa asing.

1.Dol Said di Naning.

2.Penentangan Pembesar Perak

3.Penentangan Datok Bahaman di Pahang.

4.Penentangan terhadap pentadbiran Brooke di Sarawak

5.Penentangan di Kompeni Berpiagam di Sabah.

6.Penentangan di Terengganu.

7.Penentangan Tok Janggut di Kelantan.


2.3 Pengubahsuaian dalam pentadbiran , ekonomi dan pendidikan

Perubahan dalam pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.

; Sistem Residen 1870an-1895.

Perubahan dan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, sabah dan Sarawak.

Perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.


2.4 Masyarakat pelbagai kaum pada abad ke-19-20

Perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah dan Sarawak.


3. Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa


3.1 Gerakan nasionlisme
3.1.1 Faktor kemunculan
Faktor-faktor  kemunculan nasionalisme abad ke-20
i.Pengaruh agama Islam.
ii.Peranan bahasa dan kesusasteraan
iii.Pengaruh kewartawanan
iv.Peranan pendidikan
v.Peranan golongan intelektual.
vi.Pengaruh luar.

3.1.2 Gerakan persatuan, kelab dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial dan politik.
Sebab penubuhan dan matlamat gerakan persatuan, kelab dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme
i.Gerakan Islah/ Islamiah
ii.Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu.
iii.Kesatuan Melayu Muda.

3.2 Perjuangan mencapai kemerdekaan pada abad ke 20
3.2.1 Pendudukan Jepun 1941-1945
a.Dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
3.2.2 Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
b.Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
c.Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
d.Membincangkan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
e.Menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak.
f.menghuraikan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.

3.2.3 Kemerdekaan pada abad ke-20
g.menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan 
h.membincangkan faktor-faktor pembentukan Malaysia
i.membincangkan reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia.
j.membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia 1963.

4 Pengisian Kemerdekaan abad ke-20
4.1 Sistem pemerintahan
a.menghuraikan bentuk pemerintahan
i.Persekutuan
ii.Raja Berperlembagaan
iii.Demokrasi Berparlimen

4.2 Pembinaan negara bangsa
4.2.1 Pembangunan sosial pada abad ke-20
a)menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial
i.Bahasa Kebangsaan
ii.Dasar Pendidikan Kebangsaan
iii.Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
iv. Rukun Negara.

4.2.2 Pembangunan ekonomi
b.menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi
i.Dasar Pembangunan Luar Bandar
ii.Dasar Ekonomi Baru (DEB)
iii.Dasar Pembangunan Nasional  DPN
Dasar Perindustrian Negara
Dasar Pertanian Negara
c) Menilai sumbangan tokoh
i.Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj
ii.Tun Abdul Razak bin Dato’ Hussein
iii.Tun Hussein bin Onn
iv.Tun Dr Mahathir bin Mohamad

4.3  Wawasan 2020
a.menerangkan cabaran dan hala tuju negara.
4.4  Perhubungan luar  pada abad ke-20
a.mengenal pasti asas-asas Dasar Luar Negara
b.membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.
i.Komanwel
ii.Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
iii.ASEAN
iv.Pergerakan Negara Berkecuali
v.Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) 

PEMERINTAHAN PUSAT DAN WILAYAH ANDALUS ABAD KE-13

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Pemerintahan Pusat dan wilayah kerajaan Andalusia abad ke-13M
Pemerintahandi Andalusia ditadbir oleh amir atau khalifah. Amir berkuasa melantik wakil-wakilnya untuk mentadbir wilayah. Gabenor Jeneral adalah wakil amir yang bertangungjawab melantik para pegawai untuk membantu pentadbiran.[1]

      Pemerintahan Bani Umayyah di Andalusia terbahagi kepada dua peringkat;
a)Peringkat pertama para pemerintah bergelar Amir (756-912)
b)Peringkat kedua para pemerintah bergelar khalifah. 912-1002M.
Selepas tahun 1002M, kerajaan BaniUmayyah di Andalusia mengalami kemerosotan dan berakhir pada 1031M. Kesannya muncul kerajaan- kerajaan kecil yang berpusat di pelbagai kota.

Pemerintahan di Andalusia
Pemerintahan di Andalusia ini ditadbi oleh amir atau khalifah. Mereka berkuasa melantik wakil-wakilnya untuk mentadbir wilayah-wilayah yang berada di bawah kekuasaannya. Gabenor Jeneral iaitu wakil bagi khalifah bertanggungjawab melantik para pegawainya untuk membantu mengendalikan urusan pentadbiran di Andalusia. Kerajaan Bani Umayyah di Andalusia berakhir pada abad ke 11.Selepas ituAndalusia berpecah kepada 30 negara kecil yang berpusat di pelbagai kota seperti Cordova, Sevilla dan Toledo.Pada abad ke-13 kerajaan Islam di Andalusia berada dalam keadaan kelemahan dan menghadapi asakan hebat daripada pihak Kristian yang berusaha merebut kembali wilayah-wilayah di Andalusia daripada umat Islam.[2]

1.Pemerintahan dan pentadbiran pusat kerajaan al-Muwahhidun
Sistem pemerintahan  amir dalam  kerajaan Muwahhidun :
 Pusat pemerintahan  di Maghribi.Para amir kerajaan  al-Muwahhidun  menggunakan gelaran berunsur  Syiah seperti al-Mahdi,  al-Imam,  alNasir dan al-Mansur.Amir dilantik  secara warisan (monarki). Kerajaan al-Muwahhidun telah memerintah Andalus sehingga kerajaan ini dikalahkan oleh tentera-tentera Kristian pada tahu 1212M.[3]

Pentadbiran  kerajaan  al-Muwahhidun di peringkat pusat dan wilayah berasaskan perundangan  daripadaMazhabMaliki Sistem pentadbiran adalah teratur termasuklah sistem  pengurusan kewangan, perbendaharaan dan kehakiman.[4].Al-Mahdi dibantu  10 orang berfungsi  sebagai kabinetPemerintahan Dewan 50 orang (penasihat)  dan Dewan 70 orang (Majlis  Rakyat).Majlis tentera  ditubuhkan  untuk menyelia hal ehwal ketenteraan.Amir menjalinkan  hubungan  diplomasi.Akhir pemerintahan Muwahhidun, sebuah kementerian  diwujudkan  untuk menguruskan  hal ehwal para penyair.[5]

Pentadbiran  kerajaan Nasriyah  :
Kerajaan Nasriyah diasaskan oleh Muhammad Yusuf bin Nasr yang dikenal sebagai Ibn al-Ahmar pada tahun 1235M.Pusat  pemerintahan di Granada, selatan Sepanyol. Granada ialah wilayah yang didiami oleh orang Islam Sepanyol apabila wilayah lain didduduki oleh pemerintah Kristian dan Yahudi.[6]Ibn al-Ahmar menggunakan gelaran Amir. Amir mengamalkan dasar berbaik-baik  dengan kerajaan  Kristian bagi memastikan kestabilan pemerintahannya. Kerajaan Nasriyah diperintah oleh 22  orang  amir (sultan).[7]





[1] “Pemerintahan Pusat dan Wilayah”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),24.
[2] Mohd Sukki Othman dan Wan Muhammad  Wan Sulong ,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, (Kuala Lumpur: Pearson Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 106.
[3]Mahayudin Hj. Yahya et. Al., Ace Ahead Teks STPM Sejarah Islam (500-1918) Penggal 2, (Shah Alam:Oxford Fajar.2014)  ,63.
[4]Mohd Sukki Othman dan Wan Muhammad  Wan Sulong ,Teks Pra U STPM Sejarah Penggal 2, (Kuala Lumpur: Pearson Malaysia Sdn. Bhd, 2014), 108.
[5]Bentuk  Pemerintahan”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),25.
[6]Mahdi Shuid, Sazlina Othman dan Arjuna @ Mohd. Noor Yunus, Teks STPM Pra U Sejarah  Islam Penggal 2, (Bandar Baru Bangi: Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd, 2014), 113.
[7]Bentuk  Pemerintahan”, dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah,25.

Jumaat, 27 Mac 2020

KEHIDUPAN AWAL PENEROKA JENGKA 4

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB

       Ketika itu peneroka masuk ke Felda Jengka 4 pada tahun 1971, kawasan perumahan yang telah siap dibina dan ladang telah ditanam dengan tanaman pokok kelapa sawit. Sementara menunggu hasil ladang, para peneroka dan isteri mereka terpaksa ke ladang pada awal-awal pagi untuk diambil kedatangan dan seterusnya melaksanakan tugas masing-masing. Menurut Muhamad Salleh bin Ismail, peneroka dan isteri masing-masing wajib datang untuk bekerja di ladang kelapa sawit pada pukul lapan pagi. Mereka membuat kerja ladang dan diberi wang sebanyak RM2.50 sehari ini kos sara hidup.[1]

       Untuk mendapat pendapatan lebih peneroka boleh bekerja lebih masa. Pihak pengurusan Felda Jengka 4 akan  membayar elaun bayaran kerja lebih masa kepada peneroka yang rajin bekerja. Oleh itu mereka walaupun ramai daripada mereka belum mempunyai anak, tetapi mereka terpaksa mengambil bekalan makanan di Kantin secara berhutang.  Pada tahun 1972 barulah para peneroka Felda Jengka 4 mendapat hasil yang pertama. Ini bermakna kuasa beli 448 keluarga peneroka Felda Jengka 4 semakin bertambah.[2]



[1] Temuramah dengan Muhamad Salleh Ismail pada 21 Mac 2013.
[2] Ibid.

Rabu, 18 Mac 2020

1978-SEJARAH MASJID FELDA JENGKA


Menurut  Imam 1 Felda Jengka 4, ketika  mula memasuki Felda Jengka 4 pada tahun 1973 bangunan Masjid sekarang belum ada. Solat Jjumaat ketika itu diadakan didua buah rumah peneroka yang masih kosong berhampiran Masjid Jengka 4 sekarang.  Beliau yang berkelulusan Maahad Muhamadi Kota Bharu dan sekolah pondok di Kelantan memohon kerja sebagai imam. Pada tahun 1973 beliau dilantik sebagai Imam II Masjid Jengka 4. Imam I ketika itu ialah Hj Hassan yang berasal dari Pahang.[1]

      Pada 27 Oktober 1978, Masjid Felda Kemboja Jengka 4 telah dirasmikan oleh Sultan Haji Ahmad Shah Ibni al-Marhum Ssultan Abu Bakar Sultan Pahang ketika itu. Ini bermakna Masjid Felda Kemboja Jengka 4 baru baru dua bulan lebih dibuka ketika saya kali pertama solat Jumaat di situ.[2]


[1]Temu ramah Hj Wan Abdullah bin Wan Yahya pada 1 Mac 2013.
[2] Plat Masjid Felda Kemboja Jengka 4.