MOHD. AIDY KHAIRUNIZAM
KEMASYHURAN Jugra sebagai pusat
maritim yang wujud sejak daripada zaman Kesultanan Melayu Melaka pernah disebut
oleh Tun Seri Lanang di dalam buku tulisannya Sulalatus Salatin (Sejarah
Melayu).
Di dalam karya kesusasteraan
itu, kesibukan pelabuhan Jugra yang terletak di kuala Sungai Langat digambarkan
menyampai kesibukan pelabuhan Melaka yang ketika itu berada di bawah
pemerintahan Sultan Mansur Shah.
Selain gambaran menjadi pintu
masuk utama perdagangan di Selangor, Tun Seri Lanang turut menyebut ketibaan
Laksamana Hang Tuah di pelabuhan Jugra selepas keluar berlayar dari Melaka.
Diceritakan kononnya Hang Tuah
menghabiskan masa selama dua hari dua malam di Jugra selepas kapalnya yang
berlabuh di pelabuhan tiba-tiba karam.
Sama ada benar atau tidak
petikan daripada tulisan itu, kisah persinggahan Hang Tuah menjadi sebahagian
daripada kisah yang bermain di bibir penduduk apabila menceritakan tentang sejarah
Jugra.
Salah satu daripada 'bukti'
yang digunakan untuk mengaitkan kisah itu adalah kewujudan kesan tapak kaki
pada batu besar berhampiran jeti Batu Hampar yang terletak tidak jauh dari kaki
Bukit Jugra.
Jeti Batu Hampar di tebing
Sungai Langat itu dipercayai adalah tapak pelabuhan yang dimaksudkan oleh Tun
Seri Lanang sebagai pelabuhan Jugra.
Selepas zaman Kesultanan Melayu
Melaka, Jugra dikenali sebagai bandar Diraja apabila Sultan Abdul Samad (Sultan
Selangor ke-4) memilih kawasan di pinggiran Bukit Jugra sebagai tempat
bersemayam. Baginda menjadikan Jugra sebagai pusat pentadbiran Selangor antara
1859 hingga 1898.
Pada masa kini, tinggalan
seperti balai polis lama, makam Diraja, pejabat daerah lama, stor peluru,
istana lama, Istana Bandar, masjid Sultan Ala'eddin Shah dan tapak perigi lama
merupakan sebahagian daripada bukti sejarah yang masih boleh dilawati
Cuma malangnya sebahagian
daripada tinggalan itu ada yang sudah musnah dan dalam keadaan terbiar. Hanya
menunggu masa untuk menyembah bumi.
Ketua Muzium-Muzium Daerah
Wilayah Selatan, Mohd. Aidy Khairunizam Rashid berkata, Jugra pernah menjadi
laluan utama pengangkutan bijih timah yang diangkut dari Kajang, Balakong, Hulu
Langat dan Semenyih.
"Sepanjang tempoh
pemerintahan Sultan Abdul Samad, Jugra menjadi pusat pengutipan cukai bijih
timah sebelum dibawa keluar melalui Sungai Langat.
"Berdasarkan bukti-bukti
yang ada, kita percaya Jugra pernah memainkan peranan yang penting sebelum
pusat pentadbiran kerajaan beralih ke Klang pada 1882,'' katanya ketika ditemui
S2 baru-baru ini.
Selain itu katanya, Jugra
semasa di bawah pemerintahan Sultan Abdul Samad dan Sultan Ala'eddin Sulaiman
Shah (Sultan Selangor kelima) pernah menjadi kawasan pertanian utama di
Selangor.
"Hasil daripada kemakmuran
pemerintahan kedua-dua sultan, Jugra diberi nama timangan sebagai Bandar
Temasya.
"Sebelum itu nama lama
Jugra adalah Tanjung Kera kerana terdapat banyak kera di kawasan bukitnya,''
kata beliau.
Bagaimanapun kunjungan penulis
ke Jugra baru-baru ini mencetuskan satu persoalan. Soalan itu mungkin soalan
yang sama pernah berlegar di fikiran mereka yang pernah sampai ke Jugra.
"Tidak ada apa-apa yang
luar biasa di sini. Jugra sama sahaja seperti kampung-kampung lain. Mana
tinggalan sejarah daripada zaman kegemilangannya,'' itulah soalan yang bermain
di fikiran penulis.
Penulis mungkin tersilap namun
itulah persepsi orang luar yang pertama kali tiba di Jugra. Segala khazanah
sejarah yang ada seakan-akan tersorok. Tiada papan tanda yang menunjukkan
tempat itu adalah tempat bersejarah.
Pencarian lokasi-lokasi
bersejarah di Jugra terjawab apabila penulis tiba di Muzium Insitu yang terletak
di kaki Bukit Jugra. Pertemuan dengan beberapa orang wakil Perbadanan Adat
Melayu dan Warisan Negeri Selangor (Padat) sememangnya banyak membantu.
Jugra sememangnya mempunyai
banyak tinggalan sejarah yang menarik untuk disoroti. Artifak dan tapak-tapak
arkeologi sejak daripada zaman pemerintahan diraja di situ mempunyai nilai
pelancongan yang cukup besar untuk dimajukan.
Cuma berbeza dengan Bukit
Malawati di Kuala Selangor, tarikan pelancongan yang dimiliki Jugra masih
berada jauh di luar 'radar' pelancongan. Bahkan tidak keterlaluan untuk
mengatakan ia masih memerlukan banyak perhatian daripada kerajaan negeri.
Mohd. Aidy berkata, salah satu
halangan kepada usaha mempromosikan Jugra yang dihadapi oleh Padat pada masa
kini adalah kekurangan papan tanda yang menjadikan mukim itu sepi tanpa
tarikan.
"Seharusnya ia
diperbanyakkan sepanjang tiga laluan utama iaitu di sekitar Banting, Telok
Panglima Garang dan Dengkil,'' ujarnya.
Menurut Mohd. Aidy, permohonan
untuk mendapatkan papan tanda sejarah bagi beberapa lokasi penting sudah
diketengahkan namun belum mendapat jawapan daripada pihak berkuasa.
RUJUKAN:
http://www.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20131123/lk_01/Sejarah-yang-dilupakan#ixzz2oUv50MSg
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan