Oleh A MURAD MERICAN
SEJARAH bukan hanya terkandung
dalam buku teks sekolah. Sejarah adalah satu kemahiran - intelektual, warisan
dan kehidupan. Wacana dan kenyataan awam yang hanya mengaitkan sejarah kepada
buku teks dan pengajarannya memupuk semangat patriotisme adalah kurang tepat.
Menganggap sejarah sebagai
tidak wujud di luar buku teks sekolah hanya memesongkan lalu memalsukan
kesedaran kita. Perkara ini dicerminkan melalui perbincangan awam akhir-akhir
ini.
Ini mengakibatkan hujah-hujah
mutakhir ini juga mengandaikan bahawa Semenanjung Tanah Melayu tiada penduduk
asal kecuali Orang Asli. Ada penulisan menyatakan sejarah Malaysia hanya
bermula dari tahun 1786. Ada juga mahukan sejarah negara diajar sebagai bermula
pada 1957.
Malah ada juga yang langsung
terus menyatakan bahawa sejarah (khususnya merujuk kepada sejarah Malaysia)
tidak perlu diajar langsung, apatah lagi sebagai mata pelajaran wajib lulus
kerana pengetahuan sejarah tidak menyumbang apa-apa kepada kemahiran hidup dan
kebolehan keusahawanan.
Sidang Kemuncak Sejarah 2013
Disember lalu telah membincangkan pelbagai isu dan tema berkaitan sejarah dan
sejarah Malaysia. Antara kertas kerja yang menarik perhatian saya bertajuk Sejarah
Malaysia di Media: Respons Daripada Public Historian (Sejarawan Awam)"
oleh Mohd. Arof Ishak.
Beliau membangkitkan trend
mempersoalkan setiap isu dan bentuk sejarah Malaysia dengan tujuan mengubah seluruh
isu dan rupanya." Beliau mengenal pasti aliran pemikiran tersebut sebagai
pendekatan rejectionist yang menolak masyarakat sedia ada. Ini lumrah dalam
media seperti blog dan portal media dalam talian, juga dalam beberapa media
tradisional.
Mohd. Arof mengambil pendirian
sebagai seorang sejarawan awam, melihat sejarah sebagai satu naratif masyarakat
pribumi itu sendiri di habitat/alamnya sendiri. Salah satu pendekatan yang
sepatutnya disebar luas dan diguna pakai di Malaysia adalah melihat sejarah
sebagai pengkisahan tentang peradaban.
Ini bermakna sejarah negara
menumpukan kepada pengkisahan akan suatu bumi atau alam yang tertentu dan
penghuni aslinya atau pribuminya. Suatu bumi dan penghuninya aslinya membentuk
satu alam manusia, budaya dan pandangan alam. Alam manusia setempat membentuk
bahasa yang ditutur dan mengembangkannya menjadi institusi dan amalan - nilai masyarakat.
Dalam hal ini, orang Melayu dan
lain-lain warga negara ini mesti memahami istilah-istilah dan maksud bangsa
pribumi, tanah ibunda dan tanah air. Ini adalah asas kefahaman dan
pembelajaran tentang ilmu sejarah.
Umumnya, negara-negara pasca
kolonial di alam Melayu seperti Malaysia, Indonesia dan Filipina dan di rantau
lain di dunia dibentuk akibat aliran sejarah melalui proses undang-undang dan
politik moden dengan mewujudkan sempadan-sempadan lalu membentuk unit politik.
Keaslian alam Melayu adalah
hakikat yang dicitrakan oleh bangsa dan bahasa Melayu-Polinesia dan mengasaskan
kepada kekeluargaan dengan merujuk kepada satu istilah asli, yakni serumpun.
Namun, menurut Mohd. Arof, pembentukan negara-negara bangsa moden telah membawa
padah kepada kefahaman mengenai sejarah. Akibat itu, sejarah menjadi satu
kajian akademik yang bersifat nationalistic.
Keadaannya adalah negara-negara
pasca kolonial seperti Malaysia terperangkap dalam gesaan dan hambatan
membentuk satu sejarah baru selepas tarikh dilepaskan oleh penjajah. Inilah
yang ditekankan oleh sejarah akademik/kenegaraan dalam buku-buku teks sekolah
di Malaysia. Ia telah menyempitkan kajian sejarah Malaysia yang dihadkan oleh
sempadan politik. Sejarah bukan lagi menjadi ilmu peradaban dan kemanusiaan.
Sejarah cara akademik sebegitu,
yang disebut sebagai sejarah nasional bersifat sejarah palsu. Keadaan sebegini
bukanlah sejarah kerana sejarah tidak boleh dipenggalkan oleh sempadan politik
- seperti yang berlaku di kepulauan alam Melayu. Jika sejarah terus diajar
mengikut fahaman sempit sejarah nasional, maka akan wujud gesaan dan kemestian
satu interpretasi politik yang betul, dan kewajaran politik (political
correctness).
SEIMBANG
Keadaan sedemikian kebelakangan
ini, menjurus kepada hujah supaya sejarah Malaysia bersifat seimbang dan
inklusif - dengan mengakui kepelbagaian budaya dan kepelbagaian agama seperti
yang biasa difahami dalam wacana-wacana akademik dan dasar. Pendekatan ini
berdasarkan kepada pendidikan sejarah dan penggubalan semula penulisan
buku-buku teks sejarah di Malaysia. Pendirian Mohd. Arof, yang juga Ahli
Jawatankuasa Eksekutif Pusat, Persatuan Sejarah Malaysia, bertentangan dengan
tujahan yang sedemikian.
Hujah inclusiveness ini juga
dikemukakan dalam sebuah makalah bertajuk History Education: Fostering
Patriotik Citizenship and National Unity (Pendidikan Sejarah: Memupuk
Kewarganearaan Patriotik dan Kesepaduan Kebangsaan) oleh Helen Ting dalam 2013
Yearbook of the International Society of History Didactics, Jil. 34, h.
103-116.
Helen menggariskan beberapa
cadangan antaranya menekankan kreativiti dan apa yang disebutnya sebagai
patriotisme kritikal; serta merombak buku teks sekolah bagi memuatkan dan
membentangkan sejarah dari perspektif masyarakat majmuk.
Di sini terdapat dua aliran
besar terhadap pendidikan dan penceritaan sejarah Malaysia - satu aliran
menganggap negara bangsa Malaysia dan sempadan-sempadan politik yang dibentuk
tanpa bersifat kritis walaupun mengkritik kaedah dan pendekatan pengajaran sejarah
Malaysia di sekolah; dan satu aliran lagi bersifat kritis terhadap pembentukan
negara-negara pasca kolonial - khususnya dalam kepulauan dan Alam Melayu, dan
konsep sejarah negara (Malaysia) sebagai satu kategori.
Mohd. Arof berpendapat sejarah
nasional (yang sempit) terus menjadi lebih palsu dengan tekanan dan kehendak
kewajaran politik dalam negara. Pada masa sama, ciri inclusive terpampang
melalui pelbagai tajuk di kedai-kedai buku di Malaysia.
Dengan meletakkan
spesifikasi-spesifikasi sebegini maka sejarah telah dijadikan seolah-olah
satu hasil keluaran kilang kerana produk kilang semestinya dikehendaki menepati
spesifikasi yang ditentukan oleh empunya kilang tersebut. Apakah kita ingin
menjadi sejarah sebagai satu faktor produk, dan bukan lagi satu ilmu
kemanusiaan yang unggul? (Mohd. Arof Ishak, 2013).
Ilmu dan pendekatan sejarah
tidak semestinya mengenali sempadan politik, dan dengan itu, tidak sepatutnya
disekat oleh sempadan politik. Pendekatan sejarah alam Melayu hendaklah
disebarluaskan kepada masyarakat negara ini. Pendekatan tersebut mesti diambil
kira oleh penggubal dasar awam, pendidikan dan kurikulum.
Apakah satu kesalahan jika
mendekati Malaysia dalam konteks rumpun Melayu di alam Melayu? Jika masyarakat
bukan Melayu tidak faham, kita yang faham perlu menggariskan pendekatan dan
strategi supaya ini dapat diketahui semua kaum di Malaysia. Istilah rumpun,
tanah ibunda dan tanah air perlu disebarluaskan, juga kepada orang Melayu.
Pendekatan mengenali tamadun
dan peradaban Melayu mesti menjadi asas kepada sejarah yang termaktub dalam
buku-buku teks. Kita tidak dapat memahami kesultanan Melayu Melaka atau
Kesultanan Patani, Kesultanan Brunei atau tamadun di Lembah Bujang tanpa
memahami tanah ibunda dan tanah air yakni kandungan dan konteks kepulauan dan
alam Melayu.
Apakah sejarah Melayu dan alam
Melayu berakhir dengan kemunculan Malaysia sebagai sebuah negara bangsa? Sama
juga pendekatan yang mesti diambil oleh Indonesia dan Filipina, misalnya. Dalam
Muzium Nasional Indonesia, peta etnik dan bahasa negara kepulauan nusantara itu
berakhir dengan berakhirnya sempadan negara baru itu. Permulaan negara-negara
jiran baru lain tidak dikira.
Inilah nasionalisme sempit yang
diamalkan oleh negara-negara di Asia Tenggara. Ia hanya memesongkan sejarah dan
pandangan alam yang lebih besar di tanah ibunda dan tanah air rumpun kita
sendiri.
PENULIS ialah Profesor di
Jabatan Pengurusan dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi Petronas, Seri
Iskandar, Perak.
SUMBER:
http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140121/re_02/Sejarah-negara-rentasi-buku-teks#ixzz2r2Ax4hvQ
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan